Hej!
jag vill också föreställa mig nu - lite har jag gjort det redan i dott-tråden, men här är det nog bättre.
Jag bor i Tyskland, är också tysk, men jag bodde mellan 1972 och 1975 i Sverige, och då har jag lärt mig språket lite (jag fick mycket fin undervisning på Kursverksamheten!). Men eftersom det är så länge sedan, jag har glömt mycket, men nu kommer det tillbaka så småningom.
Sverige är ett land jag mycket älskar; först bodde jag i Växjö, men tredje året i Saltsjö-Boo, som hör redan till Stockholms skärgård, tror jag - och det är skärgården som jag tycker mest om.
Bekantskap med namnet Tolkien fick jag öckså i Sverige - Tolkien dog jo 1973, och då fanns Tolkien's verk överallt i bokhandeln. Jag köpte då
The Lord of the Rings på engelska, på ett besök i Tyskland den tyska översättningen, och ett år senare eller så läste jag boken. Men det var inte den som gjorde mycket intryck på mig utan Silmarillion som jag läste mycket mycket senare.
Det är mycket spännande for mig att läsa med i ett svenskt Tolkienforum - kanske man läsa Tolkien här lite annorlunda än i Tyskland. Intressant är också, att det finns också här en "översättnings-diskussion". Vi har in Tyskland också två översättare - den nya är inte accepterad av dem flesta Tolkienvännerna, och det fanns heta diskussioner. Hur är det med den nya svenska översättningen då?
Mona