Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 23, 2026 3:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 10:51 am 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Älva skrev:
men jag skulle aldrig klara mig utan min stora passion: Ost! .

Finns faktiskt veganska ostar som både smälter och smakar någolunda, finns ännu mer i typ Holland (och England antar jag).

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis nov 23, 2004 11:16 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det får inte smaka någorlunda. Det måste smaka gott...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 6:57 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Vitamin B12 finns faktiskt i groddar och mjölksyrejästa saker också, fast i ytterst små mängder .. men kroppen kan ta tillvara på det lilla om man t ex är vegan.

Alger är annars ett kanon kosttillskott! :) (som också innehåller det)

själv är jag helvegetarian sedan över 6 år (ovo-(i kakform o d)-lakto (mest i ostform)-vegetarian), innan dess kunde jag periodvis fortfarande äta fisk & kött, under uppväxten försökte min far få oss barn vegetariska men min mor motarbetade det. Fast för 6 år sedan insåg jag att jag för min egen del inte kunde försvara det längre.

Och har mått mycket bättre hälsomässigt :) - och hade jag inte ändrat kosthållningen hade jag också fått svårare att överleva dessa år av ständiga ekonomiska bekymmer :) ... Korngryn & linser är lite tradigt i längden :? men man kommer ändå rätt långt på det som stomme om man har ont om pengar :) *ler* :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:10 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Jag är själv vegan och det fungerar utmärkt för mig, har dock bara varit det i drygt 2 år. Det är så både hälsosammare och bättre för alla. Men även billigare, vilket är en stor fördel för mig som inte alltid har så mycket pengar att röra mig med.

Älva skrev:
Det får inte smaka någorlunda. Det måste smaka gott...

Det finns en hel del ostar som enligt mig smakar gott, Kung Markatta har ju fört in en hel del ostar och liknande produkter i Sverige. Men annars föreslår jag att du faktiskt tar och gör egen ost, det kan bli hur gott som hellst.
Plus att det ofta smakar godare när man själv har stått och slitit med det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:27 pm 
Master of Doom

Ioreth skrev:
Och har mått mycket bättre hälsomässigt :) - och hade jag inte ändrat kosthållningen hade jag också fått svårare att överleva dessa år av ständiga ekonomiska bekymmer :) ... Korngryn & linser är lite tradigt i längden :? men man kommer ändå rätt långt på det som stomme om man har ont om pengar :) *ler* :)

Det här luktar rekord i flest smileys på minst utrymme. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 7:48 pm 
Avar
Användarvisningsbild

tja, jag är LÅNGT från Wildwood på TORC (tolkienonline.com) i alla fall :) *ler*

apropå göra ost - det går att göra tofu själv också :)
och om man inte vill tjafsa med mixer & sojabönor etc så går det att få hyfsad tofu från sojamjölet som går att få tag på i butikerna :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 11:20 pm 
Redaktionen

Molnies skrev:
Det är så både hälsosammare och bättre för alla.

Definiera "bättre". Jag gillar kött och fisk, och av den anledningen vore det inte "bättre" för mig att klara mig utan (även om jag gillar vegetariskt också).

Citera:
Men även billigare, vilket är en stor fördel för mig som inte alltid har så mycket pengar att röra mig med.

Om man ska laga riktigt god vegetarisk mat så blir det ofta dyrare, skulle jag vilja påstå. Eller så har det blivit för mig i alla fall. Särskilt om man (som jag vill göra) använder "köttersättning".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 28, 2004 11:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Om man låter "basen" vara baljväxter (som man köper torkade och blötlägger och kokar själv förstås, inte de färdiga på burk) och gryner blir det billigt, inte om man vill ha de "lyxigare" snabbvarianterna som sojarätter i frysdisken osv.
Första gången jag blev "mer-eller-mindre-vegetarian" var faktiskt av ekonomiska orsaker.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 1:41 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Definiera "bättre". Jag gillar kött och fisk, och av den anledningen vore det inte "bättre" för mig att klara mig utan (även om jag gillar vegetariskt också).

