Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön sep 20, 2026 10:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön feb 15, 2004 8:55 pm 
Vala

Min lärare i latin sa att alla verb i svenskan som slutar på era, t.ex. avisera, taxera, konversera kommer från latin. Eller respondera.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2004 11:20 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Härlig tråd det här!

Min tanke med att använda "dödlinje" (inkonsekvent) istället för "deadline" är just att försöka frångå engelskans invasion av svenskan, så att vi istället för en massa obegripliga engelska ordled får svenska diton. Detta är nog den enda lösningen som har någon chans att hävda sig i ordströmmen västerifrån -- att helt enkelt översätta orden. Bättre det än att försöka bilda ord med annan betydelse att försöka fäkta engelskan med, för det tror jag är svårt i längden. Jag skulle aldrig uppfatta användadet av "dödlinje" som en anglicism, för mig är det det rakt motsatta.

Att, som i Potter-översättningen, skriva "när Dumbledor kom till scenen" (d v s platsen där något hade hänt) är en anglicism för mig, att skriva "krockkudde" eller "dödlinje" är det rakt motsatta: ett medvetet språkbruk.

Där är tanken med mitt användande av ordet, så jag viftar lite med armarna och försöker påpeka att det i mina ögon inte ska ses som dålig svenska, utan precis tvärt om.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 12:42 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Hear, hear!! Jag håller med, Gustav. Kunde inte uttryckt det bättre själv. :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 12:49 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

"Hör, hör!" heter det :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 1:00 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Laugh, laugh! :D

eller: ROTFLMAO

Nu kommer snart aeglos och arresterar oss för att vi spammar.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 5:10 am 
Maia
Användarvisningsbild

Håller helt med om att det här är en härlig tråd. Jag älskar att diskutera sånt här! :D

Gustav skrev:
Jag skulle aldrig uppfatta användadet av "dödlinje" som en anglicism, för mig är det det rakt motsatta.

Att, som i Potter-översättningen, skriva "när Dumbledor kom till scenen" (d v s platsen där något hade hänt) är en anglicism för mig, att skriva "krockkudde" eller "dödlinje" är det rakt motsatta: ett medvetet språkbruk.

Jag håller inte alls med. Visst kan man betrakta det som en lustifikation att säga dödlinje, en medveten språklig lek, ungefär som att kläcka ur sig "ha en sits" istället för "varsågod och sitt". Men problemet är att den typen av lustifikationer har en obehaglig tendens att snart börja användas på allvar. Och som ett "riktigt" ord är, som jag motiverade i mitt förra inlägg, dödlinje inte alls bra.

Jämförelsen mellan krockkudde och dödlinje haltar så svårt att den faller platt till marken. Det heter nämligen inte crash pillow på engelska. Hade man "gjort en dödlinje" när man införde en svensk term för airbag så hade det i dag hetat "luftsäck" eller liknande. Men istället myntade man ett nytt och mycket bättre ord! Krockkudden är ett språkligt föredöme, "dödlinje" däremot är svengelska.

Tycker jag, alltså! 8)

Är det förresten någon som vet vem som gjort den där Harry Potter-översättningen? Jag har hört så mycket dåligt om den nu (jag har däremot inte läst den själv, jag har bara läst HP på engelska) så det vore intressant att kunna sätta ett namn på vederstyggelsens upphovsman/kvinna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 10:00 am 
Dúnadan

Harry Potters svenska översättare heter Lena Fries-Gedin. Jag har bara läst en av böckerna på både svenska och engelska, men tycker nog att översättningen är OK. Visst förekommer där en del klumpigheter, men inte så att man sitter och stör sig hela tiden i alla fall.
(Skrivet med viss bävan, eftersom denna tråd nu hillat upp sig helt...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 11:37 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

"Hillat upp sig"... :?: :?: :lol:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 1:52 pm 
Dúnadan

"Hilla upp/till/in sig" - skånskt uttryck för saker som trasslar eller nystar ihop sig. Ett garnnystan kan alltså hilla upp sig. Man kan också hilla in sig i en diskussion. :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 3:22 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Menar du att det är skånskt! Jag är ju också skåning, men det uttrycket hade jag inte hört förut. Jag gillar det! :) Från vilken del av Skåne kommer du? (Till er övriga: tro det eller ej, men det finns faktiskt stora dialektala skillnader inom Skåne.) Jag är född i Lund, men har också många rötter i Kullabygden. Och där har jag inte hört "hilla" - fast jag kan ju ha missat det.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 4:11 pm 
Dúnadan

