Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 06, 2026 8:35 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:23 pm 
Redaktionen

Den blå trollkarlen skrev:
Tolkien tog alverna, inte från den keltiska mytologin utan från den nordiska.

Det där råder det delade meningar om.

http://groups.msn.com/beginningyesse/yourwebpage7.msnw
http://home7.swipnet.se/~w-70853/TOLKIEN2.htm

Enligt denna teori skulle Tolkien ha försökt återge alverna den värdighet som Shakespeare och de viktorianska sagoboksförfattarna tagit ifrån dem, genom att åter göra dem stora, starka, mäktiga och visa. Det är fullt möjligt att den nordiska mytologin var hans primära källa, men parallellerna med de iriska alverna är slående.

Alverna (eller alferna) var ett halvgudalikt väsen (som för övrigt inte kom överens med dvärgarna särkilt väl...). Freja och Frej var alver, eller vaner som de också kallades

Ummm... Jag har aldrig hört att alver och vaner skulle vara samma sak. Oftast har jag sett dem omtalas som två olika (i sammansättningar som "alver/alfer och vaner").

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarcisten sktrev

Citera:
Túrin Turambar skrev

Citat:
Alv är det korrekta. Det har det redogjorts för på det här forumet av experterna tidigare men hag minns inte i vilken tråd. Jag har för mig att det berodde på att alf-stavningen hamnar i samma fack som ordet af som omvandlades till av.

Det är sant. F uttaldes som v. Alfer lät således som alver. Som att det förr hette att skrifva

Citera:
[b]Ohlmarcisten skrev[B/]
Nix, läs tråden eller en ordbok

Nop, förr samskrev man v och f som i hafva, blifva, (af för av), med mera. Det innebar inte att man sa b l i f v a . Man sa helt enkelt bliva. F:et är en gammal stavelserest av något slag. Man sa alver.

Bäste trollkarl, hur vore det om du läste tråden. Det vore dessutom trevligt om du kunde lära dig att citera. Träna med "Förhandsgranska"! Sist men inte minst så skulle jag uppskatta om du inte förvrängde mitt namn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:25 pm 
Master of Doom

Det hade faktiskt inte jag heller. Jag tänkte mig alfer i norden mer som vår tids vättar. Freja, Frej och Njord känns som asarna.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Här klagar vi på översättningsmissar, men hur är det med namnet på den här tråden egentligen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 10:40 pm 
Master of Doom

Oops, vi får börja klaga på EA istället.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 11:09 pm 
Dvärg

Túrin Turambar skrev:

Citera:
Skrivet: Lör Okt 09, 2004 9:08 pm Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Fast vanerna var jämlika med asarna i strid åtminstone. Ingen av dem vann kriget dem emellan och Njord och hans barn Frej och Freja var del i en gisslanutväxling.

Dessutom finns betydelsen alf i den nordiska mytologin också som tumstor svart trollpyssling.

pysslingsalferna kommer från den engelska mytolgin och Shakespeare (sprite, shere, osäker på stavningen) och deras féer

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 11:15 pm 
Dvärg

Túrin Turambar skrev

Citera:
--------------------------------------------------------------------------------

/
\ Så här någonting?

ja, fast hakarna är ihopsatta. som <

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 11:20 pm 
Dvärg

Martinus skrev

Citera:
Tolkien tog alverna, inte från den keltiska mytologin utan från den nordiska.

Det där råder det delade meningar om.

ja, jag vill minnnas att jag också läst det någonstans. Men alverna i den nordiska mytoligin är inga pysslingar, utan halvgudalika varelser

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 11:31 pm 
Dvärg

Túrin Turambar skrev

Citera:
Det hade faktiskt inte jag heller. Jag tänkte mig alfer i norden mer som vår tids vättar. Freja, Frej och Njord känns som asarna.

Det är fel. Oden, Tor, och Balder mm var asar, men Njord och hans barn Freja och Frej var vaner (alvsläkt). Vanerna tros vara av en äldre religion i Norden innan asarna dök upp. Men som så som fruktbarhetsgudar hade de ett brett folkligt gillande som gjorde att de "levde" kvar. Alvabloten, som firades varje år, vid sidan av asabloten, var en gammal rest och tydligen mer betydelsefull rit för gemene man.
Alv ooch vätte har inget att göra med varandra. Däremot försökte kristendonen att med alla medel svärta ned de gamla guddomarna när den vann insteg i samhället, vilket kan förklara alfernas "dåliga" rykte.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 09, 2004 11:44 pm 
Master of Doom

Iofs hette ju Frejs hem Alvheim...

