Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 12, 2026 4:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 5:02 pm 
Östring

Anonymous skrev:
Du kan ju beställa via postförskott (om det heter så fortfarande :oops: ), om du är tveksam till att lämna ut VISA-nummer på nätet. Det kan bli lite mer i frakt, men inte mer än 30-40 spänn, tror jag. Och det tjänar man lätt in om man köper många böcker samtidigt.

Jag har dock handlat med "nät-Visa" som jag fick från min bank (där alla köp måste godkännas i förväg), och det fungerar bra.

Skrivet av tryggve, som glömde att logga in... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 7:20 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Men hur säkert är bok-köp över internet då? Är allt man hört bara skrönor eller?

Nej, det finns nog en del sanning i det också. Men jag har själv aldrig råkat ut för något (peppar, peppar...). Jag utgår från att om det står "secure server" (https) så är det någon som vet vad han sysslar med, och jag brukar kolla de tjänster jag använder (t. ex. PayPal) hur det står till med betalningsskyldigheten om strul skulle uppstå.

Man kan redan nu förhandsbeställa Harry Potter and the Half-Blood Prince från Bokus, för 187:- + frakt. Och på Bokus kan man betala i efterskott med hjälp av inbetalningskort (lite bökigare, men det funkar). Jag beställde själv Order of the Phoenix från dem, och fick den 3 eller fyra dagar efter släppdatum.

Själv kommer jag definitivt inte att beställa den utomlandsifrån, eftersom den ändå inte kommer att skickas förrän den 16 juli -- då kan jag lika gärna beställa den från något ställe i Sverige.

Rent prismässigt är det just nu jämnt skägg mellan Bokus och Adlibris, men på Bokus kan man förhandsbeställa redan nu. Kan vara en bra idé, kan vara en dum idé -- pundet kan flytta sig uppåt eller nedåt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jan 07, 2005 8:02 pm 
Östring

Min chef har ett speciellt Visa-kort som han fyller på med pengar endast när han handlar på nätet.

Men om man nu beställer mot faktura så kan väl inte hänsa så mycket.

Tja, att böcker varit slut/försenade har man ju råkat ut för, men...

Inläggsrubrik: När kommer
InläggPostat: tis mar 01, 2005 5:53 pm 
Noldo

Den svenska upplagan?
Paperbacken?

jag har nämligen en listig plan - jag vill läsa den fortast möjligt, men jag gillar inte den inbundna upplagan jättemkt, och jag har två brorsbarn som bör träna sin engelska (ett av dem fick HP & TPS i julklapp som en liten läsövning), så jag tänkte att en HP som inte finns på svenska än borde kunna vara en bra motivationshöjare;) men så kunde jag passa på att läsa den först :twisted: fiffigt va?
Eftersom det inte blir en födelsedagspresent eller så, behöver jag inte skämmas heller om jag läser den först eller hur?

Men sedan är det ju ett aber, jag vet inte hur mkt tid vi kommer ha att läsa i sommar (bebis väntas), så hur länge dröjer den svenska upplagan?
maken och jag lär väl läsa den i skift ... när vi hinner.

Sedan kan vi i lugn och ro vänta på paperbacken och plasta in den för många omläsningar :)

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 01, 2005 10:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vad står TPS för?

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 11:38 am 
Noldo

melkor skrev:
Vad står TPS för?

"The Philosopher's Stone".
Petris Philus? :)
De vises sten iaf.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 02, 2005 11:43 am 
Maia
Användarvisningsbild

Då förstår jag :D
Var lite trött när jag läste ditt andra inlägg :)

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: När kommer
InläggPostat: ons mar 02, 2005 3:54 pm 
Redaktionen

Lingling skrev:
Den svenska upplagan?
Paperbacken?

jag har nämligen en listig plan - jag vill läsa den fortast möjligt, men jag gillar inte den inbundna upplagan jättemkt, och jag har två brorsbarn som bör träna sin engelska (ett av dem fick HP & TPS i julklapp som en liten läsövning), så jag tänkte att en HP som inte finns på svenska än borde kunna vara en bra motivationshöjare;) men så kunde jag passa på att läsa den först :twisted: fiffigt va?
Eftersom det inte blir en födelsedagspresent eller så, behöver jag inte skämmas heller om jag läser den först eller hur?

Men sedan är det ju ett aber, jag vet inte hur mkt tid vi kommer ha att läsa i sommar (bebis väntas), så hur länge dröjer den svenska upplagan?
maken och jag lär väl läsa den i skift ... när vi hinner.

