Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör aug 29, 2026 2:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hoppas kan man alltid:)
InläggPostat: tis mar 08, 2005 5:11 pm 
Noldo

Melkor skrev:
Lingling skrev:
melkor skrev:
Jag hoppas att del 6 blir bra och att det blir nån av Voldemorts anhängare som dör i denna bok :twisted:

Men jag tror det blir en bok där molnen hopar sig inför finalen ("Rymdimperiet slår tillbaka") ... fast bra;)

Vadå är inte Rymdimperiet bra?!
Man kan alltid hoppas :D

Jag menar att a) kanske dör fler av fenixriddarna än voldemortanhängare och allt börjar se dystert ut (ungefär som i TESB), kanske inte riktigt enligt din önskan - men
b)
att boken är bra iaf, som du önskade:) Även lite dystra böcker kan ju vara bra.

Women and cats do what they do, men and dogs have no choice ...

Inläggsrubrik: :?: Bump! SNart är väntan slut!
InläggPostat: tor jun 30, 2005 8:09 am 
Noldo

Nu ligger ju snart boken ute i affärerna!
Jag samlade ihop mig och beställde ett ex i helgen ... sent.

Hur många har förbeställt den? Hur många tänker rentav gå i affärer missinassen?

Inläggsrubrik: Re: :?: Bump! SNart är väntan slut!
InläggPostat: tor jun 30, 2005 9:09 am 
Redaktionen

Lingling skrev:
Nu ligger ju snart boken ute i affärerna!
Jag samlade ihop mig och beställde ett ex i helgen ... sent.

Hur många har förbeställt den? Hur många tänker rentav gå i affärer missinassen?

Har förbeställt den på SF-Bokhandeln och kommer att hämta ut den missinassen :wink: också -- de kör med lite nedsatt pris de första två dagarna.

Inläggsrubrik: Hm
InläggPostat: sön jul 03, 2005 10:38 pm 
Noldo

Jag tycker att Sf-bokhandeln borde sprida sig och öppna en filial här i stan ... drömmer ... fast som affären på Västerlång lär det ju dröja innan det blir - jag lär få vänta lite på mitt paket, förutom betala frakten :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 5:45 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hade planerat att gå på nattöppet med en yngre HP-polare, men bokhandlarna i Kalmar ångrade sig och ville inte ha öppet, så det blir kort morgonpromenad till bokhandeln här i Nybro istället. Har bokat den där.

Har väntat så länge nu att det nästan känns... ja..., ingenting, typ... (Men det lär nog ändras så snart jag öppnar boken. :wink: )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 6:04 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Finns det någon chans att få tag på ett exemplar inatt på SF-bokhandeln i Stockholm trots att man inte hunnit förboka? Enligt dem själva ska de sälja böcker hela helgen, men har de verkligen laddat upp med ett sånt lager?

När bör man åka dit? Borde man ha börjat köa redan för någon timme sedan?

Edit: Jag fick boken, och hamnade på sida 32 i Expressen samt i nätupplagan på http://www.expressen.se/index.jsp?a=405269 (i bakgrunden med undercut). x_x

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 17, 2005 7:46 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Och här finns bilder från släppet i SF-bokhandeln i Gbg: http://www.rowlingfanclub.se/default.asp?page=1&ID=1811 .Synd att man inte kunde vara där. Själv stod jag i världens kortaste kö (jag, min kompis och en kille som stod där före oss) fem minuter innan öppningsdags kl 9.00 på lördagmorgonen, men det får ju gå det med. Fick ju boken i alla fall, det var ju liksom huvudsaken. Och nu är den läst och det är dags att samla ihop huvudet och känslorna efteråt, komma tillbaka till den här världen... Puh...

Någon som tycker något?

Jag älskade den. Bortsett från ett par svagheter tyckte jag den var riktigt bra. Driv i historien, många småroligheter och förstås... :cry: , ska man bry sig om att spoilervarna på den här tråden?

Så fruktansvärt långt till nästa bok... :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 17, 2005 10:40 pm 
Sinda

Vingilot skrev:
Någon som tycker något?

Jag älskade den. Bortsett från ett par svagheter tyckte jag den var riktigt bra. Driv i historien, många småroligheter och förstås... :cry: , ska man bry sig om att spoilervarna på den här tråden?

