Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre sep 18, 2026 5:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guy Gavriel Kay
InläggPostat: fre dec 26, 2003 3:27 pm 
Östring
Användarvisningsbild

I somras läste jag The Lions of Al'Rassan av Guy Gavriel Kay, vilket fick mig att på nytt få upp ögonen för denne talangfulle författare. I tidiga tonåren läste jag Fionavars vävnad ett trettiotal gånger...
Lions var helt brilliant, jag fortsatte med att läsa A Song of Arbonne, vilken även den var mycket bra även om jag nog föredrar Lions. Ingen annan författare påverkar mig känslomässigt på samma sätt! Jag grät och grät! :oops: Har ni inte läst Kay, så rekommenderar jag honom verkligen!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Guy Gavriel Kay
InläggPostat: lör dec 27, 2003 1:51 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Blodwyn skrev:
I somras läste jag The Lions of Al'Rassan av Guy Gavriel Kay, vilket fick mig att på nytt få upp ögonen för denne talangfulle författare. I tidiga tonåren läste jag Fionavars vävnad ett trettiotal gånger...
Lions var helt brilliant, jag fortsatte med att läsa A Song of Arbonne, vilken även den var mycket bra även om jag nog föredrar Lions. Ingen annan författare påverkar mig känslomässigt på samma sätt! Jag grät och grät! :oops: Har ni inte läst Kay, så rekommenderar jag honom verkligen!

När Kays namn nämns brukar jag alltid ta tillfället i akt att berätta en sak med stark Tolkien-anknytning: han hjälpte Christopher Tolkien att sammanställa The Silmarillion (se förordet)!

Jag är också förtjust i Kay men har inte läst mer än Fionavars vävnad. Det är hög tid att läsa mer!

Inläggsrubrik: Re: Guy Gavriel Kay
InläggPostat: lör dec 27, 2003 1:17 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Ereinion skrev:
Jag är också förtjust i Kay men har inte läst mer än Fionavars vävnad. Det är hög tid att läsa mer!

Absolut!!!
Tack, förresten för påpekandet om Kay och Silmarillion - hur kunde jag glömma att skriva det!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 9:32 pm 
Ytterligare ett skäl att läsa Kay: Tigana! En fantasybok (just det, en volym, halleluja!) som utspelar sig i en värld som påminner en hel deln om Italienska halvön under 1300-1400-talet, med otaliga stridande småriken. I boken har dock smårikena erövrats, och delats upp mellan två trollkunniga despoter från andra sidan haven. Så nu står de två bittra stormakterna och bligar under lugg på varandra över en järnridå som sträcker sig tvärs över kontinenten. Riktigt bra. En rolig detalj är att några av personerna drömmer sig bort till sagornas Finavar...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 9:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Major screw-up... ovanstuvade inlägg är mitt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 13, 2004 8:17 am 
Dúnadan

Det finns gånger när jag avskyr att vara historiefreak, och en av dem var när jag började på The Lions of Al-Rassan. Nu har jag fastnat i mitten och kommer inte vidare. De historiska parallellerna sticker mig litet i ögonen och jag går bara och väntar på att Ferdinand och Isabella ska dyka upp på scenen, gifta sig och ena Kastilien och Aragonien och sedan kicka ut morerna och judarna ur Grenada. Alhambra -- check. Morisk poet -- check. Judisk läkarfamilj -- check. Salernoskolan i Italien -- check. Just därför att han använt spansk medeltid som bakgrund får jag en känsla av att läsa en bok som jag läst tiotals gånger förr, och det blir svårt att frammana intresse.

Problemet är att jag väldigt gärna vill tycka om Kays böcker -- Tigana till exempel var utmärkt. Hans språk håller hög standard och personerna är tredimensionella, och han faller inte i fällan att använda standardreceptet: ta en ung bondlurk, förse honom med ett resesällskap från Dungeons & Dragons, låt dem dra ut på ett sök för att rädda världen. Bondlurken hittar det magiska svärd som är det enda vapen som kan döda Mörkrets Furste. Och det är inte det att jag inte tycker om historiska romaner heller, men Al-Rassan känns varken som fågel eller fisk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 20, 2005 11:11 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Ge den en chans till - den är värd det! Tycker jag, i alla fall. Det är en mock-history, men trots att jag är mycket intresserad av historia, stör det inte mig. Varför vet jag inte - kanske för att jag är beredd på det, och för att mina kunskaper om Spaniens historia och la Reconquista ger på något sätt boken mer djup. Jag vet inte om jag kan förklara vad jag menar på ett bra sätt, men nåja.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 09, 2005 12:13 am 
Dúnadan

Blodwyn, jag läste slut Lions för ett bra tag sedan och slutomdömet blev trots allt positivt. :D Vad jag inte kan förstå är varför fantasyutbudet i Finland är så dominerat av Jordan, Eddings & co och varför Kay måste vara så underskattad. (Antagligen för att fantasy fortfarande ses som en genre för tonårspojkar.) Kanske man borde ge sitt kommunala bibliotek en vink om att de kunde skaffa in mera av hans böcker.

Inläggsrubrik: Spansk historia
InläggPostat: ons mar 09, 2005 4:50 pm 
Noldo

Om du är fena på tidig spansk historia, läs "The Curse of Chalion"? jag kan inte så mkt om det , men det ringde många klockor för mig när jag läste den, tyckte den var enastående bra iaf ... men jag är nyfiken på vad ngn som kan mer om den perioden än jag tycker.

Själv har jag inte läst något av Kay, sånt där som står på listan över någon dag ...

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 10, 2006 2:06 pm 
Östring
Användarvisningsbild

Följande går nu att läsa på författaren hemsida www.brightweavings.com:

By Guy Gavriel Kay (Ggk) on Tuesday, March 07, 2006 - 7:09 pm:
A quick note for patient denizens. The new book was completed, in draft, today in the late afternoon.

Yes, I've allowed myself champagne.

GGK

*studsar av glädje*

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]