Arwens_vän skrev:
Det finns ingen "a Peter Jackson film" eftersom, enligt honom själv, historien skrev av Tolkien. Men med så många ändringar som finns i filmerna förtjänar han vekrligen en helbild, före titeln, med testen "A PJ film". Uch.
Jag håller absolut med om att PJ ändrat mycket till det sämre samtidigt som han i mångt och mycket varit böckerna trogna. Jag avskyr Faramirs förvandling från ädel till sniken. Jag avskyr också Gimlis förvandling till komiker, m.m. Att PJ tog bort Tom tycker jag var en välgärning för filmen.
Sedan är det helt naturligt att ju mer man satt sig in i förlagan (i det här fallet böckerna, i andra fall t.ex. verkligheten) desto mer avvikelser finner man. Att vi sedan granskat och memorerat det mesta av vad Tolkien skrivit och sagt ger oss ju en ganska stark bild, som oavsett vad som görs på något annat medium (film, ljud m.m.), inte kommer att uppfylla de förväntningar vi skapat. Vi kommer alltid att ha synpunkter på karaktärernas dolda intentioner, utseenden uttal m.m.
Arwens_vän skrev:
Men vem kan förresten göra bättre tolkningar av Tolkiens verk? Om nu PJ höll sig till böckerna och behöll Eomer i Helms Klyfta (och mycket mycket mer) skulle jag, och typ många andra, anse att böckerna var helt perfekta. Visst finns det fler som kan göra Tolkiens verk till rättvisa, men det är inte liksom så att jag har sett nån.
Ja, den enda som verkligen vet hur det skall vara hade varit JRR själv. Men gäller kanske också de verk som Christopher skapat från JRRs anteckningar..?
Arwens_vän skrev:
Sen handlar det om platserna. Skulle inte Sverige utgöra någon bakgrund i filmen? Vi har ju, som Nya Zeeland, en skiftande natur. Men vi har inga dimmiga berg (va?), inget ensamt berg och så... Men Norge har nog...
Ja, nog finns det mycket vackra miljöer här i Norden som mycket väl passar i dessa typer av filmer. Det kanske kan bli verklighet om Colin Nutley tar sig an Trilogin med Helena Bergström som Galadriel

Túrin Turambar skrev:
Hacka inte på Sean Connery!

Han är bäst!
Jag är en stor beundrare av Sean men jag hade inte velat se honom i rollen som Gandalf. Han har gjort för många andra roller som jag gillar. Det kändes uppfriskande att inga större "fix-stjärnor" från Hollywood var med i rollistan så slapp intrycket fläckas så mycket av deras tidigare roller.
Túrin Turambar skrev:
Jag har gjort en rollista på skoj om vilka som skulle ha rollerna om man filmatiserade Belgarion-böckerna. Där är han Belgarath.
I rollen som Belgarath skulle jag gärna se honom. Där är han som klippt och skuren då jag av någon anledning inte skulle ha samma starka fördomar om "fix-stjärnor" från Hollywood i en sådan fimatisering
Det är kanske bäst att tillägga att jag fortfarande finner nöje i att läsa Eddings böcker, precis som min äldsta dotter... Jag är också nyfiken på vilka som fått övriga roller...