Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons sep 09, 2026 8:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 26, 2007 10:45 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Det finns så många stora krigare i Arda men om jag ska välja EN så står det mellan Maedhros, Feanor, Fingolfin och Finrod Felagund. Det varierar en hel del men i nuläge skulle jag nog sätta Maedhros först.

Förresten, var t ex Feanor, Fingolfin och Felagund skickliga i bågskytte? För det finns ju fler medel för en krigare än svärdet. Och anses Beleg Cuthalion som den bäste med bågen?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 27, 2007 7:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Som Túrin Turambar anmärker så var Húrin "the greatest warrior of mortal men", men varför kan han inte ha varit "the greatest warrior of Illuvatars childs"? Han var verkligen en av de största när det gäller strid. Húrin var den allra sista av de goda folken som stod kvar på Nirnaeth Arnoediad och stred ensam mot stora mängder orker. Det står i Silmarillion att han högg ner många innan de kunde ta honom levande.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 27, 2007 11:03 pm 
The Magnificent

Jag är rätt säker på att det finns en anledning till att han valde just frasen "... mortal men". Det kan ju faktiskt fortfarande betyda att han är "greatest of all Illuvatars children", men det tyder väl på att han faktiskt inte är det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 28, 2007 10:26 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Fast jag kan fortsätta inte tycka att det går att säga att någon männiksa var större än Húrin, eftersom han, som sagt, hade titlen "the greatest warrior of mortal men".

Nej kanske inte , fasst det står inte så mycket Húrin's hjältedåd i boken så han har inte övertygat mig lika mycket än ialla fall.
Ska hålla mer koll på honom när jag läser boken nästa gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 29, 2007 6:37 pm 
Maia

Ulmo skrev:
Húrin var den allra sista av de goda folken som stod kvar på Nirnaeth Arnoediad och stred ensam mot stora mängder orker. Det står i Silmarillion att han högg ner många innan de kunde ta honom levande.
Ja, men det säger ju inte automatiskt att han var den bäste krigaren där. Ta t.ex. Fingon som ett exempel, han stred mot Gothmog och klarade sig bra ända tills en annan balrog anföll honom bakifrån. Turgon drog sig ur striden, tillsammans med Ecthelion och Glorfindel, och kunde därför inte bli de sista på slagfältet.
Húrin fick "bara" orker mot sig, och var kvar sist på grund av att han och hans folk valde att vara kvar sist, och han var den siste överlevande av sitt folk (antagligen på grund av att han var "the greatest warrior of mortal men")

Furst Imrahil skrev:
Förresten, var t ex Feanor, Fingolfin och Felagund skickliga i bågskytte?
Maedhros hade iaf tillräckligt mycket tillit till Fingons förmåga att skjuta att han bad honom använda pilbåge för att döda honom när han var fånge hos Morgoth. Undrar om han hade bett honom att skjuta om han hade vetat att Fingon kunnat missa och bara såra honom ännu värre.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 30, 2007 8:56 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Men om Túrin inte var vuxen nog att kunna bära ett svärd när Húrin var den störste krigaren bland dödliga, så säger ju det inte emot att Túrin blev större än sin far? Eller Tuor heller för den delen fast det är möjligt att han inte räknas då hans öde var lite annorlunda.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 30, 2007 12:43 pm 
Master of Doom

Fast när Tolkien kommer med ett sådant uttalande som det om Húrin tror jag att han talar ur ett historieskrivarperspektiv och menar "genom alla tider", fast det kan man ju inte vara säker på förstås ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 30, 2007 1:07 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
Ulmo skrev:
Húrin var den allra sista av de goda folken som stod kvar på Nirnaeth Arnoediad och stred ensam mot stora mängder orker. Det står i Silmarillion att han högg ner många innan de kunde ta honom levande.
Ja, men det säger ju inte automatiskt att han var den bäste krigaren där. Ta t.ex. Fingon som ett exempel, han stred mot Gothmog och klarade sig bra ända tills en annan balrog anföll honom bakifrån. Turgon drog sig ur striden, tillsammans med Ecthelion och Glorfindel, och kunde därför inte bli de sista på slagfältet.
Húrin fick "bara" orker mot sig, och var kvar sist på grund av att han och hans folk valde att vara kvar sist, och han var den siste överlevande av sitt folk (antagligen på grund av att han var "the greatest warrior of mortal men")

Ja, men hör det inte till när man är en stor krigare att offra sig för någon annans välgång. I det här fallet Turgon som då kunde retirera ostört. Enligt mig är det inte bara döda döda döda som räknas utan lite hjältemod också.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 30, 2007 2:20 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Glorfindel då? Eller Ecthelion? Båda två är balrogdräpare och hjälpte Tuor och hans familj att fly genom sina "offer".

Det är klart att Tolkien förmodligen menade det med Húrin, men man kan faktiskt tolka det på det andra sättet också eftersom inget är säkert under solen. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 30, 2007 9:34 pm 
Maia

Ulmo skrev:
Ja, men hör det inte till när man är en stor krigare att offra sig för någon annans välgång. I det här fallet Turgon som då kunde retirera ostört. Enligt mig är det inte bara döda döda döda som räknas utan lite hjältemod också.
För det första sa jag inte att Húrin inte var en stor krigare, utan jag påpekade att faktumet att han var sist kvar inte automatiskt gjorde honom till "The Greatest Warrior of Illuvatar's Children".
För det andra tycker jag inte att det hör till att offra sig för andra när man är en stor krigare, det ger bara större möjlighet att på ett framgångsrikt sätt göra det.
För det tredje vet jag inte om jag tycker att hjältemod är så viktigt för en stor krigare, vi kommer tillbaka till vad som definierar en krigare här. En krigare är imo en person som är skicklig i vapenkonst och kan använda det på ett framgångsrikt sätt mot sina fiender. Det är en annan sak att jag uppskattar folk mer som har mer än krig i huvudet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 03, 2007 2:53 pm 
Snaga

Húrin fick inte alls bara orker mot sig i nirnaeth arnoediad, han dräpte också ca 70 troll bl.a.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 03, 2007 7:50 pm 
Maia

Ja, det är jag fullt medveten om, så det var väl lite dumt att inte ta med det. Samtidigt tycker jag dock att det är mindre skillnad mellan en ork och ett troll än mellan ett troll och en balrog eller en drake.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 04, 2007 5:49 pm 
Master of Doom

Frågan är dock om det är troll. En del tolkar "the troll-horde of Morgoth" som en flytande beskrivning av en orkbataljon, som man isf skulle härleda från tiden då Tolkiens världsbild var lite mer oklar. Fast det är en tolkningsfråga, så det lämnar jag öppet ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 25, 2007 5:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vem tycker ni är den största dvärgkrigaren?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 26, 2007 10:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Antingen Gimli eller han som dödade en av balrogerna på Nirnaeth Aernodiad. Kommer inte ihåg vad han heter, om det över huvud taget nämns.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 281 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]