Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis aug 04, 2026 6:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Sysselsättning
Studerar 60%  60%  [ 18 ]
Heltidsarbete 17%  17%  [ 5 ]
Ströjobb/deltid 3%  3%  [ 1 ]
Lumpen 3%  3%  [ 1 ]
långtidsledig 3%  3%  [ 1 ]
Arbetslös 13%  13%  [ 4 ]
Antal röster : 30
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 6:58 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Hursomhelst, denna diskussion känns som den vandrat iväg en aning. Borde fortsätta i en egen tråd eller slopas totalt.

Det är lika bra att vi fortsätter och så får virre eller någon annan flytta diskussionen till en ny tråd.

Gwaihir skrev:
Så du anser inte att Sverige ska ha någon utlandsstyrka som hjälper till att upprätta ordning i krigshärgade länder. Inte för att jag själv räknar med att söka utlandstjänst, men på vårt kompani räknar man med att 30% av de värnpliktiga kommer göra det.

Nej, det tycker Jag inte. Det var länge sedan Sverige förklarade sig som ett neutralt land i väpnade konflikter, och ett neutralt land skall vi också vara. Istället så kan vi bistå krigshärjade länder med sjukvårdare och dylikt. Samt ta emot flyktingar, vilket skulle bli mycket lättare om vi avvecklade försvaret eftersom extremt stora penningsummor då skulle bli tillgängliga.

Gwaihir skrev:
Vid översvämmning och bränder och andra oförutsedda katastrofer, när inte brandkår och polis räcker till, vilka tycker du då ska hjälpa till, du själv kanske?

Om försvaret avvecklas så blir det mer pengar som kan ges till polis och brandkår. Och ja, Jag skulle hjälpa till om översvämning eller bränder drabbade. Och Jag håller med Denväldige, militären är en förbannat dyr krisgrupp.

Denväldige skrev:
Hur gör man för att gå om ett år? känns som att det är precis vad jag gör just nu...

Jag pratade med studierektorn på Min gamla skola. Så nu går jag i klassen som var under Mig förra året. Jag läser en del ämnen med dem samt andra ämnen med diverse andra klasser. Allt för att samla ihop de 600 poäng som Jag saknade. Anledningen till att Jag saknar såpass mycket är att Jag i Min ungdomliga naivitet var dum nog att tro att högskoleprovet räckte för att man skulle få studera på högskolan. Men så enkelt var det naturligtvis inte.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 7:10 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Så du behöver inte gå komvux sedan... Själv ska jag gå ett år till tror jag
allt för att komma in på brandutbildningen. Hur gick det på högskoleprovet? Själv har jag gjort det två gånger, första gången fick jag 1.4 och sedan 1.5 som är ungefär 16 i betygsräkning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 7:23 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Så du behöver inte gå komvux sedan...

Nej det behöver Jag inte.

Denväldige skrev:
Hur gick det på högskoleprovet?

Jag har gjort det en gång. Jag fick 1.4. Jag är både nöjd och missnöjd med det. Nöjd i den mån att Min väninna som har MVG i alla ämnen fick 0.5 mindre än Mig, och i den mån att Jag faktiskt inte har läst Matematik B och att 25 av de 34 poängen som Jag missade var matematikpoäng. Missnöjd i den mån att Jag faktiskt inte ens fick 3/4 och att Min bäste vän fick 1.6.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 7:26 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Allt jag kan säga är do it again. Går mycket lättare andra gången. både för att man vet hur man ska förbereda sig och för att stressen blir mindre.

Edit: Din vännina om hon hade MVG i alla ämnen varför göra provet?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 7:30 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Edit: Din vännina om hon hade MVG i alla ämnen varför göra provet?

Hon ville väl se hur svårt det var, och hur pass stor chans hon skulle ha haft att komma in på universitet om hon inte hade varit überflitig i skolan, utan bohemisk som Jag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 7:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Nej, det tycker Jag inte. Det var länge sedan Sverige förklarade sig som ett neutralt land i väpnade konflikter, och ett neutralt land skall vi också vara. Istället så kan vi bistå krigshärjade länder med sjukvårdare och dylikt. Samt ta emot flyktingar, vilket skulle bli mycket lättare om vi avvecklade försvaret eftersom extremt stora penningsummor då skulle bli tillgängliga.

