Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 02, 2026 12:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 8:30 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Vingilot skrev:
Jag älskar vinter; mörker, kyla, snöglitter utomhus, tända ljus och värme inomhus, känna årstidsväxlingarna, de är som en rytm i mitt blod... Men jag gillar inte vinter när jag ligger på knä i snöstorm och byter till vinterdäck med feberdarriga lemmar och snorig näsa...!
Snön kom hit till södra Småland i går kväll och det har fortsatt snöa mer eller mindre oavbrutet sedan dess. Men det är väl någon knapp plusgrad tror jag, så vintern vinner bara så länge det fortsätter snöa.

Du är en människa jag aldrig kommer förstå...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 8:44 pm 
Maia
Användarvisningsbild

:lol: Du är inte ensam om det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 9:10 pm 
Avar
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Vingilot skrev:
Jag älskar vinter; mörker, kyla, snöglitter utomhus, tända ljus och värme inomhus, känna årstidsväxlingarna, de är som en rytm i mitt blod... Men jag gillar inte vinter när jag ligger på knä i snöstorm och byter till vinterdäck med feberdarriga lemmar och snorig näsa...!
Snön kom hit till södra Småland i går kväll och det har fortsatt snöa mer eller mindre oavbrutet sedan dess. Men det är väl någon knapp plusgrad tror jag, så vintern vinner bara så länge det fortsätter snöa.

Du är en människa jag aldrig kommer förstå...

*ler* men det finns de som förstår :)

MetallicA - Load - Until It Sleeps

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 10:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag lade på vinterdäcken igår förmiddag... kändes som en bra idé.

Snö är trevligt, kyla är bara frisk och skönt och dessutom är det mycket ljusare med snö än utan. Hurra för snö och kyla! Fast mörkret kunde det ju ransoneras lite på förstås.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor nov 18, 2004 10:52 pm 
Maia

Hurra för snö! Har gjort en mycket fin snöprinsessa med min lillasysyer i dag. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 12:09 am 
Noldo

Äntligen lite snö. Nu har hösstdepressionen släppt efter skolstarten och årets första snöbolllskrig har hunnits med. Vi får väl se hur länge det håller i sig.

PS. Snart blir nog Golfströmmen förstörd så får vi vinter 365 dagar om året, så ha hopp alla glada vinterälskare!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 12:27 am 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Nu går vi sakerna i förväg. Om isen i Nordpolen smälter så slipper vi väl problemet med kyla?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 4:19 am 
Maia
Användarvisningsbild

umm... rätta mig om jag har fel, men det behöver inte vara glaciär för att vara kallt.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 10:58 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Om golfströmmen ändrar rikting så har vi ju ordnat det så fint att den globala uppvärmningen tar över. :wink:

Första snön är härlig! Vit och ren och allt blir ljust och ombonat. När januari och februari kommer så har jag tröttnat rejält på den. Dessutom så är jag sån som har vårdepressioner så man vet vad man har framför sig...

Vi satte på vinterdäcken redan i helgen så vi var gott och väl förberedda jämfört med de infödda Stockholmarna som fick panik och stod på kö till däckbytesfirmorna... hi hi. Tur att man är från ett vinterlandskap från början.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 12:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Denväldige skrev:
Nu går vi sakerna i förväg. Om isen i Nordpolen smälter så slipper vi väl problemet med kyla?

Inte nödvändigtvis. Anledningen till vårt för breddgraden milda klimat är som sagt Golfströmmen. Golfströmmen drivs av isarna runt Grönland. Om dessa isar smälter så avstannar eller åtminstone minskar Golfströmmen (enligt vissa teorier). Då får vi ett klimat som motsvarar Kanadas på våra breddgrader. Det skulle innebära ett klimat i stil med det på Killiniq, som ligger vid de västra sundet till Hudson Bay. Det innebär tundra, inga träd och bra kallt.

Men det är som sagt en teori bland andra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 12:46 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Som sagt. Om den globala uppvärmningen ökar så får vi en ökad medeltemperatur och då torde väl golfströmmen spela mindre roll eller?

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 1:21 pm 
Förstår dej fullständigt Vingilot ! Du har rätt... :)

Men jag älskar snöbollskrig och det går inte att stoppa det på min skola iaf.. för där kan det stå lärare och säga till en mitt i ett snöbollskrig så typ ingen bryr sig.. även mina föräldrar har slutat bry sig.. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 3:57 pm 
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

vanja skrev:
umm... rätta mig om jag har fel, men det behöver inte vara glaciär för att vara kallt.

Nej men om isen i nordpolen smälter. Så ökar ju värmen av två andledningar. Dels fungerar nordpolen som ett kylskåp som mildrar värmen och dels reflekterar ju isen väldigt mycket soljus. Ingen is ingen reflektion vattnet runt polen blir varmare. Då kanske både Sverige och Canada får varmare.

eller kallare...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 5:39 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Älva skrev:
Som sagt. Om den globala uppvärmningen ökar så får vi en ökad medeltemperatur och då torde väl golfströmmen spela mindre roll eller?

Ökad medeltemperatur... kanske. Men det behöver inte betyda att vi i Sverige får varmare klimat. Medeltemperaturen på motsvarande breddgrad i Kanada kan öka, men frågan är om den ökningen (för varje breddgrad) kan kompensera för en försvagad golfström, som (kanske) skulle bli följden av ett minskat istäcke i arktis. Vissa forskare menar till och med att den ökade avdunstningen som ett varmare klimat i på låga och medelhöga breddgrader skulle medföra att mängden nederbörd i polarområdena skulle öka - och alltså öka jordens albedo (ljus- och värmereflektion). Detta skulle ge ett kallare klimat på högre breddgrader och ett varmare på lägre breddgrader - och en ökad skillnad i klimaten skulle också ge energirikare väder, dvs. oftare och hårdare extremväder som stormar, orkaner och översvämmningsregn.

Överhuvudtaget är termen "global uppvärmning" inte helt rättvisande - vad det handlar om är att energimängden i atmosfären ökar till följd av växthuseffekten. Det behöver inte visa sig som en allmännt höjd temperatur över hela jordens områden, vissa områden kan få lägre temperatur. Vad som däremot verkar säkert är att klimat kommer att ändras och att det kommer bli mer extrema vädersituationer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre nov 19, 2004 8:49 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Med andra ord: passa på att njuta av den svenska vintern medan den fortfarande är en svensk vinter! Det kanske kommer tider när vi sitter gamla och böjda och längtar tillbaka till vår ungdoms vintrar med en tår i ögonvrån, trötta på detta/denna eviga regnande/haglande/isstormande/tryckande hetta/tropiska orkaner eller vad vi nu får dras med varje vinter om ett halvsekel eller så...! :wink:

Om det skulle bli en höjd temperatur här hos oss, såpass att vi inte har vinter som vi är vana längre, undrar om det skulle kännas märkligt då, med våra långa vinternätter? Det känns så naturligt att det ska vara kallt den tid på året då solen bara tittar förbi lite snabbt så där. Hur är det förresten i Australien och på Nya Zealand? Någon globe trotter här? Är de tillräckligt långt söderut för att ha samma dygnsrytm som vi har? (Herregud, sådant här borde man ju veta...)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]