Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis maj 05, 2026 10:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dagens Nyheter: En ringsmeds dagbok
InläggPostat: ons okt 15, 2003 9:34 am 
Sinda
Användarvisningsbild

I dagens DN finns tre sidor som handlar om mödorna med översättningen. Artikeln finns också här.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 10:03 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

En MYCKET intressant artikel!

Där står det att Baggins kommer att bli....BAGGER. Och inte Säcker.

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 1:27 pm 
Redaktionen

Mycket intressant läsning...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 4:24 pm 
Dvärg

Snälla, säg att det inte blir Klåvedal! Det låter ju gräsligt! Och just när man har vant sig att Bagger ska bli Säcker, stannar Bagger kvar.
Jag nedkallar i detta nu en smärre förbannelse över Erik Andersson, i fall det vackra Kleva Däld blir Klåvedal.
Är inte det en smula illamåendeframkallande?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 5:12 pm 
Noldo

Jag som just hade bestämt mig för att gilla Säcker...
Skulle man inte kunna ta Kluvedal istället för Klåvedal, det tycker i alla fall jag låter vackrare. Klåvedal låter så... bonnigt.
Nåja, vi ska väl inte förtvivla än kanske, det verkar ju som om han ändrar sig i tid och otid om namnen. Kan inte vara någon lätt uppgift, det där.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 6:38 pm 
Vala

Jag tycker det!! Jag hade verkligen börjat gilla Kleva Däld, det ligger liksom bra i munnen på nått sätt. hoppas verkligen inte det blir klåvedal. låter ju gräsligt. men jag antar att hans översättning kommer bli bättre än ohlmarks!!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 15, 2003 8:08 pm 
Östring

Mm.. mycket intressant.
Ngt säger mig att sista ordet ännu inte är sagt i namnfrågan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 8:58 am 
Redaktionen

Hmm, jag undrar över hans översättning av Tuckborough... Jag har precis för mig att jag läst att "tuck" i detta fallet inte hade med "stoppa i sig" att göra, utan att det var en ljudalterering av "Took". (Tuckborough var ju Tookarnas "huvudstad"). Möjligen med en liten ordvits insprängd av Tolkien...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 4:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag har precis för mig att jag läst att "tuck" i detta fallet inte hade med "stoppa i sig" att göra, utan att det var en ljudalterering av "Took".

Var har du läst det? Det ligger ju nära till hands att tro det, och även Ohlmarks drog den slutsatsen med sitt Tookköping. (Att han i vanlig ordning hade en annan översättning i prologen, Gömmeby, är en annan femma. :roll:) Men jag tror inte att jag har läst någon bekräftelse från "officiellt" håll att det verkligen är så.

Är det förresten någon som vet vad tybbel betyder?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 5:16 pm 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Sorry, tybbel finns inte i Bonniers Lexikon, Illustrerad Svensk Ordbok och SAOL.

Fan vet????

Ska se om jag kan hitta min gamla Nordisk Familjebok från 20-talet....

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 16, 2003 10:43 pm 
Redaktionen

Citera:
Var har du läst det? Det ligger ju nära till hands att tro det

Jag har bl.a. läst att det är den Tolkienske språkexperten David Salos uppfattning (vilket ju inte behöver innebära att det är sant).

På TolkLang gjorde han upp en lista med alla ortnamn i Fylke, deras betydelser och hur de skulle sett ut på fornengelska. Om Tuckborough skriver han

Citera:
Tuckborough Tucburh "burg of the Tooks"

Det finns en viss logik i detta, tycker jag. På så vis blir ju Tuckborough "Tookarnas borg" och Bucklebury "Bockarnas borg".

Men om det är sant, vem vet? Var är Tolkien när man behöver honom?!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 17, 2003 8:43 pm 
Redaktionen

Jag ställde frågan om Tuckborough på ett engelskt Tolkienforum, och av de få (engelsktalande) personer som hittills svarat verkar alla ha associerat Tuck med Took.

Jag hittade även den här sidan, där författaren påstår att Tolkien skulle ha uttalat denna koppling, men har ger samtidigt ingen källhänvisning.

Jag tycker dock att det lutar åt att vi har rätt, och att Erik Andersson har fel. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 2:27 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Är det förresten någon som vet vad tybbel betyder?

Jag har inte hittat just tybbel, men däremot lite om de i Sverige förkommande ortsnamnsändelserna tibble och tybble. Tydligen är dessa namn
Citera:
appellativistiska sammansättningar med en senare led -byli 'bebyggelse'. Förled utgörs av adjektivet Þik, Þyk 'tjock'.
Citatet är taget ur "Ortnamnen i Sverige" av Bengt Pamp. Namnen betyder alltså (fritt översatt) Tjockhult! Jag vet inte om detta har med EA:s Tybbelborg att göra, men det är nog inte otroligt. Han verkar ju ha varit inne på en matkoppling, tuck i betydelsen "stoppa i sig". Men i så fall blir det en väldigt konstig dubblett av boplatser, först byli och sedan borg; "tjock bebyggelse borg". Det där byli, bebyggelse, är förresten närbesläktat med bol, som väl är en lämplig översättning av ändelsen bottle i t ex Hardbottle.

Danne skrev:
Jag hittade även den här sidan, där författaren påstår att Tolkien skulle ha uttalat denna koppling, men har ger samtidigt ingen källhänvisning.

Jösses, vilken sida! Den gick verkligen på djupet. Jag orkade inte läsa allt (inte ens i närheten!), men förklaringen av rötterna till Tolkiens plötsliga nedklottrande av In a hole in the ground there lived a hobbit lät ytterst trovärdig och intressant. Däremot fick jag känslan av att McDaniel spånade iväg lite väl långt på andra ställen, där det verkade som om han egentligen mer gav utlopp för sina egna associationer och resonemang än att analysera Tolkiens.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 10:46 am 
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Tjockhult?

Det används frekvent av mig och min bekantskapskrets för att (nedlåtande) benämna vår huvudstad....

Taget från en låt med Dag Vag, f.ö.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 18, 2003 11:00 am 
Vala

jag blir galen på alla som e så väldigt duktiga på att snacka en massa skit om sthlm!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]