Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 13, 2026 9:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 9:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Ohlmarxisten skrev:
I den engelska jubileumsupplagan är Esmeralda Took understruken i släktträden, vilket skulle betyda att hon var med på Bilbos fest. Så har det inte varit i tidigare engelska upplagor, vad jag vet. I Konungens återkomst är hon understruken på s. 456 men inte på s. 457. Hon kanske var där en kort stund? ;)

Jag tror att detta fel går igen i originalet. Hon var ju med på festen

Ja, poängen var att felet är rättat i den engelska jubileumsupplagan men inte i Konungens återkomst.

Ett "fel" som däremot har rättats i Konungens återkomst men inte i den engelska jubileumsupplagan är stavningen "Kirith Ungol" på kartan över Rohan, Gondor och Mordor. Men är det rätt eller fel att rätta detta fel?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 9:16 pm 
Östring

Citera:
Ett "fel" som däremot har rättats i Konungens återkomst men inte i den engelska jubileumsupplagan är stavningen "Kirith Ungol" på kartan över Rohan, Gondor och Mordor. Men är det rätt eller fel att rätta detta fel?

Kirith Ungol var en tidigare stavning av Cirith Ungol. Stavningen ändrades i texten men inte på kartan antagligen p.g.a tidspress. Det var förresten Cristopher Tolkien som ritade kartorna.
Jag tycker det är rätt att ändra till Cirith Ungol.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 09, 2005 12:26 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Ja, poängen var att felet är rättat i den engelska jubileumsupplagan men inte i Konungens återkomst.

Ah, okej.

Ohlmarxisten skrev:

Ja, Gondor-Rohan-Mordor-kartan var föremål för en del diskussion. Eftersom denna är gjord av Christopher, är baserad på en ofärdig version av LR:s manuskript, har mångtaliga (!) fel samt finns i en nyare version från 90-talet där somliga av felen är rättade valde vi att se till att de uppenbara felstavningarna korrigerades.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 09, 2005 12:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ailios skrev:
Stavningen ändrades i texten men inte på kartan antagligen p.g.a tidspress.
Gustav skrev:
[…] baserad på en ofärdig version av LR:s manuskript […]

Läser man Hammond & Anderson verkar denna karta ha ritats i sista minuten. Ja, FotR och TT fanns redan i bokhandeln när kartan ritades verkar det som. Men någon kanske vet mer?

Jag kan ju inte påstå att jag bryr mig speciellt om det står "Kirith Ungol" eller "Cirith Ungol", men kartans "Kirith Ungol" och "Kiril" (som inte heller är ändrat i jubileumsupplagan) har blivit så kända att det känns onödigt att rätta. Så här kan det ju låta:

Encyclopedia of Arda skrev:
'Ciril' is the later spelling of this river's name, used throughout the text of The Lord of the Rings. The large-scale contour map given at the beginning of Book V, though, shows the older form of the name, 'Kiril', which reflects its correct pronunciation.

Och så ännu en sidhänvisningsmiss att lägga till de tidigare. Överst på s. 464 finns en sidhänvisning till s. 495-496. I den engelska jubileumsupplagan (men inte i alla engelska upplagor) finns ytterligare en sidhänvisning (motsvarande en hänvisning till s. 488 i Konungens återkomst). I den första upplagan av LotR var den nu tillagda sidhänvisningen den enda som gavs i detta sammanhang. Sedan har av någon anledning denna ursprungliga sidhänvisning försvunnit och en annan tillkommit. Nu är den ursprungliga hursomhelst tillbaka i den engelska jubileumsupplagan och borde därför även finnas med i Konungens återkomst.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 09, 2005 4:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tolkien, The Tower of Cirith Ungol, RotK, skrev:
Down the ladder they clibmed, and then Sam took it and laid it in the passage beside the huddled body of the fallen orc.

Andersson, KÅ, sid 223, rad 26, skrev:
Nedför stegen klättrade de, och sedan lade Sam den och lade den i gången bredvid den stupade orkens hopsjunkna kropp

Här ska det nog vara 'tog' istället för 'lade' (fetstilt).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 16, 2005 7:32 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Ailios skrev:
Stavningen ändrades i texten men inte på kartan antagligen p.g.a tidspress.
Gustav skrev:
[…] baserad på en ofärdig version av LR:s manuskript […]

Läser man Hammond & Anderson verkar denna karta ha ritats i sista minuten. Ja, FotR och TT fanns redan i bokhandeln när kartan ritades verkar det som. Men någon kanske vet mer?

Jag kan ju inte påstå att jag bryr mig speciellt om det står "Kirith Ungol" eller "Cirith Ungol", men kartans "Kirith Ungol" och "Kiril" (som inte heller är ändrat i jubileumsupplagan) har blivit så kända att det känns onödigt att rätta. Så här kan det ju låta:

Encyclopedia of Arda skrev:
'Ciril' is the later spelling of this river's name, used throughout the text of The Lord of the Rings. The large-scale contour map given at the beginning of Book V, though, shows the older form of the name, 'Kiril', which reflects its correct pronunciation.

