vanja skrev:
Okej, men det du lägger fram här är vad en muslim har sagt. Från min synvinkel är du farligt nära att begå exakt samma misstag.
Mycket riktigt var det en muslim som sade det: Kurdo Baksi. Det var också han som polisanmälde Runar efter att ha blivit uppringd av en massa upprörda muslimer. Och nej, Nerloth är inte nära att begå samma misstag. Om muslimerna inte delade Baksis åsikt att Muhammed inte var en pedofil så skulle väl knappast så många muslimer som upprördes av Runar uttalande ha blivit upprörda.
Muhammed skrev:
Var är det bevisat att Muhammed var pedofil?
Nerloth syftar nog på det faktum att Muhammed gifte sig med en nioårig flicka. Personligen så tycker Jag inte, även då Jag finner det äckligt, att det kvalificeras som pedofili. Det var ju trots allt 1400 år sedan. Även i medeltida europa så gifte sig ju vuxna med barn. Och inte bara vuxen man> liten flicka utan även tvärtom (de flesta giftermål innefattandes barn var dock mellan två stycken barn och var alltid politiska). John Howard, den förste Howard-hertigen av Norfolk (ätten har förövrigt fortfarande kvar titeln vilket Jag tycker är ganska häftigt) blev t.ex. far vid tretton års ålder.
För att sammanfatta: med dagens mått mätt så var Muhammed pedofil. Men personligen så anser Jag inte att man kan applicera moderna värderingar på sådant som skedde för 1400 år sedan. Det är endast löjligt och de som gör de är mindre vetande människor.
vanja skrev:
Är Mohammed en folkgrupp? Nej, självklart inte. Men om någon hade bevisat att Jesus var pedofil så skulle det nog bli liv bland många kristna.
Ja, det skulle det definitivt. Christopher Marlowe skall ju ha hävdat att Jesus och apostlarna var homosexuella och det blev ju en hel del uppståndelse. Det finns de som menar att det var därför som han blev mördad.