Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 09, 2026 9:24 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 7:48 am 
Redaktionen

Är det inte märkligt att folk kan vara så förtjusta i Ohlmarks ringvers, och särskilt då de rader som citeras i HB? Visst, det låter ju snyggt och "trolskt", och jag gillade den också förr. Innan jag förstod att Ohlmarks hittat på verbet "sämja" för att få rimmen att gå ihop... :?

Inläggsrubrik: Re: Min lokala tidning
InläggPostat: tis sep 28, 2004 7:52 am 
Uruk

Den stegrande kamelen skrev:
Ori skrev:
Eftersom tråden heter "Recensioner" så tänkte jag lägga in en länk till recensionen i min lokala tidning:

Förvånande att de inte passade på att ta äran för "Riftedal". För visst var det i HD du hade sett det?

Oj, jag är impad av ditt minne :shock: !

Det stämmer så långt att jag hittade en artikel som nämnde rift som ett gammalt ord för (brant) klyfta, men Riftedal skapades genom en diskussion på Skalman. Sen tror jag knappast att "sagan om Riftedal" är allmänt känd och dessutom har jag för mig att jag har läst någonstans (här på Tolkiens Arda ?) att namnet hade uppstått parallellt på flera ställen. Fast, man skulle kanske tipsa dom, det kunde kanske bli lite mer artiklar isåfall... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 7:54 am 
Redaktionen

Inte glömmer vi att du hittade "rift", Ori!! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:47 am 
Noldo

Tolkien har numera även nått SvD:s ledarsida.

http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_8200764.asp

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 10:23 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Gillade den artikeln mycket eftersom den speglar i stort sett samma åsikter som jag har.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 11:09 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

en till en: Norbottenkuriren
http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetForm=/utmatningssidan.asp&ArticleID=650650&CategoryID=2767&ArticleStateID=2&ClientID=0

Orkar inte fortsätta med mina hårda genomgångar men det här måste jag påpeka:

Kuriren skrev:
En annan handlar om Tolkiens oförmåga att skriva vackert och konsekvent. Tolkien var nämligen en urusel skribent, högtravande, tillkrånglad, osäker. I scener med stor inneboende dramatik föredrar han ibland att återge dem indirekt och spänningslöst. När berättelsen ligger i ett lugnare tempo söver han den fullständigt med långa recitationer och hemska sorgesånger över döda alvprinsessor. Dikterna, liksom prinsessorna, är marinerade i obegriplig sentimentalitet. Man älskar honom sannerligen inte för stilens skull.Att översätta ett så pass stort och dåligt språk som Tolkiens är ett slags etiskt språkproblem. Ohlmarks löste det genom att förse sin stil med ålderdomlig patina, ungefär som om Ringen strax efter Tegnér. Lite mässande, med gammal bibelkänsla, ofta ganska vackert.

*Suck*, är det bara jag som tycker det känns som den här recensenten inte vet vad han pratar om, eller möjligen inte läst i orginal? Fast de sista orden var avslöjande, en Ohlmarxist.
Desutom så slår jag vad om att recensenten skulle säga saker som att gamla döda 1800-tals författare skriver bra, fast de är mer av det som Tolkien kritiseras för en Tolkien. (ta tex. Sömn, jag menar Söderberg)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 11:25 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Usch! Vilken recension och vilken elakhet mot den gamle professorn. Om språket var så dåligt och torftigt så skulle den ju knappast ha fängslat den engelsktalande publiken så som den gjort och fått en sån genomslagskraft.
Och att piffa upp tråkiga partier med en högtravande alvdikt slår väl aldrig fel? :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 11:31 am 
Noldo

Virre,

jag skulle faktiskt gärna taga Jan-Olov Nyström på NK i försvar. Tolkien är bättre på att framföra en historia än som estetisk ordförmedlare. Samma sak gäller Moberg, som de flesta uppskattar. Ingen av dem är några av de större estetiska författarna, men deras noggrannhet och förmåga att konsekvent förmedla en bra berättelse uppväger detta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 11:35 am 
Redaktionen

Citera:
Man älskar honom sannerligen inte för stilens skull.

Tala för dig själv! En av anledningarna till att jag älskar Tolkien är just hans stil... Hmf! :?

InläggPostat: tis sep 28, 2004 9:28 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ori skrev:
Oj, jag är impad av ditt minne :shock: !

Det stämmer så långt att jag hittade en artikel som nämnde rift som ett gammalt ord för (brant) klyfta, men Riftedal skapades genom en diskussion på Skalman. Sen tror jag knappast att "sagan om Riftedal" är allmänt känd och dessutom har jag för mig att jag har läst någonstans (här på Tolkiens Arda ?) att namnet hade uppstått parallellt på flera ställen. Fast, man skulle kanske tipsa dom, det kunde kanske bli lite mer artiklar isåfall... :wink:

Självklart visste jag att du inte hade hittat "Riftedal" fixt och färdigt! Och faktum är att "sagan om Riftedal", som du kallar det, fanns återberättad i dagspressen nyligen, närmare bestämt i Östgöta-Correspondenten. Så historien är nog mer känd än du tror!
http://www.corren.se/archive/2004/9/14/ ... 2df21u&ad=

InläggPostat: tis sep 28, 2004 10:51 pm 
Uruk

Självklart visste jag att du inte hade hittat "Riftedal" fixt och färdigt!

Nej, det borde jag nog förstått om jag tänkt ett varv till, kom du ihåg tidningen som jag hittade ursprunget i, så är resten inget problem att komma ihåg... :oops:
Det var besserwissern som tittade fram tror jag :twisted: !

Och faktum är att "sagan om Riftedal", som du kallar det, fanns återberättad i dagspressen nyligen, närmare bestämt i Östgöta-Correspondenten. Så historien är nog mer känd än du tror!
http://www.corren.se/archive/2004/9/14/ ... 2df21u&ad=

Oj,oj, hmmmm, detta var faktiskt klart oväntat :o , men ganska skojigt :? !

Kanske läge att tipsa HD, fast det mest var på skämt när jag skrev det 8) ?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 28, 2004 11:24 pm 
Dúnadan

virre skrev:
Hobbit-hobbyist låter väll som en fin benämning på fakta granskarna eller?

... fast som ren ordbildning skulle jag nog tycka att det omvända, hobby-hobbitister, vore snäppet elegantare ... :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 12:33 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ur recensionen i P1:s Kulturnytt:
Citera:
Erik Anderssons jobb är snarast att översätta en religiös urkund, där varje ord kommer att vägas på guldvåg av horder av proselyter i kåpor och brynjor. Tydligen har han också haft en slags bibelkommission över sig, bestående av bokstavstrogna dogmatiker, och det märks.

Hur trivs herrar experter med att bli kallade "bokstavstrogna dogmatiker"? :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 7:07 am 
Redaktionen

Jo tack, bra! Vi nämns i alla fall... 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 29, 2004 8:25 am 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tycker nog att experterna nämns ganska ofta i recensionerna. Eller läser jag med autofiltret på då?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 131 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]