Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 01, 2026 8:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Satans Knutby!
InläggPostat: ons aug 25, 2004 1:04 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag tror inte att nån av er har missat Knutby. Det är väl en av sakerna som varje svensk känner till (känns det som). En enorm såpa som ingen borde bry sig om. Jag har iaf inte brytt mig. Hade gett ett löfte att under hela mitt liv undvika allt som har med Knutby att göra. Allt gick bra tills idag. Min svensklärare har nämligen gett oss i läxa att analysera en del av historien. Alltså att hitta tidningarnas vinklar och referera ihop dem till en röd tråd. Som ni säkert förstår måste man sätta in sig i mordet. Och det är just det som jag hade lovat att inte göra. Skit alltså. Svenskläraren har inte gjort fel alltså. Alla i skolan kände till det så det var ett mycket bra val. Men ändå.

Nån mer som har lovat att undvika den jobbiga historien och sen fått göra ett skolarbete om det? Eller är jag ensam om det?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 2:06 pm 
Dvärg

Jag gillar det inte heller och läser aldrig något om det. Jag är så trött på orden: pastorn, barnflickan och knutby.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 2:35 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Jag försöker undvika nyheter så mycket som möjligt då det endast gör Mig arg och/eller ledsen. Det är bara en massa om mord och våldtäkter och hur gärningsmännen knappt får något straff alls.
Jag menar 2 år för en våldtäkt?!!!! Vad fan är det? De där som kidnappade den där miljonärssonen fick ju typ 14 år.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 2:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Ha ha... så är det i det här ruttna samhället. det är bara pengar som har något som helst värde. Så våldta på och slå ner folk eller mörda dem om ni vill det. Ni är snart ute. Om ni inte till äventyrs skulle döda en polis då...

Någon som fifflar med pengar på ett företag eller fuskar med pengar på något sätt får nästan alltid långa straff. Om du inte är politiker förståss. Då får du bete dig i princip hur som helst. Nyheterna gör en mest förbannad faktistk och Knutby är inget undantag i hur pressen fullkomligt vältrar sig i eländet.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 5:10 pm 
Vala

Har läraren dålig fanatsi eller är han bara vidrig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 5:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ja. Så är det i vårt ruttna samhälle där tidningarnas vinklingar styr allt. "Allt är perfekt; HJÄLP!" är ett vanligt uttryck i tidnignsredaktionerna, då allt de söker är dåliga saker att skriva om. Vem bryr sig om att något går rätt till? INGEN!!! Därför skriver de om enstaka fall som helst plötsligt står för alla fallen. Visst är det tragiskt att en våldtäcktsman bara får 2 år, men vi vet inte om det är det enda fallet. Alla andra fall går kanske helt rätt till. Uch. Tidningar. Som alltid måste vinkla till det för att få läsare. Och läsarna tror på dem. Uch. Själv läser jag inga tindingar. Bara SVD. Expressen är ju värsta se-och-hör (den pinsamma presentationen om Carros hemliga liv i Karlskrona), aftonbladet läser jag inte heller. Alltså finns bara SVD. Men tom SVD skrev mycket om knutby, som jag måste skriva om... Suck!

ps. Jag nämnde att jag inte läser aftonbladet. Det är mitt egna beslut! Hoppas att ingen som aldrig har hört talas om demokrati hoppar på mig...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 6:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

tacka vet jag dagens nyheter! de bevakade iofs även de knutbyhärvan, som jag i allra högsta grad försökte undvika att blanda mig in i. erh, alltså, vad gäller läsning av tidningar med mera. och det är inte första gången jag uttrycker mitt hat mot kvällstidningarna här på TA, men jag kan säga det igen: det är vidrigt att expressen och aftonbladet säljer mest i sverige - inte minst med tanke på den nya aftonbladet fredag. puls brukade vara det enda med en liten gnutta intelligens, men nu har den bytts ut mot klick eller vad den heter. fy fan.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 6:23 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Arwens_vän skrev:
Visst är det tragiskt att en våldtäcktsman bara får 2 år, men vi vet inte om det är det enda fallet.

Det är definitivt inte enda fallet. Tro Mig. Jag känner ett ofantligt enormt hat mot våldtäktsmän, och Jag är engagerad i ämnet. Jag har aldrig varit med om att en våldtäktsman fått något särskilt strängt straff.

