Sarvi skrev:
OK?
Visst.
Sarvi skrev:
Men jag kan väl helt kort säga att du missade att besvara min
faktiska fråga - huruvida det är någon skillnad på en religiös och en vetenskaplig modell av en företeelse.

Det är ju skillnad på det sättet att de inte utgår från samma teser när de skapar sina respektive modeller.
Denväldige skrev:
Nerloth vill du föra en privat diskussion med sarvi gör det genom pm detta är ett öppet forum för alla inklusive mig själv.
Denväldige skrev:
Jag utvecklar min tankegång
Den främsta invändningen är väl att vetenskapen ändå på något sätt bevisat sin rättfärdighet. Den kan granskas och motbevisas
Icke-vetenskapliga fenomen kan också granskas och motbevisas.
Denväldige skrev:
teser accepteras och förkastas den är på så sätt väldigt grumlig det finns inga färdiga begrepp.
Man utgår alltid ifrån grundläggande begrepp när man undersöker något. Exempelvis om man ska förklara en kemisk reaktion mellan två ämnen behöver man inte först redogöra varför ämnen består av atomer eftersom man utgår ifrån detta från början. På samma sätt utgår man ifrån vissa andra saker inom ovetenskapliga undersökningar, dessa "grundläggande begrepp" ifrågasätts och ändras sällan men det KAN ske inom båda områden.
Denväldige skrev:
I forskarvärlden kan det exempelvis låt oss säga vara tre teorier i omlopp samtidigt
I religion är tusentals teorier i omlopp. Vad vill du ha sagt?
Denväldige skrev:
Religion å andra sidan är extremt personlig och klar i sin grundform. Du kan inte på något sätt förklara din speciella grundtro varför du tror eller hur du tror. Religion handlar så mycket om personlighet medans vetenskap är allmänt. Religion handlar inte om att ifrågasätta utan att acceptera däri ligger skillnaden.
Att det ska vara så svårt. Religon är inte en enda fast dogm som inte går att ifrågasätta. Det finns som sagt tusentals religioner och alla ser olika på olika saker. Och självklart går det att ifrågasätta lika mycket där som någon annanstans. Eller syftar du på att man inom vissa religioner (främst sekter) inte tillåter att man ifrågasätter vad "överheten"/ledaren säger? Det må vara så, men det gör knappast att du kan applicera detta på religion i allmänhet.
Denväldige skrev:
Du skriver att vi inte kan avgöra vad som är rätt eller fel då är det väl slutdiskuterat? varför starta frågan från första början...
Tja, varför diskutera någonting över huvud taget i så fall?