Helsingborgs Dagblad, lördag 21/10:
Intervju med Lotta Olsson på temat "Min vecka". Tydligen ett återkommande inslag där någon mer eller mindre känd lokal personlighet får berätta om vad de gjort den senaste veckan. Så här skriver hon bland annat (min kursiv):
Lotta Olsson skrev:
Tisdag
02.00 Fredrik vaknar hela tiden! Hjälpte inte ett dugg att komma hem.
04.30 "Ba-ba-ba-baaaaa!" Går upp. Gör välling. Sätter på teven. Gamla repriser av program som förmodligen ingen såg första gången de sändes heller.
Får inget gjort på hela dagen. Borde sätta i gång med Bilbo, ska översätta alla dikterna. Erik, som gör prosadelen är redan klar.
Maria, som jag samarbetar med, kommer förbi en stund. Vi pratar om våra Morris-böcker, att det är slut nu. Den sista kommer till våren. Känns lite tomt, på något vis.
Hela lördagens HD i PDF-format finns
här, om någon vill läsa hela artikeln (på sidan B34). Men det står inget mer Tolkien-relaterat. (Varning: Gigantisk PDF, tar evigheter att ladda ner!)
(Tipstack till Ori på Skalmans forum, som hittade den lilla notisen.)
Inte nog med att det verkligen blir en nyöversättning av Bilbo, men den är alltså redan så gott som klar! Vad i h-e!? Kul att det blir av, förstås, men att det skett utan någon förvarning och utan läckor gör att jag känner mig lurad på månader av intressanta diskussioner...