Fëanor skrev:
Nej, det tycker Jag inte. Det var länge sedan Sverige förklarade sig som ett neutralt land i väpnade konflikter, och ett neutralt land skall vi också vara. Istället så kan vi bistå krigshärjade länder med sjukvårdare och dylikt. Samt ta emot flyktingar, vilket skulle bli mycket lättare om vi avvecklade försvaret eftersom extremt stora penningsummor då skulle bli tillgängliga.
Varken neutralitet eller flyktingpolitik är avhängiga ett militärt försvar, Fëanor.
Vad beträffar dina idéer om utlandstjänst... Tråkigt nog tränger sig verkligheten på här, Fëanor. Hur ska dina sjukvårdare kunna skydda människor från exvis folkmord, etnisk rensning och trakasserier? I de flesta konflikthärdar finns det faktiskt en ganska god kompetens vad avser medicinsk personal - dels inhemska och dels utländska hjälporganisationer. Problemet är att de inte får läkemedel och materiel p.g.a att ena eller andra kombattanten utövar en blockad, eller att ena eller andra kombattanten förvägrar civilbefolkningen att söka vård och istället prioriterar egna sårade, eller att den ena parten inte vågar uppsöka vård eftersom den ligger på den andra partens "mark", etcetera etcetera ad infinitum. Inte heller kan sjukvårdare (bra luddig term, förresten) skydda utsatta folkgrupper, agera som buffert mellan stridande parter mm mm. Se på hur de holländska styrkorna, dåligt utrustade, svagt ledda och utan något stöd ovanifrån misslyckades att förhindra den etniska rensningen vid Srebrenicas fall. Idén med obeväpnade observatörer och hjälppersonal är nog bra, men de måste kunna verka. Och de som kan tillåta dem att verka är, som världen ser ut idag, endast beväpnad trupp med klara och tydliga mål.
Fëanor skrev:
Om försvaret avvecklas så blir det mer pengar som kan ges till polis och brandkår. Och ja, Jag skulle hjälpa till om översvämning eller bränder drabbade. Och Jag håller med Denväldige, militären är en förbannat dyr krisgrupp.
Initalt skulle du nog få se dig i månen efter dina extrapengar, Fëanor. Det är ohyggligt dyrt att lägga ner förband. Precis som Denväldige sade så är det det enorma arvet efter kalla kriget som kostar mest idag. När väl det är avvecklat får vi en försvarsmakt som är mer anpassad till dagens krav, och som dessutom är mer mångsidigt.