Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 9:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:09 am 
Redaktionen

Fëanor skrev:
Det är ju mycket ädelt av dig. Det ändrar dock inte det faktum att vår invandringspolitik inte kan fortsätta så här. Om vi bara fortsätter att ösa in invandrare utan att ge dem som redan kommit hit tid till att integreras i samhället så kommer det endast leda till ytterligare splitting mellan infödda svenskar och invandrade.

Där har du en viktig poäng som inte tagits upp mycket i den här diskussionen, nämligen integrationen. Socialdemokraternas integrationspolitik är ett enda stort skämt, anser jag, och däri ligger mycket av problemet. Själva invandringen skulle inte vara lika problematiskt, om den nationella politiken fördes på ett vettigare sätt, men helt problemfritt kan det nog aldrig bli.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:18 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Ja det är väl naturliga problem som uppstår när människor okända för det nya landets strukturer ska försöka skapa sig en plats. Frankrike och England är ju andra länder som haft problem. Regeringens ansvar är stort men främst ligger det på människorna som kommer hit. Främst då att lära sig språket, inget annat. Såkallad Svensk kultur bör väl vara totalt ointressant för integrationen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:22 am 
Noldo

Det viktiga är att man talar om för invandrare vilka regler som gäller här. Det är givetvis viktigt att invandrare får lära sig språket snabbt. För att göra det kan man inte deponera alla invandrare till en stadsdel. (Ex. Rosengård). Även i min stad som är jämförelsevis liten finns det ett område som är invandrartätt. Vad jag menar med mitt första utalande kan sammanfattas med ett ord- Hedersmord.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:25 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Brehmer skrev:
Det viktiga är att man talar om för invandrare vilka regler som gäller här. Det är givetvis viktigt att invandrare får lära sig språket snabbt. För att göra det kan man inte deponera alla invandrare till en stadsdel. (Ex. Rosengård). Även i min stad som är jämförelsevis liten finns det ett område som är invandrartätt. Vad jag menar med mitt första utalande kan sammanfattas med ett ord- Hedersmord.

Vad lägger du i begreppet hedersmord?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:25 am 
Maia
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Såkallad Svensk kultur bör väl vara totalt ointressant för integrationen.

Men invandrarnas kultur ska man omfamna med öppna armar?!
Undrar vem är det som är rasist egentligen... :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:28 am 
Noldo

Nerloth skrev:
Théoden Ändny skrev:
Såkallad Svensk kultur bör väl vara totalt ointressant för integrationen.

Men invandrarnas kultur ska man omfamna med öppna armar?!
Undrar vem är det som är rasist egentligen...

Jag anser att man måste respektera invandrarnas kultur men man måste förklara för dem vad som är rätt och fel i Sverige. Se även mitt tidigare inlägg.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:31 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

ja inte är det jag iallafall och jag har hitintills underlåtit att kalla någon rasist. Jag är för det mångkulturella samhället. Märk dock det självklara i påståendet om i hur mycket svensk kultur de måste följa, svenska lagar är en självklarhet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:34 am 
Noldo

Théoden Ändny skrev:
Vad lägger du i begreppet hedersmord?

Det som medierna lägger i begreppet d.v.s. fader/bror mördar dotter/syster för att hon umgås med svenska killar mot deras vilja och därmed skadar deras "heder". De måste återbörda sin heder eftersom de har förlorat den när hon går emot dem och deras beslut. För att göra det måste de enligt sin kultur mörda henne. Jag tycker att man måste förklara för kurder att det är inte detta som gäller i Sverige. Nu säger jag inte att alla kurder är sådana vilket jag tror att många svenskar kan tro efter medias uppmärksamhet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:38 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nej men att de vägrar att följa lagar och förbud är precis lika illa som att män misshandlar, dödar och våldtar kvinnor. Något vi svenskar har gjort i urminnes tider liksom alla andra. hedersmord ska främst inte sättas i samband med ursprung utan med kön. Det handlar om gammalt hederligt kvinnoförtryck.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 12:00 pm 
Master of Doom

Ja, i Sverige idag finns en stor misstro mot muslimer. Precis som i USA börjar muslimerna få mer och mer misstankar mot sig om att de är hemska förtryckare, terrorister, mördare och allmänt farliga allihop.
Jag har dessutom hört från en vuxen kvinna att: "det finns inga lyckliga muslimska kvinnor". Det räknar jag som ett av de dummaste uttalanden jag någonsin hört.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:22 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Théoden Ändny skrev:
Sedan så kan jag personligen inte svara på varför det inte är samma debatt angående orden.

Förmodligen så beror det väl på att de flesta trots allt anser homosexualitet vara något onomalt och att det är ok att kalla dem nedlåtande saker.
Angående nedsättande ord: Jag ser ganska semitisk ut vilket många har påpekat. De enda som har kommit med nedsättande kommentarer angående det dock är invandrare av arabiskt ursprung. Det är lustigt. Det gnäller och klagar över att svenskar är rasister men samtidigt så ser de ju själva ned på judar. Många araber som Jag har känt har också haft fördomar mot svarta.

Théoden Ändny skrev:
Källa eller rent fördomsfullt skitsnack?

De kanske inte är i majoritet när det gäller brottlighet generellt, men det är öststatare som ligger bakom den vita slavhandeln som är den politiska fråga som upprör och engagerar Mig mest. De är även i majoritet när det gäller oganiserad bottslighet. Jag ska se om Jag kan hitta några siffror.

Och det stämmer tyvärr att det numera finns mycket misstro mot muslimer. Mycket hat riktat mot dem också. Själv har Jag inget emot muslimer dock, och trots Min stora antireligiositet så har Jag respekt för Islam, vilket är men än Jag kan säga om religioner som kristendom och buddhism.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:35 pm 
Noldo

Túrin Turambar skrev:
Jag har dessutom hört från en vuxen kvinna att: "det finns inga lyckliga muslimska kvinnor". Det räknar jag som ett av de dummaste uttalanden jag någonsin hört.

Håller med dig. Visste ni att det i Koranen inte står att kvinnorna måste bära slöja. Det står bara att de bör göra det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:37 pm 
The Magnificent

Vilket egentligen väl är samma sak om man är tillräckligt troende. Om ens gud säger att man bör göra det så är det väl nästan som en lag?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 22, 2005 8:43 pm 
Noldo

Meriadoc skrev:
Vilket egentligen väl är samma sak om man är tillräckligt troende. Om ens gud säger att man bör göra det så är det väl nästan som en lag?

Det finns muslimer som är bokstavstroende och sådana som inte är det. Det finns säkert kvinnliga muslimer som inte är bokstavstroende som tror att man måste ha slöja på sig för att man är muslim och att det står i Koranen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 23, 2005 3:40 pm 
Noldo

Brehmer skrev:
Håller med dig. Visste ni att det i Koranen inte står att kvinnorna måste bära slöja. Det står bara att de bör göra det.

Har du källa på det här? Själv har jag för mig att det är en tolkningsfråga. I vissa kulrurer har man tolkat det som att kvinnor bör använda slöja.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]