Med bättre så menade jag att vegetabilisk föda kräver mindre mark yta för att produsera än vad kött gör (då du först måste odla vegetabilisk föda för att sedan ge till t.ex. korna, under en längre tid).
Men även eftersom det krävs mer vatten att tillverka ett kilo kött än ett kilo t.ex. sojabönor. Och energi/proteinvärdet är inte alls lika stort i ett kilo kött som i ett kilo sojabönor om man räknar med alla extra omvägar det tar för att få fram köttet. (Vilket leder till att ju fler som äter veg*mat, desto mer mat blir det över till "de fattiga" - om man tänker i ett större perspektiv).
Sen så är även köttproduktionen dålig för miljön, eftersom idislande kreatus släpper ut en gaser som är farliga för bl.a. ozonlagret.
Det finns en del kvar, men jag orkar inte rabbla upp allting, jag kan hålla på i evigheter när jag väl börjat - och det tror jag inte ni orkar med :lol:

Danne skrev:
Om man ska laga riktigt god vegetarisk mat så blir det ofta dyrare, skulle jag vilja påstå. Eller så har det blivit för mig i alla fall. Särskilt om man (som jag vill göra) använder "köttersättning".

Som Vingilot sa så blir det bra mycket billigare om man använder baljväxter, vilket jag gör. Du kan göra oerhört god mat på dessa råvaror, helt utan "lyxig köttersättning". T.ex. så kan man laga min favoriträtt, Falafel, hur enkelt som helst med lite kikärtor som bas. (Rekommenderar att man kokar upp stora mängder, 10 l eller så, så att man har färdigkokta ärtor/bönor när man behöver det.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 10:35 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ibland är det ju lite tradigt att hålla på och mixa hela tiden. Det blir ju mycket disk. Sen har man nästan alltid bråttom när man kommer hem.

En annan sak som är irriterande är hur det kan vara så billigt med köttfärs men så dyrt med ost? Att döda ett djur som man inte kan nyttja mer är alltså bättre än att endast ta mjölken och göra ost av? :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 2:58 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Ibland är det ju lite tradigt att hålla på och mixa hela tiden. Det blir ju mycket disk. Sen har man nästan alltid bråttom när man kommer hem.:

Det där var ett problem för mig också (speciellt när jag bodde i en liten 1:a i Malmö - där köket var mindre än halva toaletten). Men sen så köpte vi en fin diskmaskin, ja jag är lat :D, så nu har den delen inte så stor betydelse längre.

Älva skrev:
En annan sak som är irriterande är hur det kan vara så billigt med köttfärs men så dyrt med ost? Att döda ett djur som man inte kan nyttja mer är alltså bättre än att endast ta mjölken och göra ost av? :evil

Men man gör väl inte köttfärs av gamla mjölkkor? Rätta mig om jag har fel, men det är väl oftast kalvar och liknande som blir köttfärs och andra "maträtter". Mjölkkorna blir det väl inte mycket kvar av efter att ha stått och mjölkat 1000% mer mjölk om dagen än naturlig i flera år?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 3:14 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Mjo.. men nu menade jag principen. Varför är det billigare att döda något än att bara nyttja det? :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 3:27 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

För att folk vill äta kött, utan att tänka på vad de egentligen är. Och eftersom industridjur i dagens läge inte anses vara värda så mycket så...Inte vet jag, knäppt är det i alla fal. Håller med dig! :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 3:37 pm 
Avar
Användarvisningsbild

ost är en rätt krävande process - särskilt lagrad sådan ... med rätt mycket frakter fram och tillbaks och lagringskostnader och specialsyrekulturer etc. - antar jag :)

men det är väl tyvärr bara en del av sanningen ... liv hos djur värderas inte tillräckligt ... :(

men apropå disk & så ... gör man tofu själv av sojamjöl blir det mindre disk *ler* :)

& har man som jag en färdig blandning av röda linser, buljongpulver + salt och korngryn samt havrekross i en burk, häller man det i en tallrik, pytsar i lite vatten och in i mikron med det hela en kvart :) - klart att ätas *skrattar* :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 29, 2004 3:37 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Bra och antagligen en bra förklaring. Tilläggas skall att jag endast ätit kött vid ett tillfälle i helgen. I lördags då jag åt en räkomelett på restaurang. Älskar grönsaker men det slinker ner en och annan köttbit i bland när jag blir sugen.
Tror att kroppen talar om vad man behöver om man bara lyssnar på rätt sätt.

Detta var svar på Molnies inlägg... Du var för snabb Ioreth! :) Men ditt svar var också bra. Förutom att jag alltid lagar mat åt två ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]