Som du kanske har sett av mina tidigare inlägg så visste jag att Frej, Freja och Njord var vaner, jag hade bara aldrig hört att vaner och alver var samma sak.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 12:26 am 
Dvärg

Túrin Turambar skrev

Citera:
Iofs hette ju Frejs hem Alvheim...

Som du kanske har sett av mina tidigare inlägg så visste jag att Frej, Freja och Njord var vaner, jag hade bara aldrig hört att vaner och alver var samma sak.

Hon fick det av alverna. Exakt hur de är sammankopplade är svårt att veta. Klart är, åtminstone, att de har stark anknytning till varandra.[/b]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 1:05 am 
Redaktionen

Tycker du att t ex Mona Lisa är ett vackert konstverk på grundval av faktaargument?
Skriver man bra musik på grundval av fakta?
Skriver en skönlitterär författare böcker allena på fakta?

Eller finns det andra värden som är viktiga månde... :?:

Vad bygger din argumentation på då? DU verkar ju helt enkelt ha accepterat de nya översättarnas nyordning rakt av....

Missuppfattar du medvetet vad jag skriver, för att retas?

Har jag någonstans skrivit att jag bara tar hänsyn till fakta? Nej, det har jag inte. Men eftersom jag tycker att Secker låter bra, och dessutom har rätt betydelse, så är jag helt nöjd. Påser, Väsker och liknande gillar jag inte alls, även om de betyder någorlunda samma sak.

Min argumentation bygger på fakta, ja. Och en anledning till att jag accepterar nyordningen är att jag varit inblandad i den! :wink:

Men jag tycker på många ställen att Erik har valt märkliga översättning, av faktaskäl.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 1:11 am 
Dúnadan

Danne skrev:
Men jag tycker på många ställen att Erik har valt märkliga översättning, av faktaskäl.

Han har valt av faktaskäl, eller du tycker av faktaskäl? :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 1:28 am 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Men eftersom jag tycker att Secker låter bra, och dessutom har rätt betydelse, så är jag helt nöjd. Påser, Väsker och liknande gillar jag inte alls, även om de betyder någorlunda samma sak.

Själv tycker jag egentligen inte att Secker låter speciellt bra. Även bortsett från det fåniga med 'e' istället för 'ä', som väl närmast ger en överklassanstrykning som saknas i originalet, så tycker jag inte att Secker låter lika mycket som ett riktigt namn som Baggins gör. Jag har ju skrivit tidigare att jag fått för mig att namnet Baggins finns på riktigt, och detta stöds lite grann av vad Tolkien skriver i Guide:

Citera:
Sackville is an English name (of more aristocratic association than Baggins).

Detta kan man om man vill (och det vill jag!) tolka som att Baggins är ett riktigt namn precis som Sackville.

Men med detta sagt har jag svårt att se något bättre alternativ än Säcker. Bagger är ingen rimlig översättning, det ger fel associationer. Och andra "säckiga" namn baserade på väska, kasse etc tycks bara bli mindre namnlika och mer fåniga, åtminstone alla som jag har kommit på eller sett. Dessutom är jag mycket förtjust i Säcks ände, jag har svårt att tänka mig något namn som bättre fångar Tolkiens intentioner med Bag End. Så Säcker är det bästa av alla dåliga alternativ som står till buds. Ibland får man leva med att det inte går att få till en perfekt översättning.

Danne skrev:

Exempel, tack! :)

Red.: Noterar just att namnet Secklin finns i telefonkatalogen. Hade det varit bättre? Även Seckinger finns, det är faktiskt ganska vanligt, men det låter lite för snobbigt i mina öron, hade passat bättre till Sackville.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 10, 2004 1:59 am 
Dúnadan

Den stegrande kamelen skrev:
Även Seckinger finns, det är faktiskt ganska vanligt [...]

Om du tycker fyra personer sammanlagt i hela Sverige är vanligt, så ... :wink:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 398 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]