Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 15, 2026 5:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Några sanningar om Göteborg
InläggPostat: fre maj 21, 2004 6:03 pm 
Sinda

Den som säger att Göteborg är en vacker stad har antingen inte varit där eller aldrig varit någon annanstans. (Vilket inte är ovanligt bland Göteborgare eftersom de räknar Fredrikshamn som en del av Göteborg.)Vad är det som skulle vara vackert? Slottskogen? Några träd, nån skabbig älg och en massa idioter som spelar ölbrännboll. Operan och hamnen? Lite kullersten där kärringar i byxkjol kan vingla omkring och fisa och käka räklåda. Avenyn? Ha, ha, ha, ha, ha… Men i sanningens namn är Göteborg inte särskilt fult heller. Det är en stad som är varken eller. Varken snygg eller ful, trist eller kul, stor eller liten. det stora problemet är istället de människor som bor där - i dagligt tal kallade Göteborgare.

Göteborgare utger sej ofta för att vara något som kallas "go gubbe" och innebär att man säger att man är gemytlig och rolig trots att man inte är det. Förutom att vara dryg, komplexfylld och ha för högt blodtryck älskar den goe gubben att döpa om olika saker på ett "roligt" och "vitsigt" sätt. En hög och röd byggnad? Läppstiftet. En rund damm som företag pyntat för? Spons-ringen. Det spelar ingen roll om namnet verkligen är roligt eftersom Göteborgare tror att de av födsel är roligare än alla andra folkslag.

En av de jobbigaste sakerna med Göteborg är att invånarna fått för sej att det är en storstad men ingen av dem vet hur man beter sej i en sådan. Göteborgare behärskar inte att åka kollektivtrafik eftersom ingen förstått att det enklaste och snabbaste sättet att komma på och av är att först släppa av folk och sen gå på. I Göteborg samlas alla i en mobb utanför spårvagnsdörren och sen försöker folk helt enkelt pressa sej in eller ut om de så ska klättra över varandra. Detta ökar restiden med ungefär 50%. De kan heller inte åka rulltrappa utan står bara och hänger lite planlöst. En rad för de som står och en för de som går? Vad ska det vara bra för, undrar Göteborgaren. Köra bil i rusningstrafik funkar inte heller. Blixtlåsprincipen har ju inte riktigt samma inverkan på flytet i trafiken när det sitter en dum jävla uppblåst Göteborgare i filen bredvid dej och låtsas att han inte ser dej. Allting går alltså lite långsammare och trögare i Göteborg.

Om ni av nån anledning skulle bli tvungna att flytta till Göteborg bör ni i synnerhet akta er för att hamna i Majorna. Majorna är allt det sämsta med Göteborg sammanpressat i en gammal kåkstad, ommålad i fina färger. Stadsdelen vaktas av sk "mössmammor" som bestämmer i princip allt genom en ideologi kombinerad av kristen moralism och gammaldags göteborgsk sven-wolter-radikalism. Vilket i stort sett innebär att det enda som är ok att göra i Majorna är att hasa omkring och vara ful med en barnvagn och en porr/kött/eu/knark/usa/män är mord -badge på baskern.

*censur*

Det mesta är ju en självklar vetskap för oss från Stockholm, men det skadar inte att alla andra får ta del av några sanningar :)
Texten hämtad från http://www.borrmagazine.com/index.php?id=172

Senast redigerad av GwaihiR ons maj 26, 2004 2:42 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 6:27 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En till nollåtta med mindervärdeskomplex? Vad är det med er egentligen? Fick du inte vinka åt kungen när när du var liten, eller?

;)

Sarvi - Bonnjävel från Skövde och stolt över det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 7:25 pm 
High King of the Noldor
Användarvisningsbild

Anledningen till att Gwaihir, som är ett inbitet fotbollsfan - dvs en sådan person som går runt och skriker VI vann när laget han hejar på har vunnit - har skrivit detta inte alltför mogna inlägg är att han är sur över att Djurgården fick stryk mot Göteborg i den senaste omgången i Allsvenskan.

Aslak- Dekadent Estet från Uppsala och jävligt stolt över det!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 10:26 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

ja stockholmare vad ska man säga. så länge man alldrig lämnar det för en längre tid, denna pärla vid vatten så älskar man det och tycker att allt norr om uppsala är norrland, och allt söder om nynäshamn är landet, utom skåne som är danmark.

och när man lämnar det så inser man att de är sthlmare som missar något.

(iofs så tycker jag om både stockholm och resten av landet. fast sthlm är härligare en göteborg de håller jag med om egentligen)
om man slapp några procent av dess befolkning idag.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2004 10:48 pm 
Sinda

Fëanor skrev:
Anledningen till att Gwaihir, som är ett inbitet fotbollsfan - dvs en sådan person som går runt och skriker VI vann när laget han hejar på har vunnit - har skrivit detta inte alltför mogna inlägg är att han är sur över att Djurgården fick stryk mot Göteborg i den senaste omgången i Allsvenskan.

Mitt göteborgsförakt har inget med resultatet i den senaste matchen att göra, den har alltid funnits och kommer alltid att finnas :) Sen att du inte verkar se ironin i mitt inlägg är lite sorgligt men inte så mycket jag kan göra åt saken. Jag kommer att fortsätta att säga att "vi" vann när DIF vinner en match på samma sätt som du envisas med att säga Jag istället för jag, även fast det kanske inte är 100% korrekt. Vad det har med saken förstår jag dock inte.

