Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 21, 2026 12:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bra utgåvor av The Lord of the Rings?
InläggPostat: mån okt 27, 2008 9:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag har länge irriterat mig på den utgåva av LotR som jag äger och funderat på att köpa en annan, men jag vet inte riktigt vilken jag bör välja och då frågar jag förstås er. :wink:

Jag har fem krav, som jag här presenterar i prioritetsordning. Det första är att utgåvan måste ha ett bra tryck. Det andra är att den inte får vara för dyr; såvida det inte är drömutgåvan själv kan jag tänka mig att betala runt hundralappen för varje bok eller runt trehundra för en samlingsvolym. Det tredje är att den inte får vara för snål med kartor och det fjärde att omslaget inte får vara för fult/opassande. Det femte är att den/de gärna får vara tillverkad/e så att man kan slå upp den/dem ordentligt utan att skada bokryggen.

Det här är min nuvarande utgåva:
http://www.bokus.com/b/9780007129706.html
http://www.bokus.com/b/9780007129713.html
http://www.bokus.com/b/9780007129720.html
Trycket är rätt så uselt, kartorna för små och otydliga, och de ljuslila omslagen är inte heller så heta om man ska vara petig.

Förhoppningsvis kan det här utmynna i en allmän diskussion kring för- och nackdelar med olika utgåvor och vilka som kan anses vara de bästa. Då slipper jag känna mig så självcentrerad. :P

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 27, 2008 10:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

hehe mitt engelska exemplar var jag tvungen att slänga för nån månad sen för att jag använt den så mkt-- såg ut som en dokumentförstörare varit framme ungefär.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 27, 2008 11:20 pm 
Maia

Det känns lite som att du både vill äta kakan och ha kvar den. En pocket utgåva tycker inte om att användas, ryggarna blir dåliga vare sig man vill det eller inte. Mina svarta pocket lord of the ring ser inte så himla bra ut längre.

Men kontentan är att du behöver en inbunden version som faller dig i smaken.

Spara ihop lite mer pengar och besök exempelvis SF bokhandeln eller titta i antikvariat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 27, 2008 11:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

jag gjorde misstaget att inte plasta in min pocket... det enkla tricket räcker ganska långt. min sagor från midgård är inplastad; visserligen ingen pocket hur som helst är den i mkt bättre skick än den skulle ha varit.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 27, 2008 11:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Corintur skrev:
Spara ihop lite mer pengar

Det vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, men det är ju inte som att jag inte har råd med en dyrare utgåva ... Jag tycker bara att det är onödigt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 27, 2008 11:57 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Mina många gånger omlästa pocketar (från mitten av 80-talet) är i prima kondition, med endast lite rygglinjer! Ni får läsa försiktigare! :wink:

Men Beledhel, spara ihop lite mer och köp denna fint inbundna och korrigerade utgåva: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0618517650
Tyvärr har den gått upp 100 kr sedan jag köpte den (via tips från Líndaletaro, vilket jag är tacksam för!), men den är riktigt fin och du slipper en del irriterande sakfel. Passar fint att skriva överst på julklappsönskelistan!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2008 11:29 am 
Maia
Användarvisningsbild

Ni verkar ha tagit fasta på min kommentar om bokryggen, men som jag försökte få det att framgå i mitt första inlägg är det ändå relativt nedprioriterat. Dessutom är jag precis som Eldalie en försiktig läsare. :P

Här är en utgåva som jag sjäv har tittat på:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0007203608
Det är också en jubileumsutgåva, men betydligt billigare och behändigare än t ex den fina som Eldalie föreslog. Jag vet också att trycket i den är bra.
Problemet med den här utgåvan är att alla svenska internetbokhandlar som jag hittills har undersökt bara säljer den sista delen. :?

Eldalie skrev:
Passar fint att skriva överst på julklappsönskelistan!

Det tycker jag med, men tyvärr inte de som läser önskelistan, tror jag. :wink: Fast man ska förstås aldrig säga aldrig!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2008 1:29 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag (pappa men det är bara jag som läser dem) har en special utgåva från 1992 inbunden såklart. Har även SJÄLV trillogin i pocket format(kan inte säga när den kommer ifrån) som jag inte har läst änn eftersom jag gillar vanliga böcker mer.

The fall of Gondolin

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2008 2:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Eldalie skrev:
(via tips från Líndaletaro, vilket jag är tacksam för!)

Jaså, det har jag inget minne av själv! :lol:

Själv tycker jag att den här utgåvan är väldigt snygg och prisvärd. Själv har jag de två sista delarna i denna utgåva, som den såg ut innan "50th Anniversary Edition" kom ut, medan min utgåva av The Fellowship of the Ring är en nästan (men inte helt) likadan utgåva från kanadensiska HarperCollins. Så jag letar desperat efter en utgåva av The Fellowship of the Ring, som inte är "50th Anniversary Edition", och som är exakt samma utgåva som de andra två delarna jag har. Det måste ju bli rätt i bokhyllan! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2008 2:32 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja, det är jobbigt när det blir sådär! Man jag håller med om att det verkar vara en trevlig utgåva, och tack också för att du varnar mig med ditt exempel. Man vill ju inte råka beställa hem böcker från någon mindre välordnad sida för att sedan upptäcka att de inte passar ihop! :wink:

Om du kan ge några närmare specifikationer på boken du letar efter, så kan jag passa på att hålla utkik efter den när jag letar böcker själv.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2008 2:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den ska se ut precis som en böckerna i boxen i länken ovan (fast bara vara första delen, såklart). Kruxet är att jag inte vill ha någon "50th Anniversary Edition", vilket verkar vara den enda utgåva som fortfarande är i tryck.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 28, 2008 3:20 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

Líndaletaro skrev:
Eldalie skrev:
(via tips från Líndaletaro, vilket jag är tacksam för!)

Jaså, det har jag inget minne av själv! :lol:

Det var du som meddelade vilken upplaga det var som innehöll Christophers korrigeringar. Jag beställde den direkt! :D

Inläggsrubrik: Re: Bra utgåvor av The Lord of the Rings?
InläggPostat: ons okt 29, 2008 10:17 pm 
Redaktionen

Beledhel skrev:
Förhoppningsvis kan det här utmynna i en allmän diskussion kring för- och nackdelar med olika utgåvor och vilka som kan anses vara de bästa. Då slipper jag känna mig så självcentrerad. :P

Känn dig självcentrerad du, det tycker jag att du ska unna dig! :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]