Det är som den här grejen i Borlänge för ett tag sedan. 4 killar följde efter en tjej efter en fest. De stoppade henne i en tunnel där en kille (18 år) våldtog henne medan en annan (17 år) "tilltvingade sig oralt samlag" (ÄR INTE DET OCKSÅ VÅLDTÄKT KANSKE!!!!!) medan en av deras kompisar filmade alltihop. 18-åringen fick 2 år i fängelse, 17-åringen fick 1,5 års sluten vård. De andra straffades inte.

Och ändå har folk mage att fråga Mig hur Jag kan vara för dödsstraff.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 11:17 pm 
Noldo

Fëanor skrev:
Jag försöker undvika nyheter så mycket som möjligt då det endast gör Mig arg och/eller ledsen. Det är bara en massa om mord och våldtäkter och hur gärningsmännen knappt får något straff alls.
Jag menar 2 år för en våldtäkt?!!!! Vad fan är det? De där som kidnappade den där miljonärssonen fick ju typ 14 år.

Jag kan hålla med om att vissa straff i Sverige är jävligt konstiga och straffuppdelningen (eller vad man nu ska kalla den) är förbannat skum. Men varför är alla så intresserade av att låsa in alla kriminella så lång tid som möjligt? Det man vill göra är ju att förhindra brott. Ja, då kommer nåt ljushuvud på den smarta idén att låsa in alla våldtäktsmän, våldsamma och andra kriminella tilsammans i ett par år så löser sig nog allt.

Nej, inte bra säger jag, och kom inte och snacka om kriminalvård för det enda vi har i Sverige är celler, inte många blir nog särskilt rehabiliterade i dem kan jag tänka mig. Kanada ska tydligen ha en av världens bästa kriminalvård och där är, om jag inte minns fel, högsta straffet 25 år.

PS. Fëanor, definitionen på våldtäkt verkar vara att stoppa in en snopp nånstans. Hörde om hur ett gäng tjejer hoppade på en kille och stoppade in en dildo. Detta räknades inte som våldtäkt, ibland undrar jag verkligen hur vissa tänker. Men våra politiker verkar ju tycka om tidelag så detta borde väl inte vara så förvånande.

Tja, nu har jag verkligen babblat på och kanske kommit lite av tråden men det blev nåt att läsa iallafall.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2004 11:50 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Nardre skrev:
Ja, då kommer nåt ljushuvud på den smarta idén att låsa in alla våldtäktsmän, våldsamma och andra kriminella tilsammans i ett par år så löser sig nog allt.

jag förstår tankegången, men det är svårt att inte vilja få folk inlåsta ibland. i lördags var jag ute med kompisar, en tjej och tre killar. vi var påväg från ett bostadsområde till en krog i jakobsberg och passerar ett gäng killar som frågar ifall vi vill ha bråk. eftersom vi är snälla, trevliga människor som hellre läser böcker och äter grönsaker än slåss tittar vi inte ens åt deras håll utan går vidare. vad som följer är för mig helt obegripligt. killarna rusar efter oss och tre av dem ger sig på min kompis, en tunn kille med glasögon, slår honom och sparkar honom i ryggen och slår en nästan tom vodkaflaska i pannan på honom så att den krossas mot pannbenet/tinningen/glasögonen.

jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv. allt gick så fort, man han knappt reagera. sedan sprang vi därifrån, och de följde inte efter. det gick bra. mycket blod, men inga stygn och glasögonen skyddade ögonen. men jag ser gärna att de får sitt straff, vad det nu skulle kunna tänkas bli. visst, det är kanske hämdbegär, men jag vet inte annars vad som skulle hjälpa.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 1:12 am 
Noldo

Nej, jag vet det finns ingen enkel lösning och jag har själv åkt på ordentligt med stryk pga. ett litet missförstånd som hade med ett barnsligt öknamn att göra. Vissa människor slåss för ingenting, och vissa slåss grovt för mindre. Tro mig det finns en jävla massa där jag bor som jag skulle vilja ha bakom lås och bom, många bekanta och många av deras bekanta (ni förstår hur det fortsätter...) har åkt på ordentligt med stryk över bokstavligt talat ingenting. Men det viktigaste är att man förhindrar sånt, inte bara burar in dem skyldiga, dock har jag ingen bra lösning men om fler inser att det inte är en lösning att bara bura in folk så kanske nåt riktigt ljushuvud kan hitta på en.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 9:51 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Arwens vän: Jag vet inte ur gammal du är för jag har inte orkat kolla i hur-gammal-tråden men jag vet av erfarenhet att samhället inte är så välordnat och vuxna människor inte är så duktiga som jag trodde innan jag var tvungen att ta klivet ut i världen. (Jobbar febrilt på att bli tillräckligt rik för att ta klivet ut ur samhället igen. :wink: )

