Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor jul 30, 2026 7:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: säkert fäste för nazgulernas ringar
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:27 am 
Maia

Jag undrar var kan Sauron ha förvarat alla sina ringar (de 9 och de av dvärgringarna som återtogs) och andra dyrgripar som förlorade Palantirer? Jag menar från tiden då Nazgulerna blev till och fram mot slutet av tredje tidsåldern så har ju Saurons fästen i Dol Goldor och det Svarta tornet varit under de godas makt men jag har aldrig hört om att man hittat ringarna eller någon Palantir. Finns det något ont fäste som bestod från en bit in i andra tidsåldern till slutet av tredjetidsåldern eller flyttades de kanske runt?

Hoppas jag la tråden i rätt forumdel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:52 am 
Maia
Användarvisningsbild

Barad-Dûr förstördes II 3441, men dess fundament blev kvar tills dess slutgiltiga förstörelse III 3019.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 3:05 pm 
Maia

Hade jag varit segrare i samband med att Barad-Dûr förstördes under andra tidsåldern så hade jag i alla fall varit intresserad av söka efter dolda rikedomar som Sauron tagit genom tidens långa år och det skulle förvåna mig om inte Isildur gjorde detta.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:41 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Kunde han inte ha burit dem på sig? Om jag hade tagit beslag på maktringar så skulle jag nog inte våga ha dem någon annanstans än nära kroppen.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 11:30 am 
Noldo

Älva skrev:
Kunde han inte ha burit dem på sig? Om jag hade tagit beslag på maktringar så skulle jag nog inte våga ha dem någon annanstans än nära kroppen.

Sant. Palantiren fick han ju inte tag i förrän Minas Ithil erövrades och blev Minas Morgul.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 1:26 pm 
Maia

Älva skrev:
Citera:

Men när Sauron (antar jag att du menar skulle bära dem på sig) blev av med sin ring så förlorade han ju sin kroppsliga gestalt. Kanske lite svårt att bära med sig något i stil med 11-12 ringar (9+(2 eller 3)) utan kroppslig gestalt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 1:36 pm 
The Magnificent

Det kan ju helt klart innebära vissa svårigheter, om det nu är så det förefaller sig...

Senast redigerad av Meriadoc mån jan 24, 2005 1:46 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 1:43 pm 
Noldo

Henrik skrev:
Älva skrev:
Citera:

Men när Sauron (antar jag att du menar skulle bära dem på sig) blev av med sin ring så förlorade han ju sin kroppsliga gestalt. Kanske lite svårt att bära med sig något i stil med 11-12 ringar (9+(2 eller 3)) utan kroppslig gestalt?

Blev Sauron av med sin kroppsliga gestalt? I boken har han en kroppslig gestalt. Jag har inte läst runtomkringverken (Silmarillion DfSB, etc.). Dock i PJ:s filmer saknar Sauron kropslig gestalt. Kanske vi har en till som har fallit i filmfällan. Det har varit mer än en här på forumet. Jag kanske skall upprepa mitt råd: Läs böckerna minst en gång om året. Då behöver man inte vara rädd för dylika klavertramp. En sak till: De nio har väl nazgul. Då har Sauron "bara" tre ringar att bära omkring på (dvärgarnas).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 2:06 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

ja Brehemr till viss del har du rätt men när Sauron förlorar sin ring efter att Isildur skärt av den så blir han en ande under en period tills han åter samlat nog kraft att återskapa sin kropp. Så förstår jag det iallafall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 6:38 pm 
Noldo

Théoden Ändny skrev:
ja Brehemr till viss del har du rätt men när Sauron förlorar sin ring efter att Isildur skärt av den så blir han en ande under en period tills han åter samlat nog kraft att återskapa sin kropp. Så förstår jag det iallafall.

Ok då så. Jag tänkte att någon av de förra talarna eventuellt hade fallit i filmfällan. Vet man när Sauron erövrade dvärgarnas ringar. Bara nyfiken.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 7:58 pm 
Maia

Angående om Sauron förlorar sin kroppsliga gestalt så kan det mycket väl hända att jag fallit i filmfällan :oops: Även om jag har läst en hel del Tolkien litteratur så faller man ner i vissa småfällor i alla fall :?

Enligt: "Frågan besvarades av Emil Johansson i Tolkiens Arda - nr 12 (2003)." så återtog Sauron ringarna. Detta är ett svar jag hittade i svarskammaren på tolkiensardas hemsida.

Det står i slutet av texten men jag tar med denna ganska stora del av svaret för att inte förlora sammanhanget.

Citera:
Det är osäkert när Sauron gav dessa ringar till människorna,
men det bör ha skett strax efter år 1697 i andra åldern.
Möjligen kan det ha skett något senare, med tanke på att det
inte var förrän år 2251 som "ringarnas slavar" började
uppträda. Men man måste tänka på att de inte blev
förslavade med en gång, de uthålligaste av "ringbärarna"
kunde säkert ha stått
ut i ett par hundra år. Nazgûlerna sägs en gång ha varit
stora härskare, östringar och númenoraner. Endast en av
nazgûlerna är namngiven, den näst mäktigaste, östringen
Khamûl. Han kallades även Österns skugga och Svarte
östringen. Nazgûlernas ledare var kung över riket Angmar
och kallades Häxmästaren av Angmar, men hans namn är
inte känt. Någon gång efter att de blivit slavar under
Härskarringen, återtog Sauron deras ringar. Personligen tror
jag att det hände ganska snart efter att de blivit förslavade,
men det vore dumt av mig att nämna något årtal. Nästan helt
säkert var det innan Sauron förlorade Den enda i alla fall.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 24, 2005 9:15 pm 
The Magnificent

Théoden Ändny skrev:

Det är faktiskt en fråga jag länga velat ha svar på... När fick Sauron kroppslig gestalt igen i tredjeådlern? Hur lång tid tog det, för Gollum nämner ju iaf att han sitter på sin tron med nio fingrar under resan mot Mordor...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 26, 2005 7:03 pm 
Master of Doom

Brehmer skrev:
Henrik skrev:
Älva skrev:
Citera:

Blev Sauron av med sin kroppsliga gestalt? I boken har han en kroppslig gestalt. Jag har inte läst runtomkringverken (Silmarillion DfSB, etc.). Dock i PJ:s filmer saknar Sauron kropslig gestalt. Kanske vi har en till som har fallit i filmfällan. Det har varit mer än en här på forumet. Jag kanske skall upprepa mitt råd: Läs böckerna minst en gång om året. Då behöver man inte vara rädd för dylika klavertramp. En sak till: De nio har väl nazgul. Då har Sauron "bara" tre ringar att bära omkring på (dvärgarnas).

Förutom det svar du redan har fått så förlorar dessutom Sauron sin gestalt när Númenor går under i andra åldern. Han drunknar i flodvågorna men anden överlever och tar sig hem för att skaffa en ny kropp.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]