Så fruktansvärt långt till nästa bok... :roll:

Skapade en Spoilertråd för de som läst klar boken: http://www.tolkiensarda.se/forum/viewto ... 7262#57262

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 11:00 am 
Redaktionen

Vingilot skrev:
Och här finns bilder från släppet i SF-bokhandeln i Gbg: http://www.rowlingfanclub.se/default.asp?page=1&ID=1811 .

Haha! :) Min nacke är med på en av bilderna. :)

Har bara hunnit halvvägs igenom (prioriterade Little,Big av John Crowley som jag läste samtidigt), men så här långt är det väldigt bra. Möjligen lite onödigt utfyllnadsmaterial här och var.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 10:20 pm 
Sinda

Och nu verkar boken vara slutsåld i Sverige(!) 75 000 böcker sålda på ett annat språk än svenska på bara några dagar. Ofattbart mycket... http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 93,00.html

Inläggsrubrik: Som en äggsjuk höna!
InläggPostat: tis jul 19, 2005 7:47 am 
Noldo

Jag går och väntar på posten och hoppas på ett paket eller en avi ... Sedan räknade jag ut att om den skickats i lördags kommer den tidigast idag antar jag, hoppas den kommer iaf, så att inte mitt ex är ett av de som är slut ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 22, 2005 12:30 pm 
Redaktionen

Mark Twain sa att det finns tre sorters lögner: "Lies, damned lies, and statistics".

Här har vi ett roligt exempel av den sistnämnda typen:

Hallands nyheter 22/7 -05 skrev:
Dock manade Sunday Times litteraturskribent Roland White till besinning och eftertanke:
"Låt oss se saker och ting i sitt rätta perspektiv. Tills i fredags hade Harry Potter-böckerna sålt 270 miljoner exemplar världen över. Vilket är betydligt mindre än den miljard som avklarats av den framlidna, ganska omoderna, Barbara Cartland."

Well, DUH! Låt oss titta lite närmare på några andra relevanta siffror, nämligen antalet böcker som respektive författare faktiskt skrivit samt under hur lång tid de sålts.

J. K. Rowling har alltså sedan 1997 sålt 270 miljoner exemplar av sina fem böcker (den sjätte räknas inte in eftersom Whites statistik bara sträcker sig till dagen innan den sjätte började säljas). Det blir i genomsnitt 54 miljoner exemplar per bok (om jag har räknat rätt -- teckenfönstret på min miniräknare är för litet för att rymma alla nollorna).

Barbara Cartland skrev under en karriär på ca 70 år över 800 böcker och sålde en miljard exemplar. Det blir i genomsnitt 1.25 miljoner exemplar per bok -- sålda över 70 år (eller kanske lite mer, förutsatt att hon fortfarande säljer efter sin död) jämfört med Rowlings 8.

Jag är INTE imponerad av mr. Whites invändning!! Och han kallar sig litteraturskribent!

Inläggsrubrik: Jag är glad
InläggPostat: fre jul 22, 2005 5:20 pm 
Noldo

Martinus skrev:
Barbara Cartland skrev under en karriär på ca 70 år över 800 böcker och sålde en miljard exemplar. Det blir i genomsnitt 1.25 miljoner exemplar per bok -- sålda över 70 år (eller kanske lite mer, förutsatt att hon fortfarande säljer efter sin död) jämfört med Rowlings 8.

Jag är INTE imponerad av mr. Whites invändning!! Och han kallar sig litteraturskribent!

Du har missat/glömt en sak: Barbara Cartlands böcker är ju samma bok om och om igen så egentligen är det EN bok hon sålt i alla de exen under alla år :wink:

F ö hämtade jag min HP igår men har inte hunnit läsa en rad i den än, vi hade gäster hela dagen och då får man ju inte kasta sig över sin nya bok bara sådär :)
Funderar på att låta maken få första tjing på den, jag har ju min hög och på ngt sätt vill jag ju att den ska räcka ett tag, försöka ransonera den till ett kapitel om dagen? Det går nog inte ...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 25, 2005 9:38 am 
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Jag funderar på att läsa om the Order of the Phoenix innan jag läser den sjätte för att få lite uppdatering, jag har säkert glömt en hel del...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Jag är glad
InläggPostat: mån jul 25, 2005 10:26 am 
Redaktionen

Lingling skrev:
Du har missat/glömt en sak: Barbara Cartlands böcker är ju samma bok om och om igen så egentligen är det EN bok hon sålt i alla de exen under alla år :wink:

LOL! :lol: Jo, det är ju sant förstås.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]