Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor sep 17, 2026 9:53 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 4:55 pm 
Maia
Användarvisningsbild

visst kunde filmerna gjorts klart mycket sämre. Problemet är att vi ser filmer som baseras på böcker. Enligt min smak borde filmerna följt böckerna mycket bättre. Ville man göra Faramir till en "vekling" kunde man väl ersätta alla namnen och skriva "based on LotR". Men respektlösheten gnager i Pjs ord. Det finns ingen "a Peter Jackson film" eftersom, enligt honom själv, historien skrev av Tolkien. Men med så många ändringar som finns i filmerna förtjänar han vekrligen en helbild, före titeln, med testen "A PJ film". Uch.

Men vem kan förresten göra bättre tolkningar av Tolkiens verk? Om nu PJ höll sig till böckerna och behöll Eomer i Helms Klyfta (och mycket mycket mer) skulle jag, och typ många andra, anse att böckerna var helt perfekta. Visst finns det fler som kan göra Tolkiens verk till rättvisa, men det är inte liksom så att jag har sett nån.

Sen handlar det om platserna. Skulle inte Sverige utgöra någon bakgrund i filmen? Vi har ju, som Nya Zeeland, en skiftande natur. Men vi har inga dimmiga berg (va?), inget ensamt berg och så... Men Norge har nog...

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 5:26 pm 
Master of Doom

Scytax skrev:
Sean Connery som Gandalf...

Hacka inte på Sean Connery! :x Han är bäst!

Jag skulle inte ha skrikit av förtvivlan för att se honom som Gandalf även om jag hellre sett både McKellen och Lee före honom. Jag har gjort en rollista på skoj om vilka som skulle ha rollerna om man filmatiserade Belgarion-böckerna. Där är han Belgarath. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 5:52 pm 
Noldo

Vi glömmer väl inte bort den stora striden mot draken då ett kompani alver kan komma och rädda hela byn varefter alla har en stor segerfest Torin Ekensköld gifter sig med den fagra alvprinsessan som gjorde det dödande drakhugget efter att ha ridit på svansen. Den scenen kan bli höjdpunkten tillsammans med Legolas utradering av orcherna då han kommer flygande på en örn.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 6:10 pm 
The Magnificent

Jag skulle gärna vilja se din lista från Belgarion, Turin.

Och jag kan tyvärr inte hålla med om Sean Connery. Säger bara en sak: Will Smith. Namnet talar för sig självt 8)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 27, 2004 8:13 pm 
Östring

Arwens_vän skrev:
Det finns ingen "a Peter Jackson film" eftersom, enligt honom själv, historien skrev av Tolkien. Men med så många ändringar som finns i filmerna förtjänar han vekrligen en helbild, före titeln, med testen "A PJ film". Uch.

Jag håller absolut med om att PJ ändrat mycket till det sämre samtidigt som han i mångt och mycket varit böckerna trogna. Jag avskyr Faramirs förvandling från ädel till sniken. Jag avskyr också Gimlis förvandling till komiker, m.m. Att PJ tog bort Tom tycker jag var en välgärning för filmen.
Sedan är det helt naturligt att ju mer man satt sig in i förlagan (i det här fallet böckerna, i andra fall t.ex. verkligheten) desto mer avvikelser finner man. Att vi sedan granskat och memorerat det mesta av vad Tolkien skrivit och sagt ger oss ju en ganska stark bild, som oavsett vad som görs på något annat medium (film, ljud m.m.), inte kommer att uppfylla de förväntningar vi skapat. Vi kommer alltid att ha synpunkter på karaktärernas dolda intentioner, utseenden uttal m.m.

Arwens_vän skrev:
Men vem kan förresten göra bättre tolkningar av Tolkiens verk? Om nu PJ höll sig till böckerna och behöll Eomer i Helms Klyfta (och mycket mycket mer) skulle jag, och typ många andra, anse att böckerna var helt perfekta. Visst finns det fler som kan göra Tolkiens verk till rättvisa, men det är inte liksom så att jag har sett nån.

