Théoden Ändny skrev:
Han omnämns dock i Ringenböckerna.
Jo, men det känns som att han bara nmäns för att historien ska knytas samman med Bilbo, inte för att Tolkien egentligen tyckte att han passade in i Midgård.
Théoden Ändny skrev:
Örnarna talar väl även i Ringenböckerna? I vilket fall har det hela tiden för mig känns väldigt mycket som en nödlösning.
Nu var det ett tag sen jag läste Ringarnas Herre, men jag har för mig att det bara är Gandalf som talar med örnarna i de böckerna. Jag har därför utgått ifrån att han antingen talar på örnspråket, alviska, eller använder sig av någon form av teleparti. Men det är kanske bara jag som övertolkar saker och ting..
Théoden Ändny skrev:
Och det kan han väl fortfarande ha haft? ingen riktig men några plankstumpar eller något dylikt?
Plankor kan jag gå med på, men i Bilbo får jag intrycket av att det rör sig om en riktig båt, och i och med att orker (svårt att vänja sig vid att inte skriva orcher) fruktade sjön så tror jag inte att de byggt den och det känns lite konstigt att Gollum skulle haft material och verktyg till att snickra ihop en båt (han verkar dessutom inte som gör-det-självtypen), och därmed tycker jag att båten passar bättre i Bilbo än vad den gör i LotR
Théoden Ändny skrev:
Jo men det är om mycket man skulle föredra att Pj lyssnat på det gamla ordspråket

Verkligen sant. Vissa ändringar har jag full förståelse för, framförallt i den första filmen då ändringarna inte är så påtagliga, men i de två andra känns den enda motivationen för många ändringar (dock inte alla) att PJ & co tror att publiken är alldeles fabulöst korkad så att de måste banka in saker i deras huvuden med en jätteslägga. Legolas replik: "A diversion" är ett praktexempel på det och något av den dummaste repliken som någonsin uttalats på film. De verkar även ibland förlja någon korkad regel att en film måste inehålla en vits var tjugonde minut för att bli sevärd utan någon som helst hänsyn till vilken stämning som byggds upp innan skämtet. "Couldn't you've found a better spot?" och spökhänderna som skrämmer Gimli i Dödens stig är de värsta skräckexemplerna på detta. Jag är bara förvånad att de inte lagt in lite pruttljud på måfå här och var när de ändå var igång..
Men som sagt, på vissa ställen tyckte jag att ändringarna var motiverade, till exempel på The Prancing Pony, att de lät Boromir dö i den första filmen, att de ändrat mötet i Riftedal, att Pippin smyger upp och tänder vårdkasen (heter det så?) i Minas Tirith, att det är Elrons som kommer med Anduril till Aragorn, att det är Arwern som möter Aragorn och Hobbitarna i den första filmen (att hon börjar vifta med svärd och ha sig är dock en annan femma..) och en hel del mer saker.