Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 27, 2026 9:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sveket mot Fylke
InläggPostat: mån aug 05, 2024 5:08 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Om man får tro Aragorn och Halbarad har ju utbygdsjägarna i hemlighet och under lång tid hållit vakt vid Fylke för att hålla hobbitarnas gränser trygga. Så varför kunde de inte stoppa ett gäng huliganer (för all del förstärka med Saruman) från att förstöra och förslava halva Fylke? När våra hobbithjältar kom hem efter sina dåd kunde man hoppas att de skulle få koppla av lite och njuta av gamla Fylke. Men nej då, istället tvingades de delta i ännu mera stridigheter och se sin fina hembygd skövlad. De förtjänade bättre! Utbygdsjägarna verkar vara ena riktiga latmaskar, mycket ord men lite verkstad.
:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveket mot Fylke
InläggPostat: ons aug 07, 2024 10:34 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 3:28 am
Inlägg: 3941
Ort: Göteborg
Man kan ju undra precis hur få Nordens dúnedain egentligen var. Kanske Halbarads 30 man tömde vaktstyrkan, så att de inte hade folk över till mer än att freda sitt eget lilla område i "the Angle"?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveket mot Fylke
InläggPostat: tor aug 08, 2024 9:06 pm 
Offline
Snaga

Blev medlem: tis aug 03, 2021 10:43 pm
Inlägg: 7
"That is all that could be gathered in haste". The passing of the Grey Company.

Förmodligen var de inte många alls.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveket mot Fylke
InläggPostat: tor aug 08, 2024 11:42 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:41 pm
Inlägg: 886
Egalmoth2 skrev:
Förmodligen var de inte många alls.

Nej, fast de måste ju ändå vara tillräckligt många för att kunna föröka sig utan att bli inavlade. Jag skulle gissa på mellan 5 000 och 10 000 invånare i gamla Arnor, med en "krigsmakt" på kanske ett hundratal utbygdsjägare. För all del inte särskilt många, så att Fylke blev utan bevakning kan förstås ha varit en prioriteringsfråga. Men det känns som om det inte hade behövts särskilt många utbygdsjägare av Aragorns och Halbarads kaliber för att försvara Fylkes gränser mot en oorganiserad skara "ruffians". Så lite konstigt är det ändå kan jag tycka.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010