Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån apr 20, 2026 4:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nästa Harry Potter-bok
InläggPostat: tor jun 29, 2006 10:10 pm 
Maia

Har ni läst/hört om det som står i följande artikel?

http://abcnews.go.com/GMA/wireStory?id=2122158

Vilka tror ni det blir som dör? Det finns en viss sannolikhet för att Harry själv ska dö, men jag hoppas inte det blir så. En som jag skulle kunna tänka mig blir offrad är Neville, men samtidigt tror jag att han överlever. Rowling har ju dessutom antytt (i artikeln jag länkade) att det skulle bli huvudpersoner, och jag vet inte om jag räknar Neville till huvudperson.

På Rowlings hemsida står det dessutom att Harry och Sirius speglar ska ha en avgörande uppgift i den 6:e och 7:e boken, men vad jag kommer ihåg så används den väl inte i 6:e boken, så den kommer väl då i nästa.

Jag upptäckte också på hemsidan att mrs Weasly är syster till bröderna Prewett, som blev dödade av Dödsätare :o

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 30, 2006 8:21 am 
The Magnificent

Antagligen dör Voldemort, nån av dem måste ju dö, och jag tror knappast att hon låter ondskan vinna över det goda. Sen skulle jag även tro att Snape dör när han visar sin riktiga lojalitet, antagligen av Voldemort själv, men på nåt sätt som gör att Harry kan döda Voldemort. Vore ju lämpligt med ännu en liten hjältdöd.

Här är även vad två "experter" tror:

http://www.mugglenet.com/viewer/?image_ ... ayodds.gif

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 30, 2006 10:01 am 
Maia

Vad som oroar mig mest är det här med "huvudpersoner", i mitt sett att se på saken så finns det tre huvudpersoner: Harry, Ron och Harmonie men det vore väl väl elakt att döda 2 av dessa.

Vidare läser man från den artikeln som är länkad till ovan:
Citera:
But I have to say two die that I didn't intend to die,"

Vilket man skulle kunna tolka som att Lord Voldemorts död inte är medräknat i de 2 som skulle dö.

Personligen är jag en som vill att berättelser ska sluta lyckligt, så min förhoppning är ju självklart att de två är just Lord Voldemort och Snape (dock är det ju oklart om han är elak eller inte, annars kan vi ta Malfoy istället) som dör.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 30, 2006 10:17 am 
Master of Doom

Jag är helt bergsäker på att Snape är den ene. Han kommer att vara god egentligen och dö för att rädda Harry.

Det kommer inte att vara onda som dör. Jag läste nämligen ett citat av Rowling där hon säger ungefär: "Ja, det är synd, men vi har att göra med ren ondska här och den tar ingen hänsyn till sådant."

På det grundar jag teorin att det är goda personer som dör, eftersom ondskan skulle utföra dådet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 30, 2006 10:55 am 
The Magnificent

Det där citatet handlade väl om att det var synd att huvudpersoner skulle dö, och att man inte kunde ta nån biroll som McGonagall eller så.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 30, 2006 3:55 pm 
Wavemaster of the World

Jag skulle nog satsa mina pengar på Harry *hoppas* och Snape - om det nu visar sig att den senare står på de godas sida. Fast... jag är ganska säker på att Voldemort stryker med, och isåfall borde ju Harry överleva pga profetian. Sedan kan jag inte komma på vad Rowling skulle göra av Malfoy om han överlevde hela serien ("och sedan vandrade han och Harry hand i hand mot solnedgången..."? Nä. "Malfoy knäböjde vid Harry grav och viskade 'om allt hade varit annorlunda, kunde vi ha blivit vänner'..."? Inte särskilt troligt. "Och sedan såg de aldrig Malfoy igen."? Snälla!), så jag ser det som den enda utvägen att han dör hjältemodigt i Den stora slutstriden.

Även om Ron och Hermione, som Corintur säger, väl är de som förutom Harry verkligen kan räknas som huvudkaraktärer, betvivlar jag att någon av dem dör.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 01, 2006 7:14 am 
Maia

Det känns troligare att Harry själv dör än att Ron eller Hermione skulle stryka med. Om Harry dör skulle hon kunna ha med en snutt från andra sidan då han upptäcker att ärret är borta och träffar sina föräldrar samt Sirirus och Dumbledore.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 01, 2006 9:35 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Håller med föregående talare. Harry förlorar duellen med Voldemort, men Malfoy eller Snape (ev. Ron och Hermione) dödar Voldemort. Med tanke på att Rowling tidigare har tagit död på Dumbledore tror jag att hon är "modig" nog att döda Harry.
Sen har vi ju den där R.A.B...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 01, 2006 11:25 am 
Master of Doom

Som vi som sagt redan vet vem det är... Helt bergsäkert faktiskt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 01, 2006 9:01 pm 
Maia

Vem är det då? Sirius bror? Och är det bergsäkert?

Jag håller med om att Snape ligger illa till, jag tror att han dör på något hjältemodigt sätt så att Harry får en annan syn på honom efter hans död. Alternativt så skulle han ju kunna slänga sig framför Harry och bli dödad av Voldemort, för att ge Harry samma skydd som han fick av sin mamma. Men det är kanske lite väl mycket Darth Vader-tillbaka-till-den-goda-sidan över det..?
Sen undrar jag hur det går för Slingersvans, Harry räddade ju faktiskt livet på honom, så man vet aldrig vad han kommer att göra. Men det är tveksamt om han vågar göra något hjältemodigt.
En annan som jag tror skulle kunna vara i riskzonen är Hagrid, men jag måste hålla med om att Harry är en av de som det är mest troligt. Å andra sidan skulle det vara konstigt om både Harry och Voldemort dör, om nu profetian stämmer. Voldemort måste ju nästan dö, jag skulle bli oerhört förvånad annars.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 01, 2006 9:43 pm 
The Magnificent

Turambar skrev:
.

Nåja, men det är ju iaf mer än mycket troligt :)

Turambar skrev:
Alternativt så skulle han ju kunna slänga sig framför Harry och bli dödad av Voldemort, för att ge Harry samma skydd som han fick av sin mamma. Men det är kanske lite väl mycket Darth Vader-tillbaka-till-den-goda-sidan över det..?
.

Fast det där går ju ut på att man dör för nån man älskar. Säga vad man vill om Snape, men jag tror inte han älskar Harry, på nåt sätt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 01, 2006 11:05 pm 
Maia

Iofs. Men har har kanske bara dolt det väl... ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 02, 2006 9:40 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Ja, jag vet att det troligtvis är Sirius bror, men vad vet man om honom? Kan han ha förstört fler Horcruxar?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 02, 2006 10:47 am 
The Magnificent

Det känns inte så troligt. Efter vad sirius säger i 5:an så ska han vara ganska obegåvad (har jag för mig iaf), och bara sökte sig till Voldemort ungefär av samma anledning som Pettigrew (och för att det låg lite i släkten då :)).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 02, 2006 10:02 pm 
Master of Doom

Meriadoc skrev:
Turambar skrev:
.

Nåja, men det är ju iaf mer än mycket troligt :)

Jo, det är helt bersäkert. Eftersom initialerna är annorlunda i olika översättningar. I Holland står det R.A.Z. och där har Black översatts till Zwaart och i Tyskland står det R.A.S. och Black heter istället Schwarz.

Sammanträffande? I think not! :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]