Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 1:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Vilket namn tycker du är mest estetiskt tilltalande?
Klevedal 12%  12%  [ 7 ]
Klovedal 2%  2%  [ 1 ]
Riftedal 86%  86%  [ 51 ]
Antal röster : 59
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 07, 2003 11:45 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Röstade, återigen, på Riftedal. En anledning är att jag tycker, som många andra har det visat sig, att en del av Kl-namnet låter väldigt lantliga- en liten stuga med puffande skorsten i Kluvedal liksom. Klovedal å andra sidan behöver inte jag höra två gånger innan mina tankar flyger iväg till nån himmel för BDSM-utövare. Om det nu tvunget ska vara ett Kl-namn så klingar Klevedal bäst i mina öron :)
Men jag håller på Riftedal!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 12:14 am 
Maia
Användarvisningsbild

Disa skrev:
Kan inte låta bli att säga lite till - det här var ju kul, att fundera kring namnen!! Jag gissar att Orli och Danne haft med detta i sin argumentation för Riftedal, och Gustav hade det nog också, men jag var ändå inte medveten om att ordet faktiskt nästan finns på svenska.

Det är inget nästan med det, ordet finns på svenska. Annars hade det förstås aldrig kunnat bli aktuellt, betydelsen måste ju bli rätt. (Och ordet riven finns ju på engelska.)

Ur Svenska Akademiens ordbok:
Citera:
BETYDELSE: rispa; rämna; spricka; fördjupning, klyfta; äv.: avrivet stycke

Eller läs själv hela sidan om rift.

Jag håller för övrigt med majoriteten här om att Klevedal är det bästa av 'Kl'-alternativen. Men jag tycker fortfarande att Riftedal är klart bättre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 08, 2003 12:24 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Med nästan menade jag att NE nämner ordet riftdal, alltså utan e. Tack för din länk! Där ser man ju att det dialektalt heter antingen rift eller rifte! :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 09, 2003 6:52 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Se där! Här fick jag reda på saker jag inte visste, minsann! Tack så mycket! Har själv bara letat i SAOL, och där finns det inte. Finns det tom några svenska ortnamn som har rift i sig månn tro?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 2:03 am 
Maia
Användarvisningsbild

Diskussionen på Skalman går just nu ännu ett varv på temat Rivendell. De flesta tycks överens om att Riftedal är det bästa av de hittills föreslagna alternativen, men vi gör nu ett (sista?) försök att hitta ytterligare några förslag.

Vad tycker ni t ex om Rämnedal?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 11:30 am 
Redaktionen

Eller Revedal...?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 6:08 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Rämnedal gillar jag, föreslog det själv för ett bra tag sedan.

Nu påstår vissa att adjektivformen av rift är riven, vilket innebär att man korrekt måste säga Rivendal. Se SAOB:s sida som länkas ovan. Vad säger ni om detta??? Synpunkter efterlyses snarast!

Revedal var ett mkt bra förslag!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 6:42 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Som jag sagt tidigare tycker jag att Rivendal ger lite för negativa acossiationer, då "riven" kan kopplas till "riva", det vill säga klösa eller förstöra. "Den förstörda/klösta dalen" låter ju inte så jättetoppnen..

När jag hör Revedal drar jag paraleller till sådant rev som finns under vattnet, vilket inte stämmer särskillt bra med Elronds kära dal.

Nej, Riftedal kan inte misstolkas och är således den bästa översättningen enligt mig.

Fast jag undrar fortfarande varför man ska översätta till "dal", och inte till "däld" vilket ju är den korrekta översättningen..

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 6:49 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Gustav - menar du att riven är adjektivet till rift, eftersom rift är ett substantiv som kommer av riva??

Oavsett vilket, så förstår jag inte varför du drar slutsatsen att namnet därför nödvändigtvis måste vara Rivendal. Det finns ju massor av namn som slutar på -dal där förledet är ett annat substantiv!

Jag gick till det än så länge ofullständiga ortnamnsregistret http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/info/sok.htm. Om man tittar på t ex Kopparbergslän, så får man upp massor av ortnamn som är konstruerade så. Bäckdal, Horndal, Furudal, Ljusdal, Lerdal, Katrinedal, Kristinedal, Djupdal, Fågeldal etc etc.

Sökningen: http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/kpb.php?rubrik=%25dal&lokal=

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 6:51 pm 
Redaktionen

Citera:
Fast jag undrar fortfarande varför man ska översätta till "dal", och inte till "däld" vilket ju är den korrekta översättningen..