Till virre: Usch en förrädare, rötägg förekommer tyvärr även i Stockholm :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 23, 2004 2:18 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

GwaihiR skrev:
Till virre: Usch en förrädare, rötägg förekommer tyvärr även i Stockholm :)

Jag tänkte skriva ett långt svar, sen gick jag ut och titade på sjön och månen. Och kom på att man inte kan skriva det.
föresten rötägg är du själv, din djurgårdare.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 23, 2004 6:59 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Jag känner på mig att den här tråden kommer att slå rekord i oseriöshet inom kort...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 23, 2004 10:54 pm 
Dvärg

Hjälp...
Jag fick ärligt talat ont i hjärtat när jag läste det här...
Även om de var ironi och allt det där. Jag blir ledsen när någon säjer sådana saker om mitt hem.

Jag menar visst göteborg är väl ingen snygg stad, men va fan Stockholm?! Vad har ni som inte vi har?! Slottet? Kungen? Vad heter de där torget med dom svart-vita trekanterna, Sergelstorg?
Du kan väl inte på alvar mena att tunelbanan är snyggare än spårvagnarna?!?!
Är det något jag är stålt över i Göteborg så är de spårvagnarna...

Sen de där med att Göteborg inte är en stor stad, det är ju klart som korvspad att den inte är. Men man vill inte bo i en storstad. En storstad skall man semestra i. Hur kul är de att de tar en timme att åka från ena änden till den andra...

Ärligt talat så visste jag inte att Stockholmare tycktes så här om Göteborg. Jag trode de var vi som hade mindervärdes komplex. Att det bara var vi som snackade skit om Stockholm. Jag trode att stockholmare inte brydde sig om lilla Götet... :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 10:06 am 
Noldo

Eftersom jag studerat i Stockholm och för närvarande bor i Göteborg får jag väl se mig som sakkunnig i debatten.

Mycket av det som framförs om göteborgare är i det inledande inlägget är sant.

Göteborgare lämnar inte plats för de som skall gå ur spårvagnar utan försöker först gå på själva.

De står still i rulltrappor och förhindrar medvetet folk att komma förbi. De har överhuvudtaget svårt att lämna plats för andra i trafiken.

Många göteborgare har svårt att hantera sin självuppfattning om sig själva som roliga och go'a. Detta har även smugit sig in i stadens officiella tillställningar.

Göteborgarnas stockholmskomplex är större än stockholmarnas landsbygds/göteborgskomplex.

Annars är Göteborg en grann stad med, i mitt tycke, vackrare arkitektur än Stockholm. Vill man bo i en storstad skall man nog undvika staden, den har mer samma känsla som man hittar i mindre städer. Som storstad är det bara Malmö som kan konkurrera med Stockholm. Göteborg bör jämföras med arbetarstäder som Västerås, Sundsvall, Södertälje, Luleå och liknande städer. Där ser jag ingen större skillnad.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 2:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Göteborg är mysigt. Stockholm blev vackrare med tiden. Men glöm för all del inte att det bara var c.a en generation sen som Stockholmstrafiken var den värsta tänkbara och ingen fick tillåtelse att byta fil och alla var buffliga och knuffades.
Kan det bero på att de flesta Stockholmare är inflyttade.

Dessutom är jag lite sur på Stockholm just nu för att det finns mycket mer fasta hårdrocksklubbar samt gothklubbar i Göteborg och det saknar jag här i hufvudstaden.

"Gör om slottet till bostäder och släng ut kungen!" :mrgreen:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 24, 2004 3:04 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Beledhel skrev:
Jag känner på mig att den här tråden kommer att slå rekord i oseriöshet inom kort...

Osewriös, javisst. men jag måste säga att det är otroligt skönt med en oseriös tråd här mitt ibland alla seriösa. Nästan för seriöst ibland. :?

** www.missmoppet.com **

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 11:07 am 
Master of Doom

Varför denna hätska debatt? Jag bor i Sundbyberg (förort till Sthlm) men inte tycker jag illa om göteborg. Fast jag kan egentligen inte uttala mig. Debatten om vems stad som är fulast/dummast/mest korkad är väl lite barnslig?

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 25, 2004 12:35 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Klart det är barnsligt. Och tydligen också mycket känsligt. :)

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 26, 2004 12:08 am 
Maia
Användarvisningsbild

virre skrev:
ja stockholmare vad ska man säga. så länge man alldrig lämnar det för en längre tid, denna pärla vid vatten så älskar man det och tycker att allt norr om uppsala är norrland, och allt söder om nynäshamn är landet, utom skåne som är danmark.

:lol:

sant! undrar om mitt dalom-arv har givit mig självdistans. samtidigt kan jag inte tänka mig att bo någon annanstans än i stockholm (om jag bor i sverige) - hur skulle jag överleva utan accelerator på mondo!? för att inte tala om pet sounds och freak scene. som inbiten musikfantast är det svårt att tänka sig en verklighet utan 10 minuter till slussen och nästa gig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 26, 2004 12:16 am 
Redaktionen

Det hela grundar sig på att dom i sthml är avundsjuka på Göteborgarna och vi övriga från västsverige. Hur många av oss klagar lika mycket påstockholm?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]