Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör sep 12, 2026 10:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 20, 2004 10:04 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

apropå death eater kan man ju bara hitta på ett nytt ord. så lång tid som den svenska översättaren tar på sig, i jämförelse med t ex den danska.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 20, 2004 11:22 pm 
Wavemaster of the World

Är det inte lite dumt att ändra på ett ord som varit med i de fyra första böckerna, och som dessutom faktiskt är korrekt översatt, bara för att det inte låter bra? Jag tycker inte att dödsätare låter särskilt skrämmande, men för det är det onödigt att byta ord sådär hux flux.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 07, 2004 12:36 pm 
Maia
Användarvisningsbild

[quote="Miranda"]Apropå Harrys argsinthet och dåliga humör beror väl även på Melkor, jag menar Voldemort. Eller?[/quote]

Det beror väl mer Voldemort än på mig eller så menar du Melkor/Morgoth
i Böckerna!!!

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 05, 2004 10:29 am 
Avar

Jag gillar den här boken. Den första var dåligt översatt, den här är mycket bättre. Fast Harry är aaningen övermodig eller hur man nu ska säga det.. :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 05, 2004 12:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Leothil skrev:
Fast Harry är aaningen övermodig eller hur man nu ska säga det.. :roll:

Jo, kan man väl lugnt säga, men han har ju aldrig kunnat utgå ifrån att de vuxna ska fixa saker och ting. Efter den här boken har han ju faktiskt anledning att var "övermodig", i och med profetian. Undrar om han kommer att fortsätta vara det eller om vetskapen om den kommer att ändra hans sätt? Jag tycker det är en annan Harry som kommer ut från Dumbledores kontor i slutet av boken, ska bli kul att se hur det fortsätter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 05, 2004 10:23 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Leothil skrev:
Fast Harry är aaningen övermodig eller hur man nu ska säga det.. :roll:

Jo, kan man väl lugnt säga, men han har ju aldrig kunnat utgå ifrån att de vuxna ska fixa saker och ting. Efter den här boken har han ju faktiskt anledning att var "övermodig", i och med profetian. Undrar om han kommer att fortsätta vara det eller om vetskapen om den kommer att ändra hans sätt? Jag tycker det är en annan Harry som kommer ut från Dumbledores kontor i slutet av boken, ska bli kul att se hur det fortsätter.

Det skulle kännas lite tungt att ha världens öde på sina axlar.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 06, 2004 11:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Onekligen...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 08, 2004 8:31 pm 
Avar

Jo, absolut.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 3:19 pm 
Uruk

Läste just den engelska boken, vilket betyder att jag har väntat ganska länge med den och därmed är det sagt att jag gillar Potterserien utan att vara någon fantast.
Jag uppskattar i stort Harrys personutveckling, det är mindre av duktig hjälte och mer tonåring över honom. Samtidigt har bifigurernas personligheter reducerats om möjligt ännu mer. Hermione framstår som extra platt eftersom hon har så mycket repliktid. Ron har ingen egentlig funktion eftersom Harry själv står för det oövertänkta och känslomässiga i den här boken. Det är begripligt att de flesta övriga figurer hanteras som schabloner eftersom det knappast finns utrymme för dem alla, men boken hade vunnit på om fler än Harry förändrades.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 6:35 pm 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag har inte läst den på svenska, bara på engelska.
Någon som vet när den sjätte boken kommer?
Jag såg "Azkaban" igår. Bra film! men inte lika bra som boken, som är min favorit av böckerna.
Jag såg den inte på bio för jag är trött på att höra föräldrar läsa upp texten för sina 7-åriga barn...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 7:16 pm 
The Magnificent

Lord of the Grey Havens skrev:
Jag såg den inte på bio för jag är trött på att höra föräldrar läsa upp texten för sina 7-åriga barn...

Hjälp :shock:

Har som tur är aldrig varit med om det själv, men är det verkligen tillåtet? I sådana fall så borde vakten säga till dem att vara tysta eller be dem sticka... Isåfall får barnfamiljer där man måste läsa texten se filmerna hemma.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 7:36 pm 
Master of Doom

Det är t o m ganska vanligt.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 10:20 pm 
Redaktionen

Lord of the Grey Havens skrev:
Någon som vet när den sjätte boken kommer?

Enligt ett rykte jag hörde nyligen ska releasedatum tillkännages i januari, så med lite tur slipper vi snart vandra i ovisshet.

Eftersom det tycks som om releasedatum brukar tillkännages i ganska god tid (ett halvår eller så) så att de hinner göra marknadsföring och driva upp hypen rejält, så KAN det innebära att boken släpps tidigast i juli 2005.

Å andra sidan ska man kanske ta ryktet och min gissning med en nypa salt, eftersom Rowling i senaste uppdateringen av sin website säger att hon fortfarande skriver på den. Jag tvivlar starkt på att Bloomsbury skulle gå ut med ett releasedatum innan boken är färdigskriven.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 20, 2004 10:30 pm 
The Magnificent

Och sedan ska vi som vill vänta på översättningen behöva vänta ytterligare ett halvår... :x

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 21, 2004 1:16 pm 
Redaktionen

Meriadoc skrev:
Och sedan ska vi som vill vänta på översättningen behöva vänta ytterligare ett halvår... :x

Med tanke på kvaliteten på översättningarna hade det faktiskt varit bättre för er om ni hade fått vänta ännu längre. Jag har bara gjort ett par små stickprov i texten, men dessa har fått mig att misstänka att de är översatta av Åke Ohlmarks under pseudonym...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]