Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån aug 03, 2026 9:41 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 2:13 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Om man inte har en fri vilja, om man gör sina beslut beroende på den information man fått från sin omgivning, då betyder det i sin tur, att allt är ett. Alla har en del i allt. Du har en del han som får nobelsfredspris lika mycket som han har en del i dig. Allt rör sig tillsammans.

Jag antar att du inte har något bevis eller kan föra något rationellt resonemang som kan styrka detta heller!?

Inser du inte orimligheten i dina påståenden ovan?

Du hävdar att alla har en del i allt. Om ditt påstående är sant har jag alltså en del i att män kommer att misshandla sina fruar till döds i USA den här helgen. Det låter mycket finare när du skriver om att jag har en del i personen som får Nobelpris. Men konsekvenserna av dina påståenden är även att jag har en del i personerna som kommer misshandla sina fruar till döds i USA den här helgen, och då låter det inte lika vackert.

Genom att måla upp en skön bild av verkligheten och komma med känslomässiga anspelningar kommer du inte långt om du vill övertyga mig om hur saker och ting förhåller sig.

Emilio skrev:
Jag får be om ursäkt om du tror att jag på något sätt tycker jag är bättre än dig. Det gör jag inte, allt är som sagt ett. Du är en del i mig och jag en del i dig. Det är min omgivning och min information som gett mig denna insikt och det är inget som jag själv kommit på. Därför anser jag att att ni avsäger er från ansvar, visst gör jag det. Dock så måste ni förstå att från mitt syn sätt är ingen bättre än någon annan. Ni avsäger er detta ansvar pga brist på information, men eftersom allt är ett, har alla människor i världen och historien en del att spela i varför ni anser detta.

Vad??? Du får gärna precisera vilka du menar med "Ni" och vilken information det är som dessa "Ni" saknar. <---

Emilio skrev:
Om man inte har den insikt att vi inte har någon fri vilja, så kan man uppfatta detta som kränkande, liksom du gjorde, men jag tycker jag har förklarat det ovan så att du ska förstår att så inte är fallet

Eftersom jag inte delar ditt synsätt tycker jag fortfarande att du uttalar dig illa om folk du omöjligt kan känna. "Vi som tror att fri vilja inte existerar försöker istället hjälpa knarkaren..." låter förmätet. Du antyder tydligt att det finns ett "vi och dom"-förhållande, och att "vi" i det här fallet (de som anser att den fria viljan inte finns) skulle vara mer hjälpsamma.

Emilio skrev:
Jag accepterar absolut att människor har olika åsikter, dock har jag mitt syn sätt och försöker få er att förstå det.

Om du menar allvar med det du skriver och ärligt vill få mig och andra att förstå ditt synsätt kan du svara på frågan märkt <--- ovan. Jag har förhoppningsvis många år kvar att leva så jag har god tid på mig att studera informationen du anser att "vi" saknar. Observera att jag inte känner mig träffad när du skriver "Ni", men att jag ändå tar del av informationen som du på förhand påstår att "Ni" saknar. Efter jag fått informationen kan jag svara på om jag saknade den eller inte.

Den andra frågan jag skulle vilja ha svar på lyder som döljer: Den insikt du har om att alla har en del i allt, vad gott medför den?

Jag väntar med spänning på dina svar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 2:25 am 
Dvärg

Micke skrev:
Emilio skrev:
Om man inte har en fri vilja, om man gör sina beslut beroende på den information man fått från sin omgivning, då betyder det i sin tur, att allt är ett. Alla har en del i allt. Du har en del han som får nobelsfredspris lika mycket som han har en del i dig. Allt rör sig tillsammans.

Jag antar att du inte har något bevis eller kan föra något rationellt resonemang som kan styrka detta heller!?

Inser du inte orimligheten i dina påståenden ovan?

Du hävdar att alla har en del i allt. Om ditt påstående är sant har jag alltså en del i att män kommer att misshandla sina fruar till döds i USA den här helgen. Det låter mycket finare när du skriver om att jag har en del i personen som får Nobelpris. Men konsekvenserna av dina påståenden är även att jag har en del i personerna som kommer misshandla sina fruar till döds i USA den här helgen, och då låter det inte lika vackert.

