Hm? Jag har inte haft några större problem med badande, fast om man dyker så kan det hända att linserna kavar omkring en del på ögongloben. Kan kännas lite lustigt. Jag antar att linsen kan sköljas ur om man har otur, ergo: simglasögon är bra! Eller så kan man göra som jag vid okynnesbad och bara välta i spat utan några större ceremonier. Duscha är inga som helst problem, man spolar ändå inte ögonen i duschen (hoppas jag?).
Det enda tillfälle som jag kan komma på där linser var obra var vid ett tillfälle på högstadiet då en klasskamrat på en kemilabb gnuggade sig i sitt ena öga med fingrar som råkade ha spår av kopparsulfat. Det blev till att ögonskölja som fanken och åka blåljus. Då fick vi höra att det vid en sådan händelse var viktigt att få ur eventuella linser så fort som möjligt, så att sköljvattnet kunde komma åt ordentligt. Man lär så länge man lever. Och nej, det blev inga bestående men av incidenten.
Ett annat tillfälle då linser inte är så skojiga är om man av någon mystisk orsak somnar med linserna i. Det känns som om dom sitter och skaver någonstans på synnerven eller så när man vaknar. Vid sådana tillfällen är man ofta redan grusig i ögonen så det räcker... men det kanske är självförvållat.
Veanne: det fanns så många söta flickor på Valand, jag är säker på att du var en av dom.