Oj, oj, oj, här blev det hett på en gång. Trodde inte att jag var så provocerande när jag startade den här tråden.
Arwens_vän: Allvarligt talat, jag vet inte om du driver med mig eller om talar sanning. Jag utgår från det sistnämnda och skall besvara din kritik:
Arwens_vän skrev:
Vi är minst lika enfaldiga som du är! Du är ingen domare som ska säga hur enfaldig jag är. Alla filmer kan förbättras!
Håller med dig att alla filmer kan förbättras. Och det där med"enfaldiga" var menat till de mest extrema som tyckte att ALLT precis ALLT i filmerna var dåligt. Jag känner tyvärr några sådana men lika glad är jag för det.
Arwens_vän skrev:
Du är enfaldig, extremt enfaldig, som tror att PJs version med allt i den är den perfekta. Det är den knappast! Hans Midgård är hans Midgård och den Midgården är kanske inte det midgård som Tolkien såg! Filmen skulle lika gärna kunna filmas i Sverige. Nähä? Har du gått på vad PJ säger om att
Han inte kunde hitta en bättre plats.
Var har jag skrivit att P.J. version är perfekt. Jag tycker däremot att han gjort ett gott hantverk och det är inte samma sak. Håller med dig att filmerna lika gärna kunde spelas in i Sverige (tänk om det hade varit så).
P.J. citatet hade jag aldrig hört förrän du sa det.
Arwens_vän skrev:
Se t.ex. Balrogen. Vem har sagt att han är den sanna balrogen. Folk som inte har styrka nog att hitta sin egna tolkning eller?
Balrogen beskrivs som en varelse av skugga och eld. Med detta i åtanke kan den egentligen se ut hur som helst. P.J. valde sin Balrog och den är 1.000 gånger bättre än Bakshi's lejonvariant enligt mig. Men varför diskuterar vi Balrogen egentligen?
Arwens_vän skrev:
Filmatiserar man en bok så måste man följa boken fast. Annars har man bara stulit bokens namn på sitt eget manus som BARA är baserat på boken.
Håller inte med dig. Gör man en TV-serie kan man vara mycket mer nogrann dock lär man inte få samma budget att leka med. För fler vettiga kommentarer läs
Gandalfs inlägg.
Arwens_vän skrev:
"Jag tror att vi alla kan säga; så hade inte jag gjort det." Jag kan säga att min film skulle hålla boken sannare. Vad får dig (i DIN ENFALD) att säga att jag skulle svära på att PJs version är sann? Vad får dig att säga att jag skulle ta in alverna i Helms klyfta? Inget förutom ett adjektiv som kallas enfaldig.
Här vet jag inte riktigt vad du är ute efter
Arwens_vän men en sak är iallafall säker. Din version skulle följa böckerna mycket bättre än P.J. gjorde.
Nu över till Katarina:
Katarina skrev:
Klaatu och Arwens vän: Var vänliga och respektera forumets regler.
Jag kan inte se att jag brutit mot dem. Dock kanske "enfalld" inte var det bästa ordvalet genom tiderna och jag ber om ursäkt. I min enfalld trodde jag att ingen skulle ta åt sig.
Gandalf: Du är lika vis som en maia bör vara.