Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 3:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klädbutik i Stockholm?
InläggPostat: lör maj 01, 2004 5:49 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Det är så att jag ska till Stockholm med klassen, så jag undrar om det är nån som känner till någon affär där de säljer kläder med medeltidsutséende? Det behöver inte vara precis medeltidskläder, bara det är fint och ser lite alviskt ut. :D

Det är bara ett plus om den bara råkar ligga brevid SF-bokhandeln. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 5:59 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

tja... möjligt att det finns sånt. annars så ligger medeltidsmuset (tror det korrekta namnet är stockholms medeltidsmuseum) i närheten av Gamla Stan. (det är muset som ligger vid strömen, under riksdagen eller något. de hitade den gamla muren när de skulle bygga en parkeringsplats. *suck*... där finns iaf massa böcker (inklusive mönster) och andra trevliga prylar. (samt lite godis, och mungigor). och ett fräkt schakspel som kostade för mycket.

Tyg finns i Sundyberg vilket nämts tidigare. (men det är inte exakt det vi frågade efter). Det enklaste sättet är att sy själv annars. (själv ska jag sy finna benklädnader så fort jag fått tag på tyg, och så kanske jag ska lära mig sy ordentligt...).

men titta lite i gamla stan, räkna med överpriser och vikingahjälmar med horn och andra otrevligheter.

(det finns nog de som kommer med bättre föreslag en jag...)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 6:08 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Tack så mycket för ditt svar. Jag får och ta en sväng förbi Gamla Stan när jag kommer. :D

När det gäller att sy själv så har jag inte tid eller pengar att göra det. För det skulle antaglingen bli fel en hel massa gånger och på så vis så skulle jag måsta köpa mer tyg och tyg är dyrt. :( Så det är inget altenativ för mig. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 6:12 pm 

det är som för mig egentligen. fast det kostar mer att åka till stockholm....

men som sagt, allvarligt om man vill spara pengar när man är i stockholm så är inte turistfällan gamla stan något att ha. förutom sf-bokhandeln. annars så undviker jag västerlånggatan så mycket som möjligt. finns en mysigare gata precis ovanför som heter prästgatan, som är i princip tom på folk.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 6:21 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Men nu när skolan står för resan så gör det inte så mycket. :wink:

Det var inte roligt att höra att Gamla Stan är en Turistfälla, men jag anntar att man försöker ta så mycket som möjligt när det kommer stackaras turister som inte vet. :?
Men den där Prästgatan låter som en gata för mig. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 6:29 pm 

ta det lungt. det är bara fem minuter till söder. (iofs så börjar söder förfalla) men inget slår utsikten från parken bakom katarina kyrkan.

(iofs är jag inte opartisk ifrågan om vilken stadsdel som är den bästa i stockholm)

den biligaste (och godaste) glassen (ursäktar mitt dyslexstiska stavande av det ordet i för väg) är iaf den på nytorget, på AHs. som alla riktiga stockholmare vet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 8:02 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Jag hoppas att jag hinner se mig omkring och inte bara gå till precis en affär innan vi ska iväg till nästa ställe. :)

Glass! Jag måste bara smaka den :D Jag älskar glass och det är bara ett pluss om den är billig. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 8:05 pm 

var ska ni bo. typ vandrarhem. (colombus, zinkens eller som de flesta chapman?)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 01, 2004 8:19 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Vi ska bo på hotel men jag vet inte vad det heter. Man får hoppas att jag får reda på det snart. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 2:09 am 
Avar

Prästgatan är absolut en av de mysigaste gatorna i Gamla stan! Under sommartid är det dessutom mycket lättare att gå där än att försöka ta sig fram och mer eller mindre fastna i människomassorna på Västerlånggatan. Dessutom så håller jag med virre angående Söder; jag är också en södermalmsk lokalpatriot. Ta Dig gärna dit (hit) om Du har tid och möjlighet! Det är en kontrastrik stadsdel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 9:37 am 
Noldo

virre skrev:
den biligaste (och godaste) glassen (ursäktar mitt dyslexstiska stavande av det ordet i för väg) är iaf den på nytorget, på AHs. som alla riktiga stockholmare vet.

