Nu kan jag svara lite mer ordentligt (vid datorn och inte bara vid mobilen).
Grattis än en gång!!!
Det är intressant att höra att
Treebeard är nästan lika långt som
The Council. Hur olika uppfattar man inte texter.
Min erfarenhet säger mig att kapitel med många naturskildringar eller i övrigt "beskrivande" partier tar extra lång tid eller är extra besvärliga att översätta. Nog tyckte jag att The
Council tog lång tid, men det hjälpte att det var så mycket dialog. Helms klyfta var svår på många sätt - många uttryck och ord som jag hade svårt att få kläm på. Men Treebeard upplevde jag som "kort och lätt" av någon anledning, trots att jag minns det som just ett kapitel med många naturskildringar och "beskrivande" partier.
Jag tror kanske att jag såg väldigt mycket fram emot det kapitlet. Jag gillar ju Treebeard (eller Skägglave, som han har kommit att heta i min översättning).
Annars minns jag att
Stora floden kändes tämligen segt, förmodligen för att jag även tycker att det är ett av de tristaste kapitlen i hela verket. Det är s a s en färdsträcka för mycket. Tolkien måste bara få ner dem till Rauros och den enda dramatiken (vilken i och för sig inte är liten) är Boromirs förändring, Gollums entré och angreppet från östra stranden. Dessa partier är dock ganska korta, och i övrigt är det paddlande och paddlande och paddlande, och en relativt ointressant skildring av hur länder som boken inte berörs särskilt mycket av ser ut mil efter mil.
Vidare trodde jag att
The Passage of the Marshes skulle kännas långrandig, men det blev tvärt om en väldigt rolig och spännande del att översätta. Nu sitter jag "fast" i södra Ithilien och väntar på att hobbitarna och Gollum ska resa sig och fortsätta mot korsvägen. De har suttit stilla i ett par tre veckor. (Kanske dags att sparka igång dem...)
Det ska bli kul att kolla in din översättning, Kamelen.
Jag kommer dock inte att lusläsa den (det orkar jag helt enkelt inte).
Jag kommer själv att försöka länka upp min egen översättning, men det kan dröja, för jag närmar mig Minas Morgul och planerar att inte lägga upp något förrän "De två tornen" är fullbordad - och det kan ännu dröja lång tid. (Dessutom ska jag lära mig hur man länkar upp en text, och det kan dröja ännu längre

.)