Danne skrev:
Definiera "bättre". Jag gillar kött och fisk, och av den anledningen vore det inte "bättre" för mig att klara mig utan (även om jag gillar vegetariskt också).
Med bättre så menade jag att vegetabilisk föda kräver mindre mark yta för att produsera än vad kött gör (då du först måste odla vegetabilisk föda för att sedan ge till t.ex. korna, under en längre tid).
Men även eftersom det krävs mer vatten att tillverka ett kilo kött än ett kilo t.ex. sojabönor. Och energi/proteinvärdet är inte alls lika stort i ett kilo kött som i ett kilo sojabönor om man räknar med alla extra omvägar det tar för att få fram köttet. (Vilket leder till att ju fler som äter veg*mat, desto mer mat blir det över till "de fattiga" - om man tänker i ett större perspektiv).
Sen så är även köttproduktionen dålig för miljön, eftersom idislande kreatus släpper ut en gaser som är farliga för bl.a. ozonlagret.
Det finns en del kvar, men jag orkar inte rabbla upp allting, jag kan hålla på i evigheter när jag väl börjat - och det tror jag inte ni orkar med
Danne skrev:
Om man ska laga riktigt god vegetarisk mat så blir det ofta dyrare, skulle jag vilja påstå. Eller så har det blivit för mig i alla fall. Särskilt om man (som jag vill göra) använder "köttersättning".
Som Vingilot sa så blir det bra mycket billigare om man använder baljväxter, vilket jag gör. Du kan göra oerhört god mat på dessa råvaror, helt utan "lyxig köttersättning". T.ex. så kan man laga min favoriträtt, Falafel, hur enkelt som helst med lite kikärtor som bas. (Rekommenderar att man kokar upp stora mängder, 10 l eller så, så att man har färdigkokta ärtor/bönor när man behöver det.)