Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor aug 27, 2026 8:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lovecraft...
InläggPostat: tor feb 05, 2004 2:39 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Aha.. tänkt nämna denna man, eftersom jag fick för mig att läsa några av hans böcker igen. Lånade Cthlhu 2 på Biblioteket idag. (Ja, tyvärr på svenska.)

En bra skräkinjagande författare (och jag+skräl=false i vanliga fall så..), fast jag för problem med att jag för en sån lust att skriva välidgt väldigt inspierarade historier när jag läser dem.

För de som är intreserade av humor så har Terry Pratchett en liten pariodering på temat i den första discworld novellen, "The color of magic", i delen som kallas "The sending of eight". I en av Mamhouth böcker om komisk fantasy finns en j*drigt roliga historia, som jag glömt vem som skrivit som heter "Shaggys Ol' Peculiar" eller något sådant.

(för övrigt kommer här en shameless promotion av min läseblog... virresreading.blogspot.com ,tror jag finns en fungerande länk i läsedagbokstråden iaf. Kommer stå lite om både Colour of Magic och Cthlhu i den)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 2:43 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Det var med en biografiartikel om honom i senaste eller förra numret av Codex. Mycket intressant man. Ska läsa något av honom nån gång när jag får tid i mitt korta människoliv.. :P

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 05, 2004 3:05 pm 

en av fördelarna med Lovecraft är att det mesta dels finns noveller som inte behöver läsas i någon ordning (det är möjligt att jag har fel, men jag har inte läst dem i ordning)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Lovecraft...
InläggPostat: fre feb 06, 2004 5:02 pm 
Redaktionen

virre skrev:
I en av Mamhouth böcker om komisk fantasy finns en j*drigt roliga historia, som jag glömt vem som skrivit som heter "Shaggys Ol' Peculiar" eller något sådant.

"Shoggoth's Old Peculiar" av Neil Gaiman. Mycket bra.

Jo, Lovecraft har kallats den störste skräckförfattaren mellan Edgar Allan Poe och Stephen King. Ändå skrev han inte speciellt mycket -- bara strax över 100 noveller, om man räknar sådant han skrev som väldigt liten och sådant han spökskrev åt andra författare. Däremot var han en hejare på brev -- mellan 60 000 och 100 000, av vilka en hel del var 70-80 sidor långa.

Han skrev även en hel del fantasy, t. ex. "The Dream-Quest of Unknown Kadath" (finns numera även som tecknad film), "The Cats of Ulthar", "The Other Gods" och "The Strange High House in the Mist".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 07, 2004 1:51 am 
Vala
Användarvisningsbild

Jag har läst en hel del Lovecraft, han är en av mina favoriter. Både på eng. och svenska. Jag gillar det mesta av hans penna, t.ex. The Mountains of Madness, Dreamquest....The Cats...m.m. Man får riktigt sköna mardrömmar efteråt... :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 08, 2004 9:56 pm 
Uruk
Användarvisningsbild

Jo Lovecraft är ju grymt bra. Mina favorit noveller är ,The Dreams in the Witch House, The Case of Charles Dexter Ward, The Shadow Over Innsmouth. Håller faktist på att läsa om Omnibus-serien nu :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 08, 2004 11:30 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Lovecraft är onekligen en av modern tids allra bästa skräckförfattare. Inte så mycket rent litterärt (hans berättelser är en smula endimensionella, tycker jag), men den där tryckande känslan han lyckas förmedla till läsaren är väldigt sällsynt, även i god skräcklitteratur. Fem egna favoriter är, utan inbördes ordning:

The Dreams in the Witch-House. Brown Jenkin är en av de abslout vidrigaste varelserna jag kan tänka mig.

The Colour out of Space. Hur "the thing in the water" förvrider naturen runt omkring sig och driver allt omkring sig till sönderfall och vansinne få nackhåren att resa sig varje gång jag läser den.

The Haunter of the Dark. Stackars Blakes famlande i den mörka källare i den skändade kyrkan är något särdeles.

The Hound. Det Är Direkt Obra Att Plundra Gravar Där Onormalt Stora Fladdermöss Flyger Runt Och Ett Avlägset Skällande Ljud Hörs. Do not try at home, kids!

