Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: mån sep 28, 2026 9:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 31, 2004 6:49 pm 
Wavemaster of the World

Det är väl vad som sker med alla andra dubbelvokaler utom just m och n. Eller det kanske är jag som har missuppfattat? På Mellonath Daerons (med reservation för stavning, orkar inte kolla upp) sida för hur man skriver svenska med tenqwar (någon här på foumet ansvarar för den sidan, men vem? Jag och mitt minne...) skrivs m före konsonant som ett streck under, medan n skrivs över.

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik: Ingen nasaleringstehta för dubblerad nasal
InläggPostat: ons nov 24, 2004 9:58 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

[quote="Crumui"]Det är väl vad som sker med alla andra dubbelvokaler utom just m och n. Eller det kanske är jag som har missuppfattat? På Mellonath Daerons (med reservation för stavning, orkar inte kolla upp) sida för hur man skriver svenska med tengwar (någon här på foumet ansvarar för den sidan, men vem? Jag och mitt minne...) skrivs m före konsonant som ett streck under, medan n skrivs över.[/quote]

Det är nog jag, det.

Ett streck (eller våglinje) övern en konsonant-tengwa markarar att den ska föregås av sin nasala variant. Exempel: mb, nd osv. Denna konvention används inte för dubblerad (nasal) konsonant; då används vanlig dubbleringsmarkering.

Detaljer kan variera, beroende på språk! Se vidare guiderna på
http://www.forodrim.org/daeron/md_teng_primers.html

Gildir

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 10:06 pm 
Wavemaster of the World

Tack, Gildir. Men vet du möjligen svaret på hur man skriver ord som tex. gynnsam, finns, sömnlös etc., alltså ord med nasal (dubblerad eller inte) som efterföljs av nasal, som efterföljs av en konsonant. Ta exemplet "sömnlös". Vart ska det vågiga strecket sättas? Över n:et eller l:et?

Och förresten, hur förhåller det sig med vokalen y? På vissa sidor läser jag att den ska sättas under konsonanten, men på bland annat din sida sätts den över konsonanten. :?

Ha. Ha. Ha.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 24, 2004 11:04 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Crumui skrev:
Tack, Gildir. Men vet du möjligen svaret på hur man skriver ord som tex. gynnsam, finns, sömnlös etc., alltså ord med nasal (dubblerad eller inte) som efterföljs av nasal, som efterföljs av en konsonant. Ta exemplet "sömnlös". Vart ska det vågiga strecket sättas? Över n:et eller l:et?

Inget vågstreck alls. Bara för en konsonant som föregås av sin nasala variant.

Citera:
Och förresten, hur förhåller det sig med vokalen y? På vissa sidor läser jag att den ska sättas under konsonanten, men på bland annat din sida sätts den över konsonanten. :?

Beror på. I mitt svenska skrivmod används inte tehta för muljering (palatalisering) alls, beroende på att Ärans och Hjältarnas Språk normalt saknar ljudet. I quenya, däremot... Så det handlar inte om bokstaven y utan ljudet. I fallet muljering rör det sig snarare om ett att konsonanten glider över i ett j-ljud, som i persilja.

Så det beror på språk - tengwar används olika beroende på språk. Guiderna visar hur.

Hoppas detta gör saken lite klarare.

Gildir

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]