"Dal" är väldigt mycket vanligare i svenska sammansättningar, och dessutom ett mycket äldre ord i svenska språket. "Däld" är dessutom en diminutivform av "dal", så det beror ju även på hur stor man anser att dalgången i fråga är; enligt min mening passar det bättre med "dal", men det är förstås en diskussionsfråga.

Dessutom ligger "däld" lite klumpigare i munnen. För att ta exemplet Riftedal så tycker jag att det skulle bli lite "väl mycket av det goda" med Riftedäld...

Men det hela är en smaksak.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 6:53 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Danne skrev:
"Dal" är väldigt mycket vanligare i svenska sammansättningar, och dessutom ett mycket äldre ord i svenska språket. "Däld" är dessutom en diminutivform av "dal", så det beror ju även på hur stor man anser att dalgången i fråga är; enligt min mening passar det bättre med "dal", men det är förstås en diskussionsfråga.

Dessutom ligger "däld" lite klumpigare i munnen. För att ta exemplet Riftedal så tycker jag att det skulle bli lite "väl mycket av det goda" med Riftedäld...

Okej. Jag köper argumentationen, och ska inte gnälla mer. Riftedal låter klart bättre, det håller jag med om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 8:58 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Disa:

Citera:
Oavsett vilket, så förstår jag inte varför du drar slutsatsen att namnet därför nödvändigtvis måste vara Rivendal. Det finns ju massor av namn som slutar på -dal där förledet är ett annat substantiv!

Förvisso, men RIVENdell är ett adjektiv, som beskriver hur dalen är. Så en direkt översättning måste ju i så fall bli RIVENdal, om man ska tro SAOB:s info om adjektivformen av rift.

Men verkar det inte lite underlikt att rift, som kan betyda såväl rämna som ravin, måste tvingas in till riven i adjektiv?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 14, 2003 11:22 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Jag har valt att studera den engelska betydelsen av Rivendell. Namnet består av riven och dell.
WordNet (r) 2.0 skrev:
riven
1: tear or be torn violently; "The curtain ripped from top to bottom"; "pull the cooked chicken into strips" [syn: {rend}, {rip}, {pull}]
2: separate or cut with a tool, such as a sharp instrument; "cleave the bone" [syn: {cleave}, {split}]
dell
n : a small wooded hollow [syn: {dingle}]

SAOB skrev:
rift
rispa; rämna; spricka; fördjupning, klyfta; äv.: avrivet stycke.
dal
i utvidgad anv. ss. beteckning för jämföreslevis lågt belägna trakter.
oeg. om större l. mindre fördjupning i allm.

Den svenska betydelsen av rift beskriver ju väl vad det är frågan om, speciellt som det engelska ordet rive kan härledas till det fornnordiska ordet rifva. Enligt SAOB finns det en norsk dialektal stavning av rift, nämligen ryft.
Men dal? Jag skulle vilja hänvisa till förklaringen av ordet dell, ovan. Vilka ord i svenskan beskriver dell bäst? Inte är det dal, i alla fall. Snarare lund eller dunge. Att skriva riftedal känns som tautologi, en onödig upprepning.
Varför inte någon variant på -lund, till exempel Rivenlund, Riftelund eller Ryftelund?
Eller behålla dal/däld, till exempel Lundadal eller Dungedäld?

Gustav, jag hittar inte att riven är adjektivformen av rift på SAOB. Var fick du de uppgifterna från?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 12:10 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Proudfoot: Det ska enligt personen som sa det (den andre faktagranskaren) denna rad i SAOB betyda:

Citera:
vbal- sbst. till RIVA v.2

Inte för att jag fattar vad detta betyder, men men. :)

Det är taget ur nedanstående passage ur SAOB, rift:

Citera:
ETYMOLOGI: [jfr sv. dial. rift o. rifte, stycke (av ngt), bukrev, vindstöt m. m., dan. o. dan. dial. rift, ngt rivet, rämna, rivande smärta, nor. rift, nor. dial. rift, ryft, ngt rivet, stycke (t. ex. av vävnad l. jord). isl. ript, upprivande (av köp), äv. konkret: stycke tyg; vbal- sbst. till RIVA v.2,]]

Hjälp mig gärna här.

Hela uppslagsordet rfit från SAOB finns här http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/213/54323.html

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 15, 2003 1:00 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Proudfoot

Proudfeet!
Citera:
vbal- sbst. till RIVA v.2,]]

Verbalsubstantiv till RIVA, verb nummer 2 (i SAOB). Ett verbalsubstantiv är ett substantiv avlett av ett verb, till exempel Läsning. Rift är alltså detsamma som rivning.

(Förkortningarna finns förklarade på SAOBs hemsida. Klicka på Uppslagsord, så finns länken Förkort. där.)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]