Polaris. Har man otur börjar man tycka illa om stjärnklara nätter efter att ha läst för mycket Lovecraft.

Är det någon mer än jag som har hört Ernst-Hugo Järegårds inläsning av Skräckens Labyrinter? Huga, huga.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 09, 2004 2:07 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Sarvi skrev:
Är det någon mer än jag som har hört Ernst-Hugo Järegårds inläsning av Skräckens Labyrinter? Huga, huga.

Ernst-Hugo är alltid Ernst-Hugo. Åh, vad jag saknar den mannen. Allt han gjort är bra, utan undantag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 23, 2004 4:36 pm 

finns det någon trevliga tolkiensarda lik sida om honom (med forum. om ni inte märkt det är jag forumberoende)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2004 5:22 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

jag tror att skalman.nu har ett ganska bra lovecraftforum (om det nu bara var forumet du var ute efter). råttorna i muren, hunden och colour out of space är bäst. har även necronomicon hemma :twisted:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2004 6:09 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tyvärr har Lovecraftforumet på Skalman lagts ned. För lite aktivitet. Annnars finns ju alltid Cthuugle.com. Utmärkt sökmotor! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2004 7:55 pm 
Dvärg
Användarvisningsbild

Jag läste en hel del av Lovecraft som barn och minns att jag tyckte att de var väldigt bra men inte alls otäcka. :)

Nu kommer jag tyvärr inte ihåg så mycket annat än ett par minnesbilder. Det var ju så många år sedan sist. Finns de fortfarande att köpa, och i så fall, vilken är bäst? Det börjar ju bli dags att läsa dem igen. :D

En sak till... Är den svenska översättningen bra? Jag läste dem ju så klart på svenska på grund av min ålder, plus att det säkert inte fanns fler än 20 engelska böcker allt som allt i hela biblioteket, och inte en enda av Lovecraft.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:24 pm 
Redaktionen

Soot skrev:
Jag läste en hel del av Lovecraft som barn och minns att jag tyckte att de var väldigt bra men inte alls otäcka. :)

Nu kommer jag tyvärr inte ihåg så mycket annat än ett par minnesbilder. Det var ju så många år sedan sist. Finns de fortfarande att köpa, och i så fall, vilken är bäst? Det börjar ju bli dags att läsa dem igen. :D

En sak till... Är den svenska översättningen bra? Jag läste dem ju så klart på svenska på grund av min ålder, plus att det säkert inte fanns fler än 20 engelska böcker allt som allt i hela biblioteket, och inte en enda av Lovecraft.

Nej, de svenska översättningarna är inte mycket att hurra över. För att bara ta ett exempel så blev "Walakea" i "The Shadow over Innsmouth" till "Wakela" i översättningen. Sam J. Lundwall brukar dessutom dra upp "Black Magic"-citatet i sina förord -- även i de böcker han gav ut under 90-talet -- trots att det bevisades 1992 att det är ett falsarium. Dessutom har han den dåliga smaken att ha med texter som INTE är skrivna av Lovecraft -- "Arvingen" i Dagon samt Odjurets torn -- och han noterar inte heller att dessa i själva verket är skrivna av August Derleth, trots att det har varit känt ända sedan sagda texter gavs ut för första gången.

På engelska kan jag bara rekommendera Arkham House-utgåvorna och Penguin-utgåvorna, ur rent textuell synpunkt. Alla andra mer eller mindre kryllar av småfel (OK, Penguin-utgåvorna introducerar ett par nya fel, men inte lika många som de andra utgåvorna).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön aug 08, 2004 4:26 pm 
Redaktionen

Slave under Necronomicon skrev:
har även necronomicon hemma :twisted:

Det är ju tyvärr inget att skryta med, eftersom alla Necronomicon som finns är bluffböcker som tillkommit på senare år. Den som är mest seriös är det fragment som Lin Carter började skriva ihop men aldrig blev klar med.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 20, 2004 5:39 pm 
Redaktionen

Idag skulle H. P. Lovecraft ha fyllt 114 år. :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]