Varken neutralitet eller flyktingpolitik är avhängiga ett militärt försvar, Fëanor.

Vad beträffar dina idéer om utlandstjänst... Tråkigt nog tränger sig verkligheten på här, Fëanor. Hur ska dina sjukvårdare kunna skydda människor från exvis folkmord, etnisk rensning och trakasserier? I de flesta konflikthärdar finns det faktiskt en ganska god kompetens vad avser medicinsk personal - dels inhemska och dels utländska hjälporganisationer. Problemet är att de inte får läkemedel och materiel p.g.a att ena eller andra kombattanten utövar en blockad, eller att ena eller andra kombattanten förvägrar civilbefolkningen att söka vård och istället prioriterar egna sårade, eller att den ena parten inte vågar uppsöka vård eftersom den ligger på den andra partens "mark", etcetera etcetera ad infinitum. Inte heller kan sjukvårdare (bra luddig term, förresten) skydda utsatta folkgrupper, agera som buffert mellan stridande parter mm mm. Se på hur de holländska styrkorna, dåligt utrustade, svagt ledda och utan något stöd ovanifrån misslyckades att förhindra den etniska rensningen vid Srebrenicas fall. Idén med obeväpnade observatörer och hjälppersonal är nog bra, men de måste kunna verka. Och de som kan tillåta dem att verka är, som världen ser ut idag, endast beväpnad trupp med klara och tydliga mål.

Fëanor skrev:
Om försvaret avvecklas så blir det mer pengar som kan ges till polis och brandkår. Och ja, Jag skulle hjälpa till om översvämning eller bränder drabbade. Och Jag håller med Denväldige, militären är en förbannat dyr krisgrupp.

Initalt skulle du nog få se dig i månen efter dina extrapengar, Fëanor. Det är ohyggligt dyrt att lägga ner förband. Precis som Denväldige sade så är det det enorma arvet efter kalla kriget som kostar mest idag. När väl det är avvecklat får vi en försvarsmakt som är mer anpassad till dagens krav, och som dessutom är mer mångsidigt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:30 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Varken neutralitet eller flyktingpolitik är avhängiga ett militärt försvar, Fëanor.

Jag anser iallafall inte att vi behöver någon militär. Och utan militär så kan vi åtminstone undvika militära konflikter utan att behöva skämmas. Sveriges agerande under andra världskriget var en skam för vårt land.

Sarvi skrev:
Hur ska dina sjukvårdare kunna skydda människor från exvis folkmord, etnisk rensning och trakasserier?

Länder med militär bistår med väpnade trupper naturligtvis. Du vet: samarbete.

Sarvi skrev:
Initalt skulle du nog få se dig i månen efter dina extrapengar, Fëanor.

Jag sade inte att vi skulle få alla pengar direkt. Ingenting sker snabbt inom politiken. Men på lång sikt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 8:56 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Jag anser iallafall inte att vi behöver någon militär. Och utan militär så kan vi åtminstone undvika militära konflikter utan att behöva skämmas. Sveriges agerande under andra världskriget var en skam för vårt land.

Umm... :? Vårt usla militära försvar var ju en av de främsta anledningarna till varför Sveriges agerande blev som det blev i andra världskriget. Helt upprustat var det först på 50-talet, med en upprustning som började 1936. Jag har svårt att förstå din parallell här.

Fëanor skrev:
Länder med militär bistår med väpnade trupper naturligtvis. Du vet: samarbete.

Hmm? Det innebär rimligen att Sverige får begränsa sig ännu mer att verka under USA, Storbrittannien och Frankrikes vingar. Helt enkelt - vi får rätta oss efter vad stormakterna anser vara lämpliga operationsområden. Jag som hade fått intrycket av att du inte riktigt var nöjd med USA's senaste utrikespolitik? Dessutom brister vi i trovärdighet om vi kräver att andra länder ska skicka sina soldater att riskera livet i en konfliktzon när vi själva inte har förmågan att göra detsamma.

Inse detta: det finns redan hjälporganisationer i överflöd som är mer än villiga att arbeta humanitärt. Problemet är att de inte kan verka, eftersom de hindras av kombattanter, kriminalitet och oroligheter. Vad det är brist på är marktrupp som kan agera för fredsbevarande med auktoritet, och agera för att ge hjälporganisationerna spelrum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:07 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Vårt usla militära försvar var ju en av de främsta anledningarna till varför Sveriges agerande blev som det blev i andra världskriget. Helt upprustat var det först på 50-talet, med en upprustning som började 1936. Jag har svårt att förstå din parallell här.