Ja, den enda som verkligen vet hur det skall vara hade varit JRR själv. Men gäller kanske också de verk som Christopher skapat från JRRs anteckningar..?

Arwens_vän skrev:
Sen handlar det om platserna. Skulle inte Sverige utgöra någon bakgrund i filmen? Vi har ju, som Nya Zeeland, en skiftande natur. Men vi har inga dimmiga berg (va?), inget ensamt berg och så... Men Norge har nog...

Ja, nog finns det mycket vackra miljöer här i Norden som mycket väl passar i dessa typer av filmer. Det kanske kan bli verklighet om Colin Nutley tar sig an Trilogin med Helena Bergström som Galadriel :wink:

Túrin Turambar skrev:
Hacka inte på Sean Connery! :x Han är bäst!

Jag är en stor beundrare av Sean men jag hade inte velat se honom i rollen som Gandalf. Han har gjort för många andra roller som jag gillar. Det kändes uppfriskande att inga större "fix-stjärnor" från Hollywood var med i rollistan så slapp intrycket fläckas så mycket av deras tidigare roller.

Túrin Turambar skrev:
Jag har gjort en rollista på skoj om vilka som skulle ha rollerna om man filmatiserade Belgarion-böckerna. Där är han Belgarath.

I rollen som Belgarath skulle jag gärna se honom. Där är han som klippt och skuren då jag av någon anledning inte skulle ha samma starka fördomar om "fix-stjärnor" från Hollywood i en sådan fimatisering :?
Det är kanske bäst att tillägga att jag fortfarande finner nöje i att läsa Eddings böcker, precis som min äldsta dotter... Jag är också nyfiken på vilka som fått övriga roller...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 10:29 am 
Master of Doom

Jag kunde inte hitta listan, jag kan ha slängt den. Fast jag minns några stycken.

Belgarath-Sean Connery
Barak-Gerard Depardieu
Silke-Christian Slater
Durnik-Kevin Costner
Salmissra-Catherine Zeta-Jones
Aldur-Ian McKellen

Det här är bara de som passade bäst in i sina roller. Jag hade ingen bra Belgarion och inte heller någon Ce Nedra.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 2:10 pm 
The Magnificent

I vilka fimer har Depardieu och Slater spelat i förut? Känner inte igen namnen :?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 2:25 pm 
Vala

KÄnner du inte igen Depardieu?!?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 2:32 pm 
The Magnificent

Det gör jag säkert, om någon hjälper mitt minne...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 3:11 pm 
Vala

Det är den här mannen: http://www.kinoweb.de/film2001/Vatel/pix/v37_25.jpg

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 3:18 pm 
Östring

Meriadoc skrev:
I vilka fimer har Depardieu och Slater spelat i förut? Känner inte igen namnen :?

Här hittar du ganska mycket info om dessa två skådespelare:

Christian Slater: http://www.imdb.com/name/nm0000225/
Gérard Depardieu: http://www.imdb.com/name/nm0000367/

Túrin Turambar skrev:
Det här är bara de som passade bäst in i sina roller. Jag hade ingen bra Belgarion och inte heller någon Ce Nedra.

Túrin, vad tror du om Helena Bonham Carter som Ce Nedra? Jag gillade bl.a. hennes roll i Merlin.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 3:35 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Sean Connery är ju bra, tror även han hade passat bra som Gandalf (inte Saruman kanske). Men som tur var passade Ian McKellen perfekt som Gandalf. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 5:22 pm 
The Magnificent

Jag trodde väl att det var han! Det är ju han som är med i "mannen med järnmasken... :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 5:43 pm 
Östring

Precis!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 28, 2004 6:00 pm 
The Magnificent

Då är jag ju inte så dum som jag trodde...

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]