AlexTook skrev:
Mina exempel är : 1. Varför hade dom just Arwen som kommer och räddar Frodo ? Hade hellre viljat se Glorfindel dom har helt glömt honom.
Jackson & C:o ansåg (troligen med rätta) att införandet av en ännu en figur, som dessutom bara kommer och går i en scen, hade förvirrat publiken. Man kan lösa det på olika sätt - Bakshi, för att ta ett exempel, använder Legolas i stället för Glorfindel - men jag anser nog att Arwen i så fall är ett bättre val, eftersom hon, trots all, har en stor koppling till Riftedal.
Citera:
2. Vadå så om Arwen inte sagt "ada smid om svärdet" just då så hade Minas Thirith fallit? Varför hade han inte svärdet redan från början precis som i boken .
För att Jackson, Walsh och Boyens valde att ge Aragorn vissa tvivel kring om han skulle klara av att vara kung. Det är inte förrän han är redo, som svärdet smids ånyo, och kommer till honom. Dessutom kan det finnas en viss logik i att Aragorn utrustas med det främsta tecknet på sin kungavärdighet just i den film som heter "Return of the King".
Citera:
Men mening är behöver Arwen all den uppmärksamheten är hon verkligen så viktig?
Ja, hon är, på sätt och vis, så viktig. Jag hade inte valt att göra det på samma sätt som Jackson, men helt uppenbart är Arwen en mycket viktig karaktär även i boken, om man läser 1) tillägget om Aragorn och Arwen; 2) mellan raderna. Har du gjort någotdera?
Som jag redan meddelat dig tidigare, om jag inte missminner mig: Tolkien själv beklagade att han inte fick in Arwen i själva "huvudhandlingen", eftersom den är skriven ur ett hobbitocentriskt perspektiv. Tolkien gjorde tydligen vissa försök att införliva berättelsen om Aragorn och Arwen i själva boken, men gav upp.
Dessutom hade Aragorns och Arwens berättelse, i och med att den är ett eko av Beren och Lúthien, troligen en mer personlig koppling till professorn.