Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön aug 30, 2026 5:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ***SPOILER***Harry Potter & the Half Blood Prince***SPOI
InläggPostat: sön jul 17, 2005 10:39 pm 
Sinda

För dem som inte fattade rubriken... Fortsätt inte läsa tråden om du INTE vill veta saker i den 6:e boken...

Första tanke när man läst klart den: JAG HATAR JK ROWLING, hur i helvete kan hon gå och döda Dumbledore. Och nu måste man vänta tills nästa bok för att få reda på slutet, snopet värre.

Så dumpar han Ginny, jag som var så glad för deras skull, vad faan håller han på med? Och när ska Ron och Hermione bli ihop? Bara en tidsfråga...

Jag var helt säker på att Half Blood prince skulle vara Voldemort, men icke, där blev man tagen på sängen. Kändes mycket som den här boken var en förberedelse för den stora uppgörelsen i nästa bok, Harry har fått all kunskap han behöver för att kunna besegra Voldemort en gång för alla. Samanfattad kommentar: Jävligt bra bok, precis som de andra.

Och vem är R.A.B.??? Har han tagit en horcrux så borde han tagit flera, eller? Nagini levde ju i förra boken i alla fall. Hur lyckades han ta horcruxen ensam(eller hade även han hjälp?) när självaste Dumbledore behövde Harrys hjälp... Usch, väntan på nästa bok kommer bli lång, olidligt lång...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 9:03 pm 
Uruk

Tyckte också att boken var bra, bättre än Order of the Phoenix enligt mig.

En sak som jag tycker går igen i de båda senaste böckerna är att jag inte tycker det händer så väldigt mycket förrän de sista 100-150 sidorna. I "Goblet of Fire" (och även tidigare böcker) var spänningen mer jämnt fördelad.

HP & the Half-Blood Prince hade en hel del roliga kapitel utströdda, tänker speciellt på Rons uppträdande när han blivit "kärleksförtrollad" (eller vad man ska kalla det).

Vad tycker ni om Snapes uppträdande?
Läste en del på ett engelsk-språkigt forum (wotmania:s "other fantasy"-forum) och där verkade de flesta som hade tänkt efter lite tro att Snape agerade på Dumbledores order.

Jag tror också det, pga av följande skäl:
1. Snape och Dumbledore bråkade ju om något, förmodligen var Snape motvillig att sätta sig i en situation där han skulle behöva döda Dumbledore.
2. Dumbledore var absolut övertygad att Snape gick att lita på.
3. Det skulle vara okaraktäristiskt för Dumbledore att be för sitt liv. Förmodligen bad han Snape att inte tveka att döda honom.
Om det nu vore så att Dumbledore insåg (när Snape dök upp på toppen av tornet) att Snape gått över till Voldemort tror jag han snarare hade tyckt synd om Snape, och utryckt sig på något annat sätt.
4. Snapes beteende efter Dumbledores död tyder enligt mig på att han är oskyldig. (Han ser till att Harry inte skadas t.ex.)

Gissar att Snapes förräderi eller ej kommer vara det som diskuteras flitigast fram till nästa bok...

Inläggsrubrik: RAB
InläggPostat: mån jul 18, 2005 9:07 pm 
Uruk

Angående RAB så skulle det kunna vara Sirius bror, som iofs ska vara död numera, han hette tydligen något på R.
Att det skulle vara brodern stödjs ju för övrigt av lappen från "RAB", eftersom han skriver att han troligen är död när lappen läses.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 20, 2005 1:42 am 
Redaktionen

Bra bok men störde mig på att Harry dumpade Ginny så tidigt. Han måste ju vetat tidigare att voldemort skulle kunnde ge sig på hans närmaste.

Lite vagt detdär med att Harry visste att Dumbledore lita fullständigt på Snape pga sin ånger mot Lilly och James död efter att ha avslöjat för Voldemort om profetian.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: RAB
InläggPostat: ons jul 20, 2005 12:05 pm 
Sinda

ursidae skrev:
Angående RAB så skulle det kunna vara Sirius bror, som iofs ska vara död numera, han hette tydligen något på R.
Att det skulle vara brodern stödjs ju för övrigt av lappen från "RAB", eftersom han skriver att han troligen är död när lappen läses.