Hur pass mycket bättre var egentligen finnarnas försvar? Eller norrmännens? Likväl stred. Visst de blev anfallna, men vi borde ha stött dem.

Sarvi skrev:
Hmm? Det innebär rimligen att Sverige får begränsa sig ännu mer att verka under USA, Storbrittannien och Frankrikes vingar. Helt enkelt - vi får rätta oss efter vad stormakterna anser vara lämpliga operationsområden.

Ha! Tror du ärligt talat att Sverige skulle skicka trupper till ett område om ovan nämnda länder var emot det.?

Men visst du har väl en poäng. Jag anser iallafall inte att vi behöver ett så stort försvar. Vi kan ha kvar en förläggning och endast utbilda soldater till utlandstjänst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:24 pm 
Maia

Jag återgår till det som tråden handlade om från början....

Har nu börjat mitt andra år på ett gymnasium i liljeholmen där jag läser samhällsvetenskap med inriktning medicin, sitter just nu och är stressad över en uppsats i terrorism som ska vara inlämnat om någon vecka.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:26 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Jag lider med dig. Ska ha en 50 poängsuppsats klar inom två veckor om Vänsterpartiets historia. :x

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:44 pm 
Master of Doom

Det är väl ett utmärkt uppsatsämne! :D

Själv sitter jag första året på gymnasiet väntande på nationella prov i matte och 8-10 läxor i veckan. Det blir inte mycket tid över.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har ett jobb jag trivs alldeles väldigt bra med och som de flesta har en åsikt om: Systembolaget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 08, 2004 9:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Fëanor skrev:
Hur pass mycket bättre var egentligen finnarnas försvar? Eller norrmännens? Likväl stred. Visst de blev anfallna, men vi borde ha stött dem.

Finländarna hade inte nedrustat alls så kraftigt som Sverige. Kom ihåg att de var en del av Tsarrysska imperiet fram till revolutionen 1917 och endast ett våldsamt inbördeskrig avgjorde på vilken sida om gränsen till Sovjetunionen som Finland hamnade. Finland stöttades med stora mängder vapen och materiel, t.ex. skickades ungefär en tredjedel av det svenska operativa jaktflyget till Finland med den frivilliga flygflottiljen. Huruvida Sverige gjorde rätt eller fel när de stod utanför aktivt deltagande i kriget är en annan diskussion. Norrmännens försvar var i paritet med det svenska om inte ännu värre däran. Liksom danskarnas. Men som du sade, de blev anfallna, det blev inte Sverige.

Fëanor skrev:
Ha! Tror du ärligt talat att Sverige skulle skicka trupper till ett område om ovan nämnda länder var emot det.?

Nej, givetvis inte. Men däremot har vi frihet att göra insatser på platser där dessa är väl så behövda, men där stormakterna inte är intresserade av att skicka egen trupp. Just nu har Sverige t.ex. ett kompani i Libera som övervakar freden och avväpningen efter ett mer än tio år långt inbördeskrig som knappast märkts alls i media. Att stormakterna och medierna inte anser ett konflikt tillräckligt prioriterad innebär inte att behoven av fred och stabilitet för civilbefolkningen är mindre.

Fëanor skrev:
Men visst du har väl en poäng. Jag anser iallafall inte att vi behöver ett så stort försvar. Vi kan ha kvar en förläggning och endast utbilda soldater till utlandstjänst.

Nej, där kan jag väl i viss mån hålla med. Sverige behöver avveckla invasionsförsvaret och utveckla insatsorganisationen. Den processen är igång och har så varit de senaste dussinet åren. Men så stora organisationer är minst sagt tungrodda... Gamla synder från kalla krigstänket hänger kvar och äter upp kakan som skulle kunna användas till bättre saker.

Dock behövs fortfarande en viss volym av värnpliktiga för att säkerställa "återväxten" i utlandsstyrkan. Iallafall så länge vi har en värnpliktsbaserad organisation.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 1:37 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Då har du det ganska bra ändå. Min sambo var robotsoldat i Falun.

Vad är en robotsoldat?
Och vad har dom med Falun att göra, Militärbasen som finns i Falun är nerlagd sen flera år tillbaka.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]