Thingol skrev:
Túrin Turambar skrev:
Korpen flyger
Handlingen går i korthet ut på att den namnlöse huvudpersonen ser sina föräldrar mördas på Irland av plundrande vikingar och sin syster rövas bort av dem. 20 år senare företar han sig en omfattande hämndaktion mot de inblandade och kommer i slutskedet av denna kampanj till de två huvudskyldiga, på Island, Erik och Thord. Mot dessa använder han sig av list och brutalitet för att långsamt bryta ned motståndet och få sin hämnd.
Det måste vara fjärde gången jag ser den nu (jag såg den med Lisa/Beledhel). Filmen är väldigt intressant - utformningen känns väldigt enkel och lite gammaldags, men det ger den också en annan råhet, som om det var en dokumentärfilm. Det märks att den helt saknar effekter, det är lite av naturalism i filmform, vilket både är bra genom att den tar bort allt stiliserat våld, men också gör filmen som helhet mindre imponerande. Handlingen är både enkel och komplicerad, enkel såtillvida att den helt enkelt beskriver ett hämndscenario, men upplägget med svek och lögner gör ändå filmen hyfsat komplex. En eloge måste också ges till slutet, vilket jag tycker är väldigt bra med ett tydligt budskap (kanske övertydligt, men ändå). Dessutom har tid lagts ned på verklighetsförankringen, så den historiska biten får höga betyg. Dock föredrar jag nog ändå "uppföljaren" Korpens skugga om jag måste välja, eftersom den är bredare och mer intressant ur karaktärsutvecklingssynpunkt.
Túrin, var har du fått tag på den? Har letat i nästan ett år efter Korpen Flyger

Jag tror att jag köpte den på Ginza för ett år sedan ungefär.
Angående 300: Filmen bygger på en tecknad serie som i sin tur bygger löst på slaget vid Thermopyle. Det verkliga slaget beskrivs bäst genom att jag citerar en sak jag skrev i skoltidningen på gymnasiet under min månatliga rubrik "Adams visste du att ...".
Citera:
Visste du att kung Leonidas av Sparta höll tillbaka hela den persiska armén med endast 300 spartaner och 700 frivilliga i slaget vid Thermopyle 480 f.Kr? Den grekiska armén höll ett bergspass i tre dagar, men blev förrådda. Då stannade denna lilla styrka och höll ut för att säkra de andras reträtt. Detta gav också Aten ovärderlig tid, vilken ledde till triumfen i slaget vid Salamis. Det är ett av historiens häftigaste avsnitt, eftersom ”last stands” alltid är uppskattade av mig. Om inte det är manligt så är inget det … Va, har du läst ända hit? Är du också nörd eller?
Så i verkligheten var hela den grekiska styrkan samlad och de 300, som egentligen var 1000, om man räknar icke-spartanerna, var bara eftertruppen som skyddade de andras reträtt, vilket iofs var en nog så fantastisk bedrift.