Jag baserar mitt svar (alternativ 3) på att jag blir fruktansvärt skrämd av våld i min närhet. Jag blir kallsvettig och svag och får panik, även om jag själv inte är i fara. Jag får alltid känslan av att någon kommer dö, och jag känner mig så liten och oförmögen att göra något. Dessutom är jag väldigt rädd för döden. Inte kankse för att just dö, men att jag ska dö på något plågsamt sätt, så att jag kommer vara medveten om det. Värsta tortyren för mig vore nog en sådan där falsk avrättning (skenavrättning?).
Däremot har jag slagits i självförsvar, och jag skulle nog vilja påstå att demonstranter oftare behöver försvara sig mot poliser än tvärtom
Ytterligare störs jag inte av våld på film något nämnvärt. Det är bara när det blir för mycket äckel som ser alltför verkligt ut som jag mår lite illa. Samurajfilmer med överdrivet mycket blod, eller filmer som Evil Dead 2, tycker jag bara är roliga. Däremot mådde jag illa när jag såg American Psycho. Våld är en del av samhället och vardagen - därför är det också naturligt att porträttera det på film. Precis som med alla andra företeelser - kärlek, sex, lycka, sorg - så blir det överdimensionerat på vita duken, men som sagt, vi fattar att det inte är på riktigt.
Något som är lite sjukt tycker jag är teve- och datorspel som enbart går ut på att ha ihjäl andra. Det känns inte som om det fyller någon sorts funktion och jag har aldrig varit road av sådana spel. Det finns en stor skillnad mellan datorspel som är gjorda för att vara våldsamma, och spelfilmer som innehåller en viss del våld.