Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 4:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Olyckor
InläggPostat: lör dec 25, 2004 1:22 am 
Sinda
Användarvisningsbild

Antar att detta är något som jag tar för givet att ingen vill råka ut för, speciellt inte på "speciella" dagar som denna (nu blev det visst lördag, god fortsättning :P).

Min Julafton var trevlig ända fram till omkring klockan 8, satt en stund vid datorn och hörde plötsligt massa oväsen från altan. Någon börjar banka på dörren riktigt hårt, skrikande och efter en stund uppfattade jag även gråt.
Blev hur rädd som helst först, sen vevade jag upp persiennen till dörren och så stod det en kvinna där och vrålskrek om hjälp.
Hennes sambo hade tydligen ramlat ihop en bit utanför vårt hus på en stig intill skogen, hon nämnde att han hade dåligt hjärta med.
Efter lite kaotiska händelser i huset så sprang i alla fall jag och farsan ut medans morsan ringde 112.
Medans vi väntade på ambulansen (vilket kändes som en evighet) så blev han helt medvetslös och slutade andas och hjärtat slutade slå med. Så vi fick ta till hjärtmassage eller vad det kallas, det verkade dock inte hjälpa.
Vi fortsatte endå tills ambulansen kom och kunde ta över med en sådan där maskin som skickar stötar genom hjärtat (deffilator eller något sådant).

Hur som helst så konstaterade ambulansförarna att det faktiskt var lite liv kvar i honom så det fanns hopp... Det komiska i det hela var att i den första ambulansen kom 2 små tjejer utklivande, sen skulle dom få upp denna rätt kraftiga man på båren, hade nog inte gått utan oss skulle jag tro!
Efter en 10-15 min kom en till ambulans som inte var till mycket hjälp vad jag såg.

Anledningen till att han ramlat ihop verkade vara, enligt dom, en överdos av amfetamin om jag fattade det hela rätt.

Runt 9:15 körde dom hur som helst iväg till sjukhuset efter en bra stunds återupplivsningsförsök i ambulansen.

Vet inte riktigt hur det hela slutade, om han dog eller överlevde.

Tråkigt att sånt här ska hända, speciellt under såna här dagar. Och som hans sambo skrek och grät till en början innan vi fick någorlunda kontroll över situationen :/

Riktigt tur för dom båda att vi var hemma, tror nästan varenda en på gatan har åkt bort och firat jul nämligen.
Får se hur det slutar, kanske hör någon av dom av sig eller så dyker en dödsannons upp i tidningen i värsta fall (uppfattade hans namn).

Jaja, lite trist avslutningen av julen... har ni vart med om något liknande?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 10:29 am 
The Magnificent

Nej, aldrig. Men vilken hemsk upplevelse att behöva vara med om, och på julafton dessutom... Kan inte vara särsklit kul att fira jul dagen efter för er heller, sånt sätter väl vissa spår.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 11:13 am 
Maia
Användarvisningsbild

Artiklar från DN.se

Svensk skjuten i Brasilien

En 27-årig svensk fick en allvarlig skottskada i buken då han och hans fästmö i går kväll lokal tid rånades i semesterorten Ponta Negra utanför Natal vid den brasilianska Atlantkusten.

Paret var någon gång mellan klockan 22 och 23 på väg från en restaurang till sitt hotell då de mötte den pistolbeväpnade rånaren, berättar Annika Heinmetz, informationsansvarig på resebyrån Always som ordnat svenskens resa.

Under rånet avlossade förövaren ett skott mot 27-åringens mage. Hans byte blev kvinnans handväska och en kamera.

Svensken fördes i ambulans till sjukhus där han opererades natten till i dag. Läkarna beskriver hans tillstånd som stabilt.

Personal från Always har informerat 27-åringens närmaste anhöriga om händelsen och har hjälpt det kvinnliga rånoffret med att bland annat hålla kontakt med polisen och sjukhuset.

Läget stabilt för skjuten svensk turist

Läget är stabilt för den 27-årige svensk som på onsdagen skottskadades i buken vid ett rån i semesterorten Ponta Negra i Brasilien. Det uppger sjukhusets medicinske talesman Elmano Marques för Helsingborgs Dagblad.

Svensken sköts ner när han tillsammans med sin flickvän var på väg till sitt hotell efter ett restaurangbesök. Han fördes till sjukhus där han opererades för skador i levern, ena lungan och hjärtat och vårdas nu på en intensivvårdsavdelning.

Två 17-åriga ynglingar har gripits som misstänkta för dådet. Enligt den brasilianska tidningen Tribuna do Norte har en av dem erkänt att han var med vid överfallet men han nekar till att ha avlossat skotten.

"Kvinnan" är min kusin, hon bor på sjukhuset tillsammans med sin kille som inte får flyga hem förrän den 29:e på grund av lungskadorna. Undrar hur mycket jul det blv för dem. :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 25, 2004 1:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Min perfekta jul inleddes med rapport. Det blev ingen speciell jul efter den nyhetssändningen. Jag fick höra att så många som 7 personer dog i trafiken i förrgå. De säkert på väg till sin släkt. Jag klarar av att höra om folks död. Sådant händer; det finns inget att göra åt. Vad jag tänkte på var hur deras familjer skulle ta det. Tänk vilken jul, tvingas gråta över en kär släktings död. Det är skönt att jag aldrig har fått uppleva sådant.

Men jag tänker självklart på era händesler. Det känns skönt att slippa sådant. Jag tycker synd om er.

