Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 5:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 20, 2005 5:26 pm 
Master of Doom

Han sköts f ö på en bar i sin hemstad Medellin med tolv skott.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 20, 2005 6:40 pm 
Noldo

Om jag inte minns fel hade USA vunnit den matchen ändå eftersom det blev 2-0 rätta mig gärna. För er som undrar så inträffade det under Sveriges fina VM i USA 1994.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 20, 2005 6:50 pm 
Master of Doom

OK, då rättar jag dig. Jag var rätt säker på att matchen slutade 2-1 till USA. Jag kollade upp det på FIFA:s hemsida och det stämde.

Det var 1-0 som Escoba gildtacklade in i eget mål. Sedan gjorde USA 2-0 genom Ernie Stewart men Colombia reducerade på slutet genom Adolfo Valencia.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 20, 2005 6:55 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ta gärna detta i sporttråden hädanefter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 20, 2005 7:09 pm 
Noldo

Túrin Turambar skrev:
OK, då rättar jag dig. Jag var rätt säker på att matchen slutade 2-1 till USA. Jag kollade upp det på FIFA:s hemsida och det stämde.

Det var 1-0 som Escoba gildtacklade in i eget mål. Sedan gjorde USA 2-0 genom Ernie Stewart men Colombia reducerade på slutet genom Adolfo Valencia.
Sista inlägget i den här frågan. Jag var osäker på om det var 2-0 eller 2-1 så jag tackar för rättningen. En poäng hade nog bara lett till att USA hade blivit utslagna eftersom de var bland de fyra bästa treorna som fick en åttondelsfinalplats.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 1:32 am 
Maia
Användarvisningsbild

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 76,00.html

Vansinnet fortsätter... R anmäld för hets mot folkgrupp. Är Muhammed en folkgrupp? :lol:

Citat av muslim:
Citera:
Muhammed var ingen pedofil eftersom det var ett legitimt äktenskap. Pedofili är på en annan nivå, till exempel när man köper sex av barn.

Man häpnar... inte helt oväntat har R också blivit mordhotad av muslimer. Skulle inte förvåna mig om han även faktiskt blev mördad av de samma.

Galenskapen frodas runt detta. Man kan ju göra ett rent logiskt resonemang. Muhammed var bevisligen pedofil, varför blir då muslimerna upprörda? De erkänner själva att han var det, varför är det då upprörande att säga? Uppenbarligen anser de sig ha rätt att bestämma över vad andra får säga och inte säga!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 3:13 am 
Maia
Användarvisningsbild

Okej, men det du lägger fram här är vad en muslim har sagt. Från min synvinkel är du farligt nära att begå exakt samma misstag.

Är Mohammed en folkgrupp? Nej, självklart inte. Men om någon hade bevisat att Jesus var pedofil så skulle det nog bli liv bland många kristna. Det var en oerhört dum grej som Runar gjorde och dra upp något som hände för flera tusen år sedan, då seden säkerligen var sådan att man tog väldigt unga hustrur, inte bara i islamistiska länder.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 8:41 am 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Muhammed var bevisligen pedofil, varför blir då muslimerna upprörda? De erkänner själva att han var det, varför är det då upprörande att säga?

Var är det bevisat att Muhammed var pedofil?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 11:27 am 
Maia

Nerloth skrev:
Det behöver verkligen framkomma olika typer av kritik mot islam som är en allt annat än perfekt religion.

Visst är det bra med kritik, men det ska gärna göras objektivt. När en predikant i en religion hackar på en annan religion blir det ungefär lika hög nivå på påhoppet som när två dagisbarn sitter i en sandlåda och kastar sand på varandra. Åtminstone när man lägger fram kritiken på det sätt som Runar gjorde.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 1:55 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

vanja skrev:
Okej, men det du lägger fram här är vad en muslim har sagt. Från min synvinkel är du farligt nära att begå exakt samma misstag.

Mycket riktigt var det en muslim som sade det: Kurdo Baksi. Det var också han som polisanmälde Runar efter att ha blivit uppringd av en massa upprörda muslimer. Och nej, Nerloth är inte nära att begå samma misstag. Om muslimerna inte delade Baksis åsikt att Muhammed inte var en pedofil så skulle väl knappast så många muslimer som upprördes av Runar uttalande ha blivit upprörda.

Muhammed skrev:
Var är det bevisat att Muhammed var pedofil?

Nerloth syftar nog på det faktum att Muhammed gifte sig med en nioårig flicka. Personligen så tycker Jag inte, även då Jag finner det äckligt, att det kvalificeras som pedofili. Det var ju trots allt 1400 år sedan. Även i medeltida europa så gifte sig ju vuxna med barn. Och inte bara vuxen man> liten flicka utan även tvärtom (de flesta giftermål innefattandes barn var dock mellan två stycken barn och var alltid politiska). John Howard, den förste Howard-hertigen av Norfolk (ätten har förövrigt fortfarande kvar titeln vilket Jag tycker är ganska häftigt) blev t.ex. far vid tretton års ålder.

För att sammanfatta: med dagens mått mätt så var Muhammed pedofil. Men personligen så anser Jag inte att man kan applicera moderna värderingar på sådant som skedde för 1400 år sedan. Det är endast löjligt och de som gör de är mindre vetande människor.

vanja skrev:
Är Mohammed en folkgrupp? Nej, självklart inte. Men om någon hade bevisat att Jesus var pedofil så skulle det nog bli liv bland många kristna.

Ja, det skulle det definitivt. Christopher Marlowe skall ju ha hävdat att Jesus och apostlarna var homosexuella och det blev ju en hel del uppståndelse. Det finns de som menar att det var därför som han blev mördad.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 2:07 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

För att inte tala om Ecce Homo utställningen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 2:08 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Théoden Ednew skrev:
För att inte tala om Ecce Homo utställningen.

Vad är det för en utställning?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 2:11 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

http://www.katedral.vaxjo.se/KLASSRUM/re/Ecce.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_ ... 4llning%29

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 3:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
Nerloth skrev:
Det behöver verkligen framkomma olika typer av kritik mot islam som är en allt annat än perfekt religion.

Visst är det bra med kritik, men det ska gärna göras objektivt. När en predikant i en religion hackar på en annan religion blir det ungefär lika hög nivå på påhoppet som när två dagisbarn sitter i en sandlåda och kastar sand på varandra. Åtminstone när man lägger fram kritiken på det sätt som Runar gjorde.

Jag håller med dig, att Runar är en pajas är det ju ingen tvekan om. Som nämnt tidigare är det inte heller hans uttalanden jag försvarar, utan enbart det principiella - att det ska gå att utala sig om islam även i negativa termer. Eller tycker du det är rätt att bli polisanmäld och mordhotad för detta?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 21, 2005 8:15 pm 
Maia

Nerloth skrev:
Eller tycker du det är rätt att bli polisanmäld och mordhotad för detta?

Jag tycker absolut inte att det är rätt att bli mordhotad för att man har kritiserat någon. Om någon blir arg och svarar är det en sak, men att mordhota någon är definitivt att gå för långt. Att han blev polisanmäld är en annan sak. Visst det var överdrivet (tycker i alla fall jag), men man har ju rätt att polisanmäla. Sen om det leder någon vart, det är en annan sak.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]