Nardre skrev:
Vad jag hört från en kostexpert är två biffar och en portion fisk i veckan är ungefär det man behöver få i sig. Mer än det är alltså farligt. Vegetarisk kost kan medföra bristsjukdomar men dessa är absolut inget man får utav grönsaker utan av att man inte får i sig tillräckligt mycket av något ämne. Köttätare får såna sjukdomar också. Faktum är att i min kompiskrets är det bara köttätare som drabbats av bristsjukdomar. Och jag känner en hel del vegetarianer och veganer. Kropppen är gjord för att få i sig väldigt mycket olika sorters ämnen och vad jag vet är det enda som bara finns naturligt i animaliskt (ja, där räknas ägg, mjölk, ost och liknande in) B12 som är någon sorts vitamin eller nåt. Den är dock lätt att få tag på med ickeanimaliskt kosttillskott.
Man får inga sjukdomar av vegetarisk kost utan av animaisk kost. Vår kost, här i Sverige, är däremot mycket uppbyggd av animalisk mat och därför behövs en liten ansträngning som vegetarian att lära sig lite kostlära. Detta är dock en bra sak eftersom de flesta köttätare inte ens verkar känna till ordet...
Tillåt mig småle (Dock inte hånfullt utan undrande)
Inga sjukdomar av vegetarisk kost. Den teorin kan vi väl lägga ner genast? I min kompiskrets har ingen fått någon bristsjukdom trots att de nog äter grovt mycket kött. Den mänskliga kroppen är inte gjord för att må dåligt av naturligt stora mängder av något ätbart (så länge det inte innehåller något gift.) En jägare som nyss fällt en oxe är ju inte skapad genom evolution att bli skadad av att äta mycket av denna biff och sedan lagra den för fortsatt konsumtion.
Det klaraste exemplet för att vi ska äta kött är väl att Inuiter klarat sig igenom historien uatn att äta grönt medans vegetariska kulturer aldrig överlevt. Det är ju först nu i vårt samhälle valet har framkommit mellan att inte äta/äta kött.
Angående att döda älgar är det okej om man äter självdöda djur/alternativt djur som dödats genom olyckshändelse?