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 9:59 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Usch så omskakande. Själv klarade jag mig lindrigt undan. Slog i svanskotan fran en meters höjd ungefär så att min kille blev rädd att jag skulle bli förlamad. Men det gick bra och något sjukhusbesök blev inte av i alla fall. Men jag har fortfarande lite ont.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 4:30 pm 
Dvärg

Beledhel skrev:
Artiklar från DN.se

Svensk skjuten i Brasilien

En 27-årig svensk fick en allvarlig skottskada i buken då han och hans fästmö i går kväll lokal tid rånades i semesterorten Ponta Negra utanför Natal vid den brasilianska Atlantkusten.

Paret var någon gång mellan klockan 22 och 23 på väg från en restaurang till sitt hotell då de mötte den pistolbeväpnade rånaren, berättar Annika Heinmetz, informationsansvarig på resebyrån Always som ordnat svenskens resa.

Under rånet avlossade förövaren ett skott mot 27-åringens mage. Hans byte blev kvinnans handväska och en kamera.

Svensken fördes i ambulans till sjukhus där han opererades natten till i dag. Läkarna beskriver hans tillstånd som stabilt.

Personal från Always har informerat 27-åringens närmaste anhöriga om händelsen och har hjälpt det kvinnliga rånoffret med att bland annat hålla kontakt med polisen och sjukhuset.

Läget stabilt för skjuten svensk turist

Läget är stabilt för den 27-årige svensk som på onsdagen skottskadades i buken vid ett rån i semesterorten Ponta Negra i Brasilien. Det uppger sjukhusets medicinske talesman Elmano Marques för Helsingborgs Dagblad.

Svensken sköts ner när han tillsammans med sin flickvän var på väg till sitt hotell efter ett restaurangbesök. Han fördes till sjukhus där han opererades för skador i levern, ena lungan och hjärtat och vårdas nu på en intensivvårdsavdelning.

Två 17-åriga ynglingar har gripits som misstänkta för dådet. Enligt den brasilianska tidningen Tribuna do Norte har en av dem erkänt att han var med vid överfallet men han nekar till att ha avlossat skotten.

"Kvinnan" är min kusin, hon bor på sjukhuset tillsammans med sin kille som inte får flyga hem förrän den 29:e på grund av lungskadorna. Undrar hur mycket jul det blv för dem. :(

Tragiskt! Tänk att sjkuta någon för en kamera och handväska. Lider med din Kusin. Skönt att Sverige inte är lika farligt än, men det är väll bara en tidsfråga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 7:55 pm 
The Magnificent

Håller med. Det är ju helt onödigt, då det antagligen inte ens var nödvändigt för deras syfte, och dessutom så kunde det ju ha gått mycket värre med honom.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:11 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Tänk att sjkuta någon för en kamera och handväska.

Åtskilliga människor har blivit skjutna för avsevärt mindre än så.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:29 pm 
Vala

Fëanor skrev:

Åtskilliga människor har blivit skjutna för avsevärt mindre än så.

Men det gör väl inte saken mindre hemsk?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:41 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Miranda skrev:

Det sade Jag inte heller. Men Jag tycker folk gör på tok för stor sak av det. Hundratals människor mördas i Brasilien typ varje dag. Jag menar, tänk bara på alla massakrer på gatupojkar t.ex.. Dem är det ingen som bryr sig om. Men nu när en svensk har drabbats så måsta alla oja sig och vara medlidsamma. Det äcklar Mig.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 28, 2004 8:45 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Hela världen äcklar mig, trots det gör jag det bästa för att överleva...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 12:13 am 
Dvärg

Fëanor skrev:
Miranda skrev:

Det sade Jag inte heller. Men Jag tycker folk gör på tok för stor sak av det. Hundratals människor mördas i Brasilien typ varje dag. Jag menar, tänk bara på alla massakrer på gatupojkar t.ex.. Dem är det ingen som bryr sig om. Men nu när en svensk har drabbats så måsta alla oja sig och vara medlidsamma. Det äcklar Mig.

Gör vi verkligen för stor sak av det? Är det inte de så att folk gör en för liten sak av Gatupojkarna i Brasilien? Ska man inte bry sig om svensken bara för att de dör folk i Tahiland just nu?

För övrigt har ingen ens nämnt, något om några gatupojkar innan du sa det så det är rätt svårt att uttala sig om dom då. Det enda jag gjorde var att visa lite medlidande till killen/tjejen vars kusins man blivitt skjuten.

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 12:39 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Det enda jag gjorde var att visa lite medlidande till killen/tjejen vars kusins man blivitt skjuten.

Och på vilket sätt är det synd om henne? Har hon råkat ut för något?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 12:59 am 
Dvärg

Fëanor skrev:
Emilio skrev:
Det enda jag gjorde var att visa lite medlidande till killen/tjejen vars kusins man blivitt skjuten.

Och på vilket sätt är det synd om henne? Har hon råkat ut för något?

Jag skrev fel menade att jag tyckte synd om kusinen och hennes man.

Men kan du hålla dig till det relevanta istället, och kommentera det jag sade i samma inlägg.

Into the half-light, and through the flame"

U2 - Bad

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 29, 2004 2:45 am 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Emilio skrev:
Gör vi verkligen för stor sak av det? Är det inte de så att folk gör en för liten sak av Gatupojkarna i Brasilien? Ska man inte bry sig om svensken bara för att de dör folk i Tahiland just nu?

Antingen bryr man sig om allt eller inget. Halvmesyrer är föraktligt. Själv väljer Jag det senare då Jag som sagt finner abstrakt medlidande meningslöst.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]