Mark Twain sa att det finns tre sorters lögner: "Lies, damned lies, and statistics".
Här har vi ett roligt exempel av den sistnämnda typen:
Hallands nyheter 22/7 -05 skrev:
Dock manade Sunday Times litteraturskribent Roland White till besinning och eftertanke:
"Låt oss se saker och ting i sitt rätta perspektiv. Tills i fredags hade Harry Potter-böckerna sålt 270 miljoner exemplar världen över. Vilket är betydligt mindre än den miljard som avklarats av den framlidna, ganska omoderna, Barbara Cartland."
Well, DUH! Låt oss titta lite närmare på några andra relevanta siffror, nämligen antalet böcker som respektive författare faktiskt skrivit samt under hur lång tid de sålts.
J. K. Rowling har alltså sedan 1997 sålt 270 miljoner exemplar av sina fem böcker (den sjätte räknas inte in eftersom Whites statistik bara sträcker sig till dagen innan den sjätte började säljas). Det blir i genomsnitt 54 miljoner exemplar per bok (om jag har räknat rätt -- teckenfönstret på min miniräknare är för litet för att rymma alla nollorna).
Barbara Cartland skrev under en karriär på ca 70 år över 800 böcker och sålde en miljard exemplar. Det blir i genomsnitt 1.25 miljoner exemplar per bok -- sålda över 70 år (eller kanske lite mer, förutsatt att hon fortfarande säljer efter sin död) jämfört med Rowlings 8.
Jag är INTE imponerad av mr. Whites invändning!! Och han kallar sig litteraturskribent!