Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 19, 2026 4:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 04, 2004 10:45 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Faktiskt så var det inte bara larv, jag menade det jag sa. Men jag förstår vad du menar, och tar åt mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 05, 2004 2:56 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

:wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 06, 2006 7:25 pm 
Maia

det var ett tag sen men för mig är filmerna väldigt bra gjorda .. och jag förstår att dom fått ändra lite men det är inget som stör mig särskilt mycket sen kan jag sakna t.ex rensningen av fylke men det är okej ..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 06, 2006 4:23 pm 
Hobbit

Den bästa film jag någonsin sett!!!...

Konungens återkomst, såg faktiskt inte den förens den kom ut på Dvd... Jag såg de 40 sista minuterna och var fast!!

Jag hade sett de andra filmerna, men som 11 åring kunde jag inte fatta riktigt vad filmerna hade för mening, vad den ville förmedla...
Men sen två år senare kom rotk ut och förändrade mitt liv kan man nästan säga..

Blev beroende, tittade på filmen varje dag i flera veckor, tittade om på de andra två filmerna, tyckte genast de blev bättre..började läsa böckerna (hade läst Bilbo 1 år innan fotr kom ut) och var ännu mer beroende...
Sen öppnades ögonen för all extramaterial, ks, internet ariklar, samlar saker mm (som nu tar 90% av mitt rums utrymme)...

Filmen är helt fantasisk, den gjorde så jag fattade vad allt det andra handlade om, den var mer känslosam, alla karaktärer gjorde nu sitt bästa för attgenomföra sitt uppdrag och visa vad de egentligen går för... och sen bara Sams och Frodos resa är ju helt fantasiskt bra gjort... och fajten med Shelob har kommit att bli en av mina favorit film scener.

Krigern är verkligen skickligt gjorda, alla skådespelare spelade helt fantastiskt!!... Jag har aldrig känt en sådan sorg och ledsamhet när jag tittat på en film, som på den här...grät igenom stort sett hela filmen, och grät även när eftertexten rullade....

Jaaa nog kan jag inte skriva en långt film referat som jag skulle ha velat... men här är i alla fall några utspridda kommentarer... :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 8:40 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det är det jag har sagt hela tiden. Det är inga barnfilmer och de borde ha en 13-års gräns.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 8:41 am 
The Magnificent

Vad hade de för gräns på bio då?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 8:46 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

11 och det betyder att du får ta med barn ner till 7 år i vuxens sällskap. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 07, 2006 7:34 pm 
Hobbit

Älva skrev:
11 och det betyder att du får ta med barn ner till 7 år i vuxens sällskap. :roll:

De borde faktiskt ha varit en lite högre åldersgräns tycker jag!!... Speciellt med alla orcher mm, och all död....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 02, 2006 5:02 pm 
Maia

en sak jag inte fattar är varför gör PJ så att arwen blir en betydelse full karaktär hon gör ingen nytta alls enligt mig .. okej det måste ju vara lite kärleks historia men för mig så kunde dom skippat henne enda tills kröningen .. lr kanske något klipp i FOTR så man fattar vem hon är.

Mina exempel är : 1. Varför hade dom just Arwen som kommer och räddar Frodo ? Hade hellre viljat se Glorfindel dom har helt glömt honom.
2. Vadå så om Arwen inte sagt "ada smid om svärdet" just då så hade Minas Thirith fallit? Varför hade han inte svärdet redan från början precis som i boken .

Men mening är behöver Arwen all den uppmärksamheten är hon verkligen så viktig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 02, 2006 9:57 pm 
Redaktionen

AlexTook skrev:
Mina exempel är : 1. Varför hade dom just Arwen som kommer och räddar Frodo ? Hade hellre viljat se Glorfindel dom har helt glömt honom.

Jackson & C:o ansåg (troligen med rätta) att införandet av en ännu en figur, som dessutom bara kommer och går i en scen, hade förvirrat publiken. Man kan lösa det på olika sätt - Bakshi, för att ta ett exempel, använder Legolas i stället för Glorfindel - men jag anser nog att Arwen i så fall är ett bättre val, eftersom hon, trots all, har en stor koppling till Riftedal.

Citera:
2. Vadå så om Arwen inte sagt "ada smid om svärdet" just då så hade Minas Thirith fallit? Varför hade han inte svärdet redan från början precis som i boken .

För att Jackson, Walsh och Boyens valde att ge Aragorn vissa tvivel kring om han skulle klara av att vara kung. Det är inte förrän han är redo, som svärdet smids ånyo, och kommer till honom. Dessutom kan det finnas en viss logik i att Aragorn utrustas med det främsta tecknet på sin kungavärdighet just i den film som heter "Return of the King".

Citera:
Men mening är behöver Arwen all den uppmärksamheten är hon verkligen så viktig?

Ja, hon är, på sätt och vis, så viktig. Jag hade inte valt att göra det på samma sätt som Jackson, men helt uppenbart är Arwen en mycket viktig karaktär även i boken, om man läser 1) tillägget om Aragorn och Arwen; 2) mellan raderna. Har du gjort någotdera? :)

Som jag redan meddelat dig tidigare, om jag inte missminner mig: Tolkien själv beklagade att han inte fick in Arwen i själva "huvudhandlingen", eftersom den är skriven ur ett hobbitocentriskt perspektiv. Tolkien gjorde tydligen vissa försök att införliva berättelsen om Aragorn och Arwen i själva boken, men gav upp.

Dessutom hade Aragorns och Arwens berättelse, i och med att den är ett eko av Beren och Lúthien, troligen en mer personlig koppling till professorn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 03, 2006 10:29 am 
Maia

jag tycker bara det att .. man ska inte ändra om för mycket av det som Tolkien skrev ! För nu följer man inte bara Aragorn , Leggie och Gimli och Frodo och sam och Merry och Pippin. För nu har helt plötsligt arwen blivit en huvudkaraktär . Jag hade helst sett mer av Eowyn ! Eftersom att hon är min favorit karaktär

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 146 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]