Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2026 8:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Hur ser på våld?
Det är befriande och jag drar mig inte från att slå någon som förtjänar det, jag tar det inte så allvarligt 8%  8%  [ 2 ]
Jag är emot det egentligen men tycker det är fascinerande och roligt att se på film och läsa om. 68%  68%  [ 17 ]
Det är äcklande och primitivt, jag skulle aldrig använda det själv annat än kanske i självförsvar 24%  24%  [ 6 ]
Antal röster : 25
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: (raderat)
InläggPostat: tor nov 03, 2005 3:22 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 03, 2005 3:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Våld föder våld, och är alltid fel.
På film, i böcker osv däremot är en helt annan sak, eftersom det inte är på riktigt. Men det är väl rätt uppenbart.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 03, 2005 3:49 pm 
The Magnificent

Och det är ju väldig skillnad på våld och våld. Om jag slår till en kompis på axeln, ganska hårt men ändå, eller om det är misshandel eller bråk som bara går ut på att verkligen skada nån. Dessutom kan våld vara berättigat ibland, som försvar eller som poliser mot våldsamma brottslingar eller demostranter.

(valde mitten-alternativet)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 03, 2005 3:58 pm 
Maia

Senast redigerad av [Inaktiv användare] tis okt 24, 2006 10:31 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 03, 2005 4:34 pm 
The Magnificent

Swiss skrev:
Det var ett mycket intressant svar, Meriadoc. Eftersom du tydligen kan slå din kompis bara sådär utan att mena någonting har du alltså en lättsinnig inställning till det..

Jaja, utan anledning var ju till att ta i. Jag ställer mig ju inte bara och slår nån, han får ju säga eller göra nåt först... Dessutom så slår jag ju inte så att han får riktigt ont.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 03, 2005 5:21 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag baserar mitt svar (alternativ 3) på att jag blir fruktansvärt skrämd av våld i min närhet. Jag blir kallsvettig och svag och får panik, även om jag själv inte är i fara. Jag får alltid känslan av att någon kommer dö, och jag känner mig så liten och oförmögen att göra något. Dessutom är jag väldigt rädd för döden. Inte kankse för att just dö, men att jag ska dö på något plågsamt sätt, så att jag kommer vara medveten om det. Värsta tortyren för mig vore nog en sådan där falsk avrättning (skenavrättning?).

Däremot har jag slagits i självförsvar, och jag skulle nog vilja påstå att demonstranter oftare behöver försvara sig mot poliser än tvärtom ;)

Ytterligare störs jag inte av våld på film något nämnvärt. Det är bara när det blir för mycket äckel som ser alltför verkligt ut som jag mår lite illa. Samurajfilmer med överdrivet mycket blod, eller filmer som Evil Dead 2, tycker jag bara är roliga. Däremot mådde jag illa när jag såg American Psycho. Våld är en del av samhället och vardagen - därför är det också naturligt att porträttera det på film. Precis som med alla andra företeelser - kärlek, sex, lycka, sorg - så blir det överdimensionerat på vita duken, men som sagt, vi fattar att det inte är på riktigt.

Något som är lite sjukt tycker jag är teve- och datorspel som enbart går ut på att ha ihjäl andra. Det känns inte som om det fyller någon sorts funktion och jag har aldrig varit road av sådana spel. Det finns en stor skillnad mellan datorspel som är gjorda för att vara våldsamma, och spelfilmer som innehåller en viss del våld.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 03, 2005 7:54 pm 
Sinda

Jag svarade alternativ 1. Ibland förtjänar folk att åka på spö. Hoppar någon på en kompis är inte jag den som står på sidan och tittar på utan backar självklart upp kompisen, och gör mitt bästa för att åstakomma den andre så mycket smärta som möjligt.
Har någon svikit mig riktigt ordentligt, skulle jag nog ta till våld även där (har inte hänt, men om). Det skulle vara en befriande känsla att få ut sin aggresion och besvikelse genom att slå honom...

Tror inte särskillt många här inne har upplevt våld, men kan säga att kicken/adrenalinet man får ut av det hela långt överskrider de olika berusningsmedel jag provat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 04, 2005 2:32 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Gwaihir skrev:
Tror inte särskillt många här inne har upplevt våld, men kan säga att kicken/adrenalinet man får ut av det hela långt överskrider de olika berusningsmedel jag provat.

Isåfall så kan du inte ha provat särskilt många berusningsmedel. Och om du vill ha adrenalinkickar: börja träna istället.

Fast du kanske syftade på kicken man får av att utsättas för smärta? Den är djefligt schysst.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 05, 2005 12:48 pm 
Sinda

Fëanor skrev:
Gwaihir skrev:

Isåfall så kan du inte ha provat särskilt många berusningsmedel. Och om du vill ha adrenalinkickar: börja träna istället.

Fast du kanske syftade på kicken man får av att utsättas för smärta? Den är djefligt schysst.

Tränat konstant sen jag var 5-6 år. Går ju inte ens att jämföra adrenalinkicken där. Och jag orkar inte börja gämföra vilka berusningsmedel jag tagit etc, jag vet bara att många anser som jag att ingen drog kan jämföras med den kick man får av våld.

Kick av att utsättas för smärta? nej tack. Är mer risken att man vet att man kan åka på riktigt med stryk men ändå vågar stå kvar som jag tror lockar.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör nov 05, 2005 5:12 pm 
Maia

Jag tycker inte det verkar så lockande :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 9:49 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag valde inget alternativ.

Jag skulle bruka våld i självförsvar men jag skulle också gå bärsärk om jag såg någon plåga ett djur t.ex. Förmodligen skulle jag slå ihjäl personen om ingen stoppade mig. :shock:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 7:49 pm 
Master of Doom

Älva skrev:

Jag skulle bruka våld i självförsvar men jag skulle också gå bärsärk om jag såg någon plåga ett djur t.ex. Förmodligen skulle jag slå ihjäl personen om ingen stoppade mig. :shock:

Om du nu skulle lyckas...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 9:48 pm 
Maia

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 07, 2005 10:02 pm 
Master of Doom

Swiss skrev:
Jag ser att mer än 60% är antingen fixerade vid eller missbrukare av våld(hänvisar till alternativ 1 och 2). Även om detta kan låta uppblåst tycker jag ändå att det är fruktansvärda siffror. Folk visar sig vara både aggresiva och okontrollerade tycks det mig.

Så du tycker att LotR är hemsk i både film- och bokform? Den innehåller ju onekligen gott om våld. De flesta som svarat nr 2 tror jag inte är sådana som sitter och dreglar över blod i filmer utan snarare tycker att strider är spännande läsning eller Bond t ex är kul filmer. Är du verkligen så otroligt anti-våld?

Det är beundransvärt att vara anhängare av t ex ahimsa men så skötsam skulle jag aldrig klara av att vara...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 08, 2005 9:22 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Älva skrev:

Om du nu skulle lyckas...

Vad var det för näsvis kommentar? Bild
Är det en stor person så tar man ett tillhygge. Är det en unge på sjutton år så knäcker man väl nacken på den? Bild

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]