Sedan kan vi i lugn och ro vänta på paperbacken och plasta in den för många omläsningar :)

Den svenska upplagan lär dröja minst ett halvår. Som vanligt kommer den väl dock att skjutsas genom översättningsprocessen i överljudsfart och resultatet blir därefter. :(

Den brittiska pocketutgåvan kommer ca ett år efter den inbundna utgåvan.

InläggPostat: ons mar 02, 2005 5:55 pm 
Noldo

Martinus skrev:
Den svenska upplagan lär dröja minst ett halvår. Som vanligt kommer den väl dock att skjutsas genom översättningsprocessen i överljudsfart och resultatet blir därefter. :(

Den brittiska pocketutgåvan kommer ca ett år efter den inbundna utgåvan.

Jo, att den svenska lär dröja såg jag, var inne på Tidens hemsida och de har tydligen inte ens en prognos (klokt troligen).

Avundas faktiskt inte översättaren, mkt är väldigt brittiska ordlekar har jag förstått, och sedan kanske en del faktiskt låter lite tramsigt även för en britt, kan t om vara meningen, men vi har lite av att det-låter-coolare-på-engelska-attityd i Sverige ofta.

InläggPostat: tor mar 03, 2005 3:05 pm 
Redaktionen

Lingling skrev:
Avundas faktiskt inte översättaren, mkt är väldigt brittiska ordlekar har jag förstått, och sedan kanske en del faktiskt låter lite tramsigt även för en britt, kan t om vara meningen, men vi har lite av att det-låter-coolare-på-engelska-attityd i Sverige ofta.

Men många av de fel som görs är så otroligt grundläggande. "Four-poster bed" översatt som "säng med fyra sängstolpar" trots att det korrekta svenska idiomet är "himmelssäng". Och tvillingarna Weasleys konversation på perrongen i första boken -- översättaren missar totalt det faktum att de säger en lång löpande mening tillsammans. Och inskriptionen på Erised-spegeln -- ja, själva namnet på Erised-spegeln förresten: varför är det inte bara överfört till svenska när allt annat är det? Och "Black Forest" översatt som "Svarta skogen" när det är Schwarzwald som avses?

Inläggsrubrik: Svarta skogen
InläggPostat: tor mar 03, 2005 4:09 pm 
Noldo

Ja att inte kunna översätta Black Forrest rätt är ett vanligt fel (en annan kul variant är när Tuscany Valley översätts Toscana ...), det reagerade jag nog på.
Det är nu väldigt länge sedan jag läste HP på svenska (bara det två eller tre första böckerna) och då hade jag en liten som inte gav så mkt läsro. Eriseds spewgel tyckte inte jag heller var bra. Antar man att läsaren inte kan engelska, vilket gäller många av de yngre HP-läsarna, så är det dåligt att inte översätta ramsan. Särskilt eftersom många namn översätts annars.
Men jag har inte en susning om hur jag skulle översätta O.W.L. och N.E.W.T. t ex - och jag vet inte hur hon gjort. Att Nevilles farmor blev mormor, det kan jag faktiskt förlåta henne, hon ska ha försökt kontakta Rowling eller ngn, men inte lyckats och då chansat.

En sak jag ibland funderat på att sammanställa, bara i en egen anteckningbok, är fantasyläsarens (och sf-läsarens) engelska ordlista: Vapen, mytologiska djur och växter, medicinalväxter, gamla kläder och magiska attiraljer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 03, 2005 8:22 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag hoppas att del 6 blir bra och att det blir nån av Voldemorts anhängare som dör i denna bok :twisted:

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Hoppas kan man alltid:)
InläggPostat: fre mar 04, 2005 6:31 pm 
Noldo

melkor skrev:
Jag hoppas att del 6 blir bra och att det blir nån av Voldemorts anhängare som dör i denna bok :twisted:

Men jag tror det blir en bok där molnen hopar sig inför finalen ("Rymdimperiet slår tillbaka") ... fast bra;)

Inläggsrubrik: Re: Hoppas kan man alltid:)
InläggPostat: fre mar 04, 2005 10:02 pm 
Lingling skrev:
melkor skrev:

Men jag tror det blir en bok där molnen hopar sig inför finalen ("Rymdimperiet slår tillbaka") ... fast bra;)

Vadå är inte Rymdimperiet bra?!
Man kan alltid hoppas :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre mar 04, 2005 10:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag skrev det förra inlägget, glömde logga in :oops:

—Voldemort

/Viridian

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]