Tolkien tar upp detta i "Letters", brev nummer 187:

Citera:
As 'research students' always discover, however long they are allowed, and careful their work and notes, there is always a rush at the end, when the last date suddenly approaches on which their thesis must be presented. So it was with this book, and the maps. I had to call in the help of my son – the C.T. or C.J.R.T. of the modest initials on the maps – an accredited student of hobbit-lore. And neither of us had an entirely free hand. I remember that when it became apparent that the 'general map' would not suffice for the final Book, or sufficiently reveal the courses of Frodo, the Rohirrim, and Aragorn, I had to devote many days, the last three virtually without food or bed, to drawing re-scaling and adjusting a large map, at which he then worked for 24 hours (6a.m. to 6 a.m. without bed) in re-drawing just in time. Inconsistencies of spelling are due to me. It was only in the last stages that (in spite of my son's protests: he still holds that no one will ever pronounce Cirith right, it appears as Kirith in his map, as formerly also in the text) I decided to be 'consistent' and spell Elvish names and words throughout without k. There are no doubt other variations.

Det saknas också accent i flera fall ("Ephel Duath") m.m. Vissa av dessa fel har korrigerats (och nya har tillkommit) på en omritad version för pocketutgåvor som en Stephen Raw utförde på 90-talet, i samarbete med CT. I 50-årsutgåvan används en version som är identisk med den urspungliga. Jag tror inte att man alls har justerat kartorna där.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 16, 2005 11:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Det saknas också accent i flera fall ("Ephel Duath") m.m. Vissa av dessa fel har korrigerats (och nya har tillkommit) på en omritad version för pocketutgåvor som en Stephen Raw utförde på 90-talet, i samarbete med CT.

Rättade man även "Kiril" och "Kirith Ungol"?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 17, 2005 12:01 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Gustav skrev:
Det saknas också accent i flera fall ("Ephel Duath") m.m. Vissa av dessa fel har korrigerats (och nya har tillkommit) på en omritad version för pocketutgåvor som en Stephen Raw utförde på 90-talet, i samarbete med CT.

Rättade man även "Kiril" och "Kirith Ungol"?

Ja, åtminstone de två sakerna är rättade på Raws karta.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 04, 2005 1:32 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Ytterligare en smågrej i sång- och versregistret på s. 500...

Står "Ai! laurie lantar lassi súrinen!"

ska stå "Ai! laurie lantar lassi súrinen,"

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 04, 2005 4:15 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Ytterligare en smågrej i sång- och versregistret på s. 500...

Står "Ai! laurie lantar lassi súrinen!"

ska stå "Ai! laurie lantar lassi súrinen,"

Uppmärksamt! Jag ser i mina anteckningar från arbetet att jag noterade denna avvikelse, som är densamma i vissa utgåvor av originalet. I det här tidiga skedet av registeröversättandet betraktade jag 50-årsutgåvan som kanonisk, och den har utropstecknet. Senare stämde jag förmodligen av lydelsen mot originalregistret från -66, som ser likadant ut. Men en senare variant av det engelska registret -- vilken Tolkien också lär ha varit inblandad i -- har rättat detta, så jag kan inte se varför utropstecknet ska vara med i "Ringarnas herre". Man kan ju också diskutera om inkonsekvenser i originalet av den här typen över huvud taget ska följas i översättningen.

Utropstecknet bör hur som helst rättas nu.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 05, 2005 5:31 pm 
Maia

Jag tror att jag har upptäckt ett ställe där ett ord fattas...

Andersson, KÅ, s. 68, rad 1 skrev:
Nu löpte alla vägar samman mot öster för möta det annalkande kriget...

Borde det inte vara för att?

Har också upptäckt vanjas stege, det borde vara "tog".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 27, 2005 3:54 pm 
Hobbit

Sidan 25, rad 16-17, står:
Citera:
[... och se] till att ingen stör oss på en timma.<<
>>Mer tid kan jag inte avsätta [...]

Ska stå:
Citera:
[... och se] till att ingen stör oss på en timma.
Mer tid kan jag inte avsätta [...]

Dvs utan gåsögon, eftersom replikerna inte sägs av olika personer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 27, 2005 5:12 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Pengolodh skrev:
Sidan 25, rad 16-17, står:
Citera:
[... och se] till att ingen stör oss på en timma.<<
>>Mer tid kan jag inte avsätta [...]

Ska stå:
Citera:
[... och se] till att ingen stör oss på en timma.
Mer tid kan jag inte avsätta [...]

Det håller jag inte med om. De finns inget som hindrar att man gör som man gjort, tvärtom. Det är dessutom på det viset i de engelska utgåvorna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 27, 2005 9:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Anledningen att det skrivs som två olika citat är förmodligen för att Denethor talar med två olika personer. Först ger han en befallning till en vakt, därefter pratar han med Gandalf. Så det verkar fullt rimligt att dela upp det, tycker jag.

Men oavsett vad man tycker så är det ju alltså så i originalet, och det är inte heller något uppenbart oavsiktligt utan verkar vara medvetet gjort. Därmed är det inget som översättningen skall gå in och fingra på.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 27, 2005 11:45 pm 
Hobbit

Ohlmarxisten skrev:
Pengolodh skrev:

Det håller jag inte med om. De finns inget som hindrar att man gör som man gjort, tvärtom. Det är dessutom på det viset i de engelska utgåvorna.

Det inledande citattecknet står naturligtvis där under alla omständigheter på engelska, men du har rätt, det finns även ett avslutande citattecken efter den första av replikerna. OK, tar tillbaka.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 123 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]