Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 19, 2026 10:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Paksenarrion
InläggPostat: mån apr 09, 2007 8:12 am 
Snaga

Jag tycker att serien om Paksenarrion är en av de bättre serierna som skrivits. den har ett djup som många andra fantasy serier saknar. jag rekomenderar den starkt till alla som vill ha något nytt att läsa

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 11, 2007 12:41 pm 
Östring

Jag kommer ihåg att jag uppskattade den mycket när jag gick på gymnasiet. Jag störde mig lite på språkbruket ibland, det märks att författaren varit militär, men på det stora hela var det en positiv läsupplevelse.En rolig sak att tänka på är hur mycket bokseriens upplägg och Paksenarions personliga utveckling som påminner om bordsrollspel i allmänhet och dungeons & dragons i synnerhet. Läsare som kan sina rollspelsregler kan hålla utkik efter levlande och crossclassande... :)

Min huvudsakliga kritik av böckerna är nog mest en smaksak men innehåller lite spoilers! SPOILER!:

I mitt tycke så är det lidande som Paks utsätts för på några ställen i böckerna lite väl för extremt, eller i alla fall tyckte jag att det var magstarkt på gymnasiet

"All your words are but to say: you are a woman, and your part is in the house. But when the men have died in battle and honor, you have leave to be burned in the house, for the men will need it no more."

Eowyn

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 18, 2007 7:49 pm 
Dvärg

Jag håller med föregående två talare. Väldigt bra böcker!
Gillar hur författaren beskriver soldaterna och hur de tränas, varför de tränas så. Beskrivningarna av slagen, hur formationerna är, varför de använder de och de vapnena.
Och det är även intressant att huvudpersonen är kvinna.
Hon lyckas med en sak, men misslyckas i nästa, lyckas i en, misslyckas. Och så fortsätter det. Det går inte att räkna ut vad som ska hända härnäst vilket skiljer böckerna lite ifrån t.ex Lotr.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 19, 2007 2:40 pm 
Sinda

Jag har varit på gång ett bra tag nu att läsa böcker av Elizabeth Moon. Både det hon skrivit inom fantasygenren men även Sci-Fi genren.

hur många böcker och berättelser är det egentligen som ingår i The Deed of Paksenarrion serien? Vet att det är 3 huvudböcker men att det ska finnas en bok som utspelar sig innan samt några sidoberättelser. Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för lite vägledning så att jag hittar rätt böcker samt alla böcker som behövs för en så pass bra upplevelse som möjligt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 20, 2007 5:34 pm 
Dvärg

Jag har för mig att jag bara läste 3 stycken. Jag lånade så jag vet inte. När jag får lön ska jag köpa dom och höra mig för. Vore trevligt om det är som du säger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 21, 2007 2:44 pm 
Sinda

Såg informationen via Wikipedia The Deed of Paksenarrion

Saxar ut det jag menade. Utöver dom tre böckerna: Sheepfarmer’s Daughter, Divided Allegiance och Oath of Gold så verkar det finnas fler berättelser som knyter an till Paksenarrion.

“Those Who Walk in Darkness” (1990-03-01) – short story set during Oath of Gold, included in the collections Lunar Activity and Phases.

The Legacy of Gird

Surrender None (1990-06-01) – prequel to The Deed of Paksenarrion

Liar's Oath (1992-05-01) – sequel to both Surrender None and The Deed of Paksenarrion

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]