Håller helt med om att det här är en härlig tråd. Jag älskar att diskutera sånt här!
Gustav skrev:
Jag skulle aldrig uppfatta användadet av "dödlinje" som en anglicism, för mig är det det rakt motsatta.
Att, som i Potter-översättningen, skriva "när Dumbledor kom till scenen" (d v s platsen där något hade hänt) är en anglicism för mig, att skriva "krockkudde" eller "dödlinje" är det rakt motsatta: ett medvetet språkbruk.
Jag håller inte alls med. Visst kan man betrakta det som en lustifikation att säga dödlinje, en medveten språklig lek, ungefär som att kläcka ur sig "ha en sits" istället för "varsågod och sitt". Men problemet är att den typen av lustifikationer har en obehaglig tendens att snart börja användas på allvar. Och som ett "riktigt" ord är, som jag motiverade i mitt förra inlägg, dödlinje inte alls bra.
Jämförelsen mellan krockkudde och dödlinje haltar så svårt att den faller platt till marken. Det heter nämligen inte
crash pillow på engelska. Hade man "gjort en dödlinje" när man införde en svensk term för
airbag så hade det i dag hetat "luftsäck" eller liknande. Men istället myntade man ett nytt och mycket bättre ord! Krockkudden är ett språkligt föredöme, "dödlinje" däremot är svengelska.
Tycker jag, alltså!
Är det förresten någon som vet vem som gjort den där Harry Potter-översättningen? Jag har hört så mycket dåligt om den nu (jag har däremot inte läst den själv, jag har bara läst HP på engelska) så det vore intressant att kunna sätta ett namn på vederstyggelsens upphovsman/kvinna.