Genom att måla upp en skön bild av verkligheten och komma med känslomässiga anspelningar kommer du inte långt om du vill övertyga mig om hur saker och ting förhåller sig.

Emilio skrev:
Jag får be om ursäkt om du tror att jag på något sätt tycker jag är bättre än dig. Det gör jag inte, allt är som sagt ett. Du är en del i mig och jag en del i dig. Det är min omgivning och min information som gett mig denna insikt och det är inget som jag själv kommit på. Därför anser jag att att ni avsäger er från ansvar, visst gör jag det. Dock så måste ni förstå att från mitt syn sätt är ingen bättre än någon annan. Ni avsäger er detta ansvar pga brist på information, men eftersom allt är ett, har alla människor i världen och historien en del att spela i varför ni anser detta.

Vad??? Du får gärna precisera vilka du menar med "Ni" och vilken information det är som dessa "Ni" saknar. <---

Emilio skrev:
Om man inte har den insikt att vi inte har någon fri vilja, så kan man uppfatta detta som kränkande, liksom du gjorde, men jag tycker jag har förklarat det ovan så att du ska förstår att så inte är fallet

Eftersom jag inte delar ditt synsätt tycker jag fortfarande att du uttalar dig illa om folk du omöjligt kan känna. "Vi som tror att fri vilja inte existerar försöker istället hjälpa knarkaren..." låter förmätet. Du antyder tydligt att det finns ett "vi och dom"-förhållande, och att "vi" skulle vara mer hjälpsamma.

Emilio skrev:
Jag accepterar absolut att människor har olika åsikter, dock har jag mitt syn sätt och försöker få er att förstå det.

Om du menar allvar med det du skriver och ärligt vill få mig och andra att förstå ditt synsätt kan du svara på frågan märkt <--- ovan. Jag har förhoppningsvis många år kvar att leva så jag har god tid på mig att studera informationen du anser att "vi" saknar. Observera att jag inte känner mig träffad när du skriver "Ni", men att jag ändå tar del av informationen som du på förhand påstår att "Ni" saknar. Efter jag fått informationen kommer jag svara på om jag saknade den eller inte.

Den andra frågan jag skulle vilja ha svar på lyder som döljer: Den insikt du har om att alla har en del i allt, vad gott gör du med den?

Jag väntar med spänning på dina svar.

När jag säger att ni saknar information, så menar jag att ni saknar information för att förstå att fri vilja inte existerar. Det spelar ingen roll om den gör det eller inte, Du saknar helt klart information om att den fria viljan inte existerar. Eller hur?

Med ni menar jag ,de på forumet som tycker att fri vilja existerar.

Kommer med ett mer utförligt svar senare i natt eller imorgon ..

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 2:46 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
När jag säger att ni saknar information, så menar jag att ni saknar information för att förstå att fri vilja inte existerar. Det spelar ingen roll om den gör det eller inte, Du saknar helt klart information om att den fria viljan inte existerar. Eller hur?

Varför i fridens namn frågar du mig om det? Jag har ju bett dig att ge mig informationen ("Du får gärna precisera vilka du menar med "Ni" och vilken information det är som dessa 'Ni' saknar. "). Gör det inte svårare än det är.

Den information jag förväntar mig av dig bör inte vara något annat än ett bevis för att den fria viljan inte finns. Så länge du inte kommer med bevis har du inte övertygat mig om sanningshalten i ditt påstående.

Lycka till!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jan 08, 2005 7:10 pm 
Redaktionen

Den här diskussionen skulle kunna vara riktigt intressant, eftersom det finns många goda argument både för och mot en fri vilja (en helt fri vilja tror jag är en teoretisk konstruktion), men dessvärre har man inte sett så många av dessa, från någondera sidan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 09, 2005 2:19 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Danne,

Emilio kommer snart med informationen som bevisar att den fria viljan inte finns. Det borde ju vara hur intressant som helst? :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]