Våldtäkterna verkar ha ökat och allt yngre killar gör det. Och flera tillsammans också :shock: , hur man nu kan gilla att ens kompisar ser på en egen kättja genom att ta en flicka som inte är villig? Nej, det bästa vore antingen att låsa in dem riktigt länge eller att kastrera dem så att de aldrig fick upp den igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 1:57 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jippi. Just nu rullar jag runt och leker i hoppborgen med godisklubban i munnen för att försöka passa in på Älvas bild av mig. Nu är det mycket mindre roligt så nu avsöljar jag mi ålder. 18 år. Nöjd eller?

Jag vet att de vuxna inte är så väldstädade. Jag vet att minoriteten borde vara välstädade nog tt kallas välstädade. Jag vet. Men det var knappast det som jag tog upp. Undrar just hur en tanke om att rättegångar, som utdelar ett bra straff och därmed blir icke-omnämnda i tidnigen, får mig att framstå som ett barn som eker runt i hopptornet... Allt jag nämnde var att allt kanske inte ser så mörkt ut som tidningarna förösker få oss att tro. Hallå! (dåligt tangentbord, därför så många slavfel som jag helt enkelt inte orkar rätta till).

Aldrig sett ett ämne som förbytts så snabbt... Men jag ska inte säga nåt. Roligt att se på...

Och du Fëanor. Det finns knappt nåt mer som väcker ett sådant hat som våldtäckter. Jag blir visst irriterad på vissa texter. Men inte lika ilsken som om jag läser om våldtäkter. Det är nästan skandal att folk ibland får för låga dommar. Men sen kan ju rätten göra rätt, som tidningarna kanske inte gillar. Vad vet jag... Men eftersom jag inte vet nåt om det ska min tvekan inte tas som ett inlägg i debatten. Bara en fundering.

Jag kritiserar dig inte för dödsstraffen. Det förvånade mig lite dock. Fasst om våldtäckter; är det inte bättre att knippsa av våldtäcktmannens familje(o)lycka? Jag kan tro att det avskräcker män mer än döden. En av de som borde få familje(o)lyckan avskippsen är han 19-åringen som våldtog en redan våldtagen tjej... :x

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 2:27 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Citera:
Jippi. Just nu rullar jag runt och leker i hoppborgen med godisklubban i munnen för att försöka passa in på Älvas bild av mig. Nu är det mycket mindre roligt så nu avsöljar jag mi ålder. 18 år. Nöjd eller?

Bra, då är du exakt i den ålder som jag trodde. Inga barn funderar särskilt mycket på hur vuxenvärlden fungerar men ganska många ungdomar som fortfarande går i skolan gör det. Jag trodde åtminstone att det fanns kompetenta personer därute. Att de som hade högre lön verkligen kunde sitt jobb. I stort sett att samhället fungerade som det skulle. Ack vad jag bedrog mig. Eftersom jag själv inte kom ut i den arbetande världen förrän jag var 22år så tog det mig många bedrövelser och en hel del pengar innan jag lärde mig att vara på min vakt och inte lita på någon. Speciellt inte lönekontoret.

Arwens vän: Jag uppfattade inte alls ditt inlägg som barnsligt eller något som ett barn skulle tycka utan just som en tonåring i din ålder skulle ha skrivit det. Var glad för det. När jag var lika gammal som dig så var jag mycket barnsligare. :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 26, 2004 2:59 pm 
Noldo

Arwens_vän skrev:
...är det inte bättre att knippsa av våldtäcktmannens familje(o)lycka? Jag kan tro att det avskräcker män mer än döden...

En våldtäktsman är ju också en våldsman, därför kanske han börjar göra annat om han inte har kvar sin familje(o)lycka, kanske mycket läskigare saker. Dessutom vad ska man knippsa av hos våldtäktskvinnorna.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]