Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 31, 2026 6:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Isildur
InläggPostat: fre jan 12, 2007 10:59 am 
Maia

Jag tänker mig att Isildur måste ha blivit ganska mäktig när han hade ringen i sin ägo, framförallt med tanke på hur hårt hans förbannelse slog mot bergsfolket efter deras svek mot Elendil, kan inte tro att förbannelsen hade blivit så gällande utan ringens inflytande. Det var ju tack vare den förbannelsen de blev till vålnader, och sedan hjälpte Aragorn. Han löste sedan deras förbannelse, som verkat i över 3000 år.

Jag tror att utan ringen hade inte Isildur en sådan makt att kunna utdömma domar över hela folkslag, vad anser ni andra i denna fråga?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 12, 2007 8:51 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Har faktiskt inte tänkt på det men nu när du säger kan det mycket väl vara sant. Hur lång tid hade Isildur Ringen innan han dödades?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 12, 2007 10:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är säkert så att man blir mäktigare när man bär ringen än utan den, med tanke på den makt som Sauron gjöt in i den. Undrar vad som hände med bergsfolket när Aragorn lät dom gå efter att dom hade frigjort sin ed. Upplöstes dom då eller var ringen bunden vid deras öde så att dom dog först när ringen förstördes?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 12, 2007 10:20 pm 
Maia
Användarvisningsbild

De står i Ringens värld att Sauron nedkämpas år 3441 i andra åldern på Döda slätterna, således det år som Isildur fick ringen och andra åldern slutade. Det står sedan att han dog i katastrofen på glitterfälten år 2 i tredje åldern. Det betyder att han måste haft ringen i 2-3 år.

Det stämmer säkert att man blir mäktigare om man har ringen i sin ägo än utan, med tanke på den makt som Sauron ingjöt i den. Undrar hur det gick för bergsfolket efter att Aragorn hade frigjort dom från sin ed. Upplöstes dom då eller var dom bundna vid ringen som Isildur haft när han svor eden och upplöstes först när den förstördes.

EDIT: Kan någon mod. ta bort det första av mina inlägg. Råkade dubbelposta på något sätt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 12, 2007 10:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kapitlet "The Disaster on the Gladden Fields" i Unfinished Tales (Sagor från Midgård) kan säkert bringa en del klarhet i detta, eftersom det behandlar just Isildurs göranden efter att han erövrade Ringen. Jag orkar dock inte kolla upp kapitlet just nu.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 13, 2007 12:07 pm 
Maia

Jag har plöjt igenom skrifterna som handlar om katastrofen på Glitterfälten, men där står inget om förbannelsen.

Förbannelsen löd väl att de (bergsfolket) inte skulle få vila i frid förrän de löst in sin ed till Isildur eller hans arvinge. Sedan har Narsil något med hela förbannelsen att göra också, eller är det bara något som kommit med i filmen?

Inläggsrubrik: Re: Isildur
InläggPostat: lör jan 13, 2007 1:47 pm 
Östring

Aldarion skrev:
Jag tänker mig att Isildur måste ha blivit ganska mäktig när han hade ringen i sin ägo, framförallt med tanke på hur hårt hans förbannelse slog mot bergsfolket efter deras svek mot Elendil, kan inte tro att förbannelsen hade blivit så gällande utan ringens inflytande. Det var ju tack vare den förbannelsen de blev till vålnader, och sedan hjälpte Aragorn. Han löste sedan deras förbannelse, som verkat i över 3000 år.

Jag tror att utan ringen hade inte Isildur en sådan makt att kunna utdömma domar över hela folkslag, vad anser ni andra i denna fråga?

Nej, Isildur förbannade dem de bröt mot eden och vägrade följa honom i kriget mot Sauron. Vi den tiden hade Isildur förstås inte ringen.

Inläggsrubrik: Re: Isildur
InläggPostat: lör jan 13, 2007 2:47 pm 
Maia

Ailios skrev:

Nej, Isildur förbannade dem de bröt mot eden och vägrade följa honom i kriget mot Sauron. Vi den tiden hade Isildur förstås inte ringen.

Bergsfolkets kung svor Elendil trohet och lovade att infinna sig och sin här under kriget mot Sauron, men bergsfolket gömde sig uppe i bergen under sista alliansens tid. Sedan dog Elendil, ringen tog Isildur, och han talade då sin förbannelse över bergsfolket för att de brutit sin ed. Det är ju omöjligt att bryta en ed innan den kan inkrävas, och den inkrävdes när slaget började, därför så är det efter Sauron störtades som Isildur uttalade förbannelsen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 13, 2007 3:31 pm 
Maia

Intressant fundering! Jag tror faktiskt att Isildur hade makt att förbanna hela folkslaget utan ringen också. Kungaätten som både Isildur och Aragorn tillhör hade ordentligt med krafter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 13, 2007 3:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Har inte stenen från numenor med saken att göra, den kanske har någon särskild kraft? :shock:

mot solnedgången och dödens gast.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 13, 2007 4:40 pm 
Maia

Palantirerna? Om det dessa du syftar på så tror jag inte att de har med saken att göra. Min tanke är nog att deras kraft inte direkt ligger i några saker utan i att de fått "välsgnelse" ifrån Valar i och med att de dels i nedstigande led är släkt med Elros, dels att de var de enda som gjorde det "rätta" när alla andra på Numeor förlorat förståndet av högmod..

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 13, 2007 5:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Olórin: jag menade Erechs sten :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 13, 2007 11:25 pm 
Maia

Ja, den är självklart mer logisk i sammanhanget.. :roll: (fick av någon obegriplig anledning för mig att du menade ett mindre föremål).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 12:24 am 
Maia
Användarvisningsbild

det gör inget Olórin :wink: alla gör vi fel ibland :P
men tror du att Erechs sten har någon kraft?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 14, 2007 10:37 am 
Maia

Nja, min uppfattning är nog snarare att stenens "kraft" uppstod i och med att Isildur förbannade bergsfolket (men jag har inget belägg för det och har ju som bekant haft fel förut.. :wink: ).

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]