Under de senaste två åren har jag föreläst om Harry Potter för människor i alla åldrar, inklusive barn (6-12 år antar jag kallas barn även idag). Dessa älskar HP och för många är det den första, ibland den enda, boken de läst. Men, skulle jag vilja sticka ut halsen och säga, inte en enda av dessa barn har problemmed att förstå att vad som beskrivs i HP-böckerna är påhittat. Och när jag frågar i skolorna vad fantasy är, är ofelbart det första svaret jag får i varje klass: "något påhittat/overkligt". När jag träffat ett barn som inte kan skilja på verkligheten och dikten för att de läst någon form av "low/indigenous fantasy", då -- och endast då -- kommer jag att acceptera vad du säger, Aslak. Tills dess kommer jag dessvärre att vara tvungen att betrakta dig som full av nys.
Vad gäller mytologi och religion, föreslår jag en ordbok.
Norstedts stora svenska ordbok skrev:
religion subst. ~en ~er
• trossystem som främst kännetecknas av tron på viss(a) gud(ar) el. person(er), övernaturliga företeelser etc., vilka man kan träda i kultisk förbindelse med; vanl. äv. med spec. ceremonier och levnadsregler <jfr vidskepelse, magi>
Norstedts stora svenska ordbok skrev:
mytologi subst. ~(e)n ~er
1 system av myter inom visst område; särsk. om gudasagor o.d.: den grekiska ~n
□ äv. om medvetet spridda falska föreställningar den nazistiska ~n
2 läran om myter och mytbildning <SYN mytforskning>
Om inte kristendomen är ett system av myter, vad är den då?
Av nyfikenhet: har du läst någon av de författare jag har använt som exempel, eller dissar du dem på pin kiv? Nej, för min del vill jag nog se ett bättre underbyggt argument innan jag känner mig övertygad.
Och Tolkien, min vän, är fantasy. Du kan protestera tills du blir blå -- du demonstrerar bara att du inte har någon vidare koll på vad du talar om. Vad du tidigare skrivit är bara: "Det jag inte tycker om, tycker jag inte om för att jag inte tycker om det." Läs på, käre Aslak, läs på.