Alltid kul att stöta på en annan skåning! Jag har mina rötter på Österlen (pappa) och i Malmö (mamma). Själv bor jag i Skurup. Uttrycket används i alla fall på Österlen och av mina kollegor på Söderslätt, så kanske vi kan klassa det som sydskånskt?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 17, 2004 5:57 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Hej frände och skåning! :) Aaah – When in Europe, don't miss Skurup! Där tillbringade jag ett år på folkhögskolan och fick min journalistutbildning, för längesedan. Ljuva tid... Fast jag bodde inte i Skurup, vi var ett gäng som bil-pendlade från Lund. Finns klädaffären Ing-Britts Dam-Tonår-Flick kvar?

Ja, "hilla" är kanske sydskånskt då. Till och med sydöstskånskt? Men jag ska kolla med släktingar och vänner nästa gång jag reser ner.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 4:05 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Jag håller inte alls med. Visst kan man betrakta det som en lustifikation att säga dödlinje, en medveten språklig lek, ungefär som att kläcka ur sig "ha en sits" istället för "varsågod och sitt". Men problemet är att den typen av lustifikationer har en obehaglig tendens att snart börja användas på allvar. Och som ett "riktigt" ord är, som jag motiverade i mitt förra inlägg, dödlinje inte alls bra.

Därom är vi oense. :) Och jag tycker inte heller att "dödlinje"/"deadline" är ett dåligt ord. Det beskriver en tidsmässig linje som arbetet överskrider, och när det är gjort så är arbetet "dött" -- bra bildspråk! Och kraftfullt också, annars så hade både vi och de engelsktalande gått omkring och pratat om "tidsfrister" fortfarande.

Tror jag, förstås.

Citera:
Jämförelsen mellan krockkudde och dödlinje haltar så svårt att den faller platt till marken. Det heter nämligen inte crash pillow på engelska. Hade man "gjort en dödlinje" när man införde en svensk term för airbag så hade det i dag hetat "luftsäck" eller liknande. Men istället myntade man ett nytt och mycket bättre ord! Krockkudden är ett språkligt föredöme, "dödlinje" däremot är svengelska.

Jepp, jämförelsen haltar. Jag visste det redan innan jag skrev inlägget, men orkade inte tänka ut något ord som är en direkt översättning. Men okej, här kommer en riktig jämförelse, som du alltså verkar kalla svengelska: e-mail = e-post.

Ett språkligt föredöme!!! 8)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 9:58 am 
Dúnadan

Katarina: Jag tror inte att Inga-Britts Dam-Tonår-Flick finns kvar, men var skulle den i så fall ligga? Har inte bott här mer än två år. Jag skulle gärna vilja veta vad du anser om Skurups journalistlinje, men det kanske vi bör ta utanför denna tråd?

Ang deadline: " ...urspr. linje i militärfängelse som under hot om dödsstraff inte fick överträdas...". (Prismas fräammande ord 1984) Mitt språköra tycker dock att dödslinje låter betydligt vettigare än dödlinje?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons feb 18, 2004 10:09 am 
Maia
Användarvisningsbild

Svengelska är väl att använda ett engelskt ord med svensk börjning och/ eller stavning. Praktexempel är typ mejl (skäms över den stavningen). Typiska svengelsa ord hör man av ungdomar som spelar cs. Typ "Ska du creata?" "Jag [najvade] honom" och "[ejma] på huvudet.

Dödlinje är en svensk oskrivning av ett engelskt ord. Men eftersom det innehåller enbart svenska ord är det knappast ett svengelskt ord. Och jag tycker att det är bra att folk översätter engelska ord till svenska sådär; så at vi slipper se ännu mer onödiga engelska ord i det vackra svenska språket.

ps. Är ord som ruck-sack och European Ombudsman svensgelska ord? Eller vad kallar man engelska ord som kommer direkt från svenskan?

Åt samma håll - Lars Winnerbeck

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]