Måste bara säga att jag tycker att AH:s är ett mycket otrevligt ställe, kanske pågrund av händelser för tio år sedan, men endå. Har flera gånger hittat plastbitar i glassen. Att stå i kö en kvart för att fö köpa en glass med plast i är inte särskilt kul oavsett priset. Förövrigt är nytorget ett mkt mysigt ställe, finns en lite glasskiosk på själva torget i stället.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 10:20 am 
Östring
Användarvisningsbild

Tack så mycket! :) Jag ska fara och kolla på de ställerna :D Hoppas att jag hittar fina skolavslutingskläder som passar och ser ut som om jag skulle komma från en annan tid. :wink: Det är mitt mål med skolavslutingen. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 03, 2004 3:35 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det må vara hänt men Gamla Stan är fortfarande vacker att skåda! :D Och som sagt om man undviker Västerlånggatan så kan man faktiskt komma ner i hyfsade priser också. Medeltidskläder har jag också letat efter, men det verkar vara lita halvkört om man inte går på medeltidsmuseet.
(Men om du gillar goth-stilen så finns det fina sammetskreationer i källaren på Rock Zone på Drottninggatan :wink: )

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 04, 2004 4:11 pm 
Östring
Användarvisningsbild

virre skrev:
var ska ni bo. typ vandrarhem. (colombus, zinkens eller som de flesta chapman?)

Vi ska på bo Hotell Västberga. :)
Är det någon som vet om det är ett bra hotell? Jag är nämligen lite nervös över att bo på ett hotell som jag inte känner till. :oops: Jag har dåliga erfarenheter av att bo på hotell. Sist jag gjorde det så fanns det många som drack och var jobbiga så man vågade inte gå till någon klasskramrats rum för man var för rädd. :(

Älva skrev:
Medeltidskläder har jag också letat efter, men det verkar vara lita halvkört om man inte går på medeltidsmuseet.
(Men om du gillar goth-stilen så finns det fina sammetskreationer i källaren på Rock Zone på Drottninggatan :wink: )

Jag som trodde att det skulle bli lättare att fara ner till Stockholm och hitta snygga klänningar. :oops: Men då är medeltidsmuseet ett måste allså, det är även Rock Zone. För jag vill inte missa min chans att få ha en snygg skolavslutingnsklänning. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 04, 2004 4:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Såpbubblan skrev:
Vi ska på bo Hotell Västberga. :)
Är det någon som vet om det är ett bra hotell?

jag gick låg/mellanstadiet på västbergaskolan, men jag visste inte att det fanns ett hotell västberga! jag gissar på att det är antingen...

a) formule 1 som ligger precis framför min gamla skola och verkar vara typ ett scandichotell med lägre standard, för folk på resande fot / hjul.

b) den gamla (riktigt gamla) skolan vid årstamotet. men det är ju ett härbärge...

c) något jag totalt missat.

det är precis i närheten av mitt föräldrahem, men västberga är verkligen inte den roligaste delen av stan. byggt på 50-60-talet, industriområde, motorväg etc. dessutom har de ingen t-banestation! man måste nog ta 142an till telefonplan... om du har tur ligger hotellet i den delen av västberga som angränsar till midsommarkransen. ett betydligt mysigare ställe (och mitt hem!) byggt innan sekelskiftet (alltså det förra...) med hemtrevliga kaffestugor och självklart även tunnelbana :)

angående medeltida kläder så är jag nästan säker på att det finns en bra affär i gamla stan, men vete sjutton om jag kan komma ihåg var. det är väl inte strikt live-standard (dvs kanske sydda med syntettråd, kanske inte helt i linje med medeltida färgningsmöjligheter...) men om du letar efter fantasy-aktiga kläder så är det stället för dig. det var ett tag sedan nu som jag och en kompis snubblade över affären och oohade och aahade oss över hur fina klänningar de hade, och jag vet att den inte låg i turiststråket. troligen kan dock en av de mindre bra affärerna ge dig vägbeskrivning. konstigt nog är gamla stan det enda stället jag kan virra bort mig på i stockholm. gatorna är för trånga! inget solljus att orientera sig efter! det blir alltid så att jag får gå åt ett håll tills jag kommer till vattnet - "jaha, var det här jag var..."

ja, just det. om du ska på museum, tänk på att det är på måndagar de har stängt. jag glömmer iallafall alltid bort det... :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]