Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre aug 14, 2026 9:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 01, 2004 5:34 pm 
Master of Doom

Det där att man får dålig syn om man läser för mycket kanske inte stämmer men det verkar ju finnas ett samband. På den här sidan t.ex, verkar ju många läsa ganska mycket och det är gott om folk här som har glasögon. :) Men i och för sig är det ju inte så stor del av alla på forumet.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 02, 2004 4:34 pm 
Sinda

Jag skrev:
Jag skaffade linser i någon gång i december :D

Kom på att det var samma dag som jag gick på bio och såg Rotk :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2004 1:15 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Illustrerad Vetenskap hade en artikel om samband mellan närsynthet och mycket läsande. I västvärlden är var fjärde närsynt medan de i u-länderna inte alls är drabbade i samma utsträckning. Och de länder som börjat få bättre undervisning märker att barnen får sämre syn.

Skaffade endagsllinser för ett år sedan och trivs utmärkt.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2004 1:57 pm 
Noldo

Janna skrev:
Jag måste boka en tid hos en optiker snart. :)

Det borde du verkligen göra.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 03, 2004 3:06 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

jag provade linser för två år sen och det var ett helvete. desutom så är det ingen bra ide att ha glassögon när man jobbar med att steka saker, eftersom oset gör så att de ramlar ur och med mitt synfel så ser man inte ett skit sen.

Jag är närsynt, men min närsynhet är ganska så kraftig + att jag har brytningsfel (astma* något som jag inte kommer ihåg eller något sånt) så jag ser inte en meter (eller jag ser men jävligt sudigt).

För se hur lång tid det tar tills Katas glasögon kommer ,vi bestälde dom i Fredags så.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 11:49 am 
Mandos
Användarvisningsbild

Túrin Turambar skrev:
Jag har funderat på att skaffa linser. Jag har glasögon men jag ser så pass bra att jag bara behöver dem på bio eller framför TV:n. Men när jag börjar gymnasiet vore det skönt att se bra på heltid och linser är ett bekvämare alternativ. Men är det inte jobbigt att sätta in och ta ut?

Vi är i samma area. Dock behöver jag lägga lins-pengarna på något annat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 04, 2004 7:26 pm 
Sinda

Túrin Turambar skrev:
Men är det inte jobbigt att sätta in och ta ut?

Jag tyckte det var jobbigt i början men nu har jag blivit säkrare och det är inte alls så krångligt :D

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 22, 2004 10:25 pm 
Redaktionen

Vilken underbar Topic.
Jag har också glasögon, fast jag varvar med linser ibland. Efter tio år som intelektuell känns det trevligt med omväxling.
För övrigt: Sarvi- jag var på Valand för 2 veckor sen.. :wink: :P

I Aear cân ven na mar

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 9:50 pm 
Snaga

nån som har linser: hur gör man när man badar? Jag simtränar, och då kan man ju ha simglasögon, men när man duchar?
Och snart är det sommar och då vill man ju bada en massa i havet..
Är bara 14 men jäv..., ja less på glasögon. ehh, fast mina föräldrar kommer få fnatt om jag nämner att jag vill skaffa linser..2500 om året..haha

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 11:11 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hm? Jag har inte haft några större problem med badande, fast om man dyker så kan det hända att linserna kavar omkring en del på ögongloben. Kan kännas lite lustigt. Jag antar att linsen kan sköljas ur om man har otur, ergo: simglasögon är bra! Eller så kan man göra som jag vid okynnesbad och bara välta i spat utan några större ceremonier. Duscha är inga som helst problem, man spolar ändå inte ögonen i duschen (hoppas jag?).

Det enda tillfälle som jag kan komma på där linser var obra var vid ett tillfälle på högstadiet då en klasskamrat på en kemilabb gnuggade sig i sitt ena öga med fingrar som råkade ha spår av kopparsulfat. Det blev till att ögonskölja som fanken och åka blåljus. Då fick vi höra att det vid en sådan händelse var viktigt att få ur eventuella linser så fort som möjligt, så att sköljvattnet kunde komma åt ordentligt. Man lär så länge man lever. Och nej, det blev inga bestående men av incidenten.

Ett annat tillfälle då linser inte är så skojiga är om man av någon mystisk orsak somnar med linserna i. Det känns som om dom sitter och skaver någonstans på synnerven eller så när man vaknar. Vid sådana tillfällen är man ofta redan grusig i ögonen så det räcker... men det kanske är självförvållat. :)

Veanne: det fanns så många söta flickor på Valand, jag är säker på att du var en av dom. ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 11:13 pm 
Avar

Jag har haft linser i ungefär 1 och ett haft år nu. Funkar kanon. Jag har månadsliser, går väll på ca 200 spänn i månaden :?
Det går att bada med dom om man inte tittar under vattnet, att ha simglasögon och dyka i rekomenderas inte då dom kan lossna och då är det adjöss med linserna. Själv badar jag alltid med linserna och har bara tappat en en gång.
Ducha går hur bra som helst, inga problem.

Hihi, du ska se att det går lättare snart Gothmog :D :D När jag skulle pröva ut linser från början gick det helt enkelt inte att få in dom i ögonen..nu tar det inte ens tio sekunder att stoppa i båda linsera om man räknar bort tiden att tvätta händerna förstås. :wink:[/quote]

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 07, 2004 11:16 pm 
Avar

Jepp, om man sommnar med linserna i så är det inte kul när man vaknar. Ögonen får syrebrist, ugha!

Mjo, man får också tänka på att inte gnugga sig i ögoen för mkt för då veckas linsen.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 08, 2004 7:29 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

En av mina gamla gymnasiepolare hade linser. En gång på lunchen föll en av linserna ut och ner i maten. Stackarn fick gräva runt på tallriken ett tag.

Jag håller mig nog till glasögon. Än så länge så behöver jag dem bara på bio. Väldigt frustrerande när man glömmer ta med sig dem bara. :lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]