Den teorin som framhålls lite överallt. Jag tror inte på den för 5 öre. Det enda som stödjer den teorin är att hans initialer stämmer i två av tre bokstäver. Jag tycker det känns jävligt tunt. Dessutom får jag intrycket när Sirius pratar om honom att han inte direkt är jättesmart, något som R.A.B. defenitivt är...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 20, 2005 4:35 pm 
Uruk

Javisst är det tunt, men det verkar ju inte finnas någon annan som initialerna kan stämma på.
Känns lite konstigt om RAB skulle vara någon person vi inte stött på i de tidigare böckerna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 20, 2005 5:54 pm 
Sinda

ursidae skrev:
Javisst är det tunt, men det verkar ju inte finnas någon annan som initialerna kan stämma på.
Känns lite konstigt om RAB skulle vara någon person vi inte stött på i de tidigare böckerna.

Varför måste R.A.B. just vara någons initialer, Vi vet ju att många trollkarlar gillar att ta egna namn/smeknamn (voldemort, half blood prince, slingersvans, tagghorn, tramptass, måntand osv osv )

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 21, 2005 4:33 pm 
Redaktionen

Tror inte det kommer gå att lista ut innan nästa bok kommer.

(någon som vet när nästa kommer?)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 21, 2005 5:08 pm 
Sinda

Mattias skrev:
Tror inte det kommer gå att lista ut innan nästa bok kommer.

(någon som vet när nästa kommer?)

JKR räknar med att börja skriva på den ordentligt i början på nästa år, så den här tiden om 2 år skulle jag gissa på att sista kommer.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 21, 2005 7:54 pm 
Redaktionen

jasså det tar så lång tid..hade räknat med att den kommer om nått år

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 21, 2005 8:47 pm 
Redaktionen

GwaihiR skrev:
ursidae skrev:

Varför måste R.A.B. just vara någons initialer, Vi vet ju att många trollkarlar gillar att ta egna namn/smeknamn (voldemort, half blood prince, slingersvans, tagghorn, tramptass, måntand osv osv )

Jo, det bör vara någons initialer. Ett smeknamn döljer ju i sig redan någons identitet, så det hade varit onödigt att skriva initialerna för det (HBP för Half-Blood Prince är alltså en föga sannolik konstruktion).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 21, 2005 8:49 pm 
Redaktionen

Här har vi för övrigt ett par mycket intressanta teorier:

http://www.livejournal.com/users/garlan ... /3409.html

Jag tycker de verkar trovärdiga -- det har bretts på alldeles FÖR mycket hur hemsk/ond/vidrig/skurkaktig Snape är för att det verkligen ska vara på det viset. Och Dumbledore litade ju på honom.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 21, 2005 11:24 pm 
Maia
Användarvisningsbild

En bra bok men man blev faktiskt förvånad över vissa saker.
Jag trodde inte att Dumbledore skulle dö förren i den sista boken och att Harry gjorde slut med Ginny trodde jag inte eller skulle hända fast de kan bli ihop igen i den sjunde boken.

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 22, 2005 5:34 pm 
Redaktionen

Martinus skrev:
Här har vi för övrigt ett par mycket intressanta teorier:

http://www.livejournal.com/users/garlan ... /3409.html

Jag tycker de verkar trovärdiga -- det har bretts på alldeles FÖR mycket hur hemsk/ond/vidrig/skurkaktig Snape är för att det verkligen ska vara på det viset. Och Dumbledore litade ju på honom.

Mycket intressant och ganska trovärdigt faktiskt. Fast varför skulle Sirius säga att hans bror dödades av dödsätare när han förgiftades? Borde de inte märkt skillnanden, och han måste ju ha varit hemma för att kunna lämna horcruxen där.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 22, 2005 7:05 pm 
Redaktionen

Mattias skrev:
Fast varför skulle Sirius säga att hans bror dödades av dödsätare när han förgiftades?

Det ena utesluter inte det andra. Det kan ju ha tolkats som ett giftmord.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]