Länkades hit från "Tolkiens värsta blunder". Där finns samma svar som nedan. Fortsätter diskutera detta på "Tolkiens värsta blunder".
För mig är det uppenbart.
Hobbitar reser inte ofta och gärna, även om de bor nära broar och obygder, osv.
I Ringens brödraskap står det: "Hans [Fredegars] familj kom från Östfjärdingen, rentav från Budgeford i Bridgefields, men han hade aldrig varit på andra sidan Brännevinsbron." (Förrän nu, naturligtvis!!! Hur han kom dit är ointressant; han
är på andra sidan bron!!!)
Nej! Han har aldrig förut varit på andra sidan, dvs
öster om, bron! Hela hans hembygd ligger
väster om bron. Däremot har han bevistat Hobbiton ett antal gånger, bl a under Bilbos kalas och i samband med förberedelserna av Frodos "flytt". Men han följde aldrig med Merry över bron. Merry tog sig förmodligen själv till Crickhollow.
Tolkien skriver: Merry drog fördel av detta, och gav sig iväg med Fatty (det var Fredegar Bolger). ”
Någon behövs där för att värma upp huset innan du anländer”, sade Merry." Inte
några!!!
Fredegar följde väl med så långt som till Bridgefields. (Inte höll han på och kajkade färja, som vissa har föreslagit.) Nej, inte Fredegar, inte. Han trivs så bra
väster om Brännevinsbron, så inte ens nu tar han sig över. Inte förrän det är dags att avslöja sitt deltagande i konspirationen mot Frodo ett par dagar senare, då han dessutom får en viktig roll att spela
öster om bron, för första gången i sitt liv. Och, jo... DÅ följde han med Merry över bron, strax innan Frodo, Pippin och Sam anländer!
Inte någonstans har Tolkien skrivit, eller ens antytt att: Fredegar var öster om bron titt och tät.
Det är bara våra eventuella antaganden, som i huvudsak bygger på att en polare borde följa med en polare och ställa i ordning och "värma upp huset", och även bygger på oss moderna globetrotters som tycker att bor man en halv dagsfärd från en bro så har man väl tagit sig över den nån gång, åtminstone. Och kanske också på att Tolkien hoppar över de, enligt mig, överflödiga orden:
förut/förrän nu.
(PS De flesta namnen blev engelska för begriplighetens skull, men ett och annat blev svenskt. Ursäkta den eventuella oredan. OBS! Det är min fetstil, om nu någon undrade

)