Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2026 7:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 16, 2006 1:46 pm 
Maia

Ja det du skriver är sant, men Tolkien blev ju sågad av sin tids författare för att de tyckte att han just hade med för många karaktärer. De tyckte också att stycket Elronds rådslag var för tok på långt, och menade att här orkar ingen läsare ta sig igenom. Men det fungerade ju alldeles utmärkt. Kanske PJ hade lyckats få till det, i alla fall så att biopubliken accepterade det.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 16, 2006 3:24 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Elronds rådslag är ju ett av de mer intressanta i Ringens Brödraskap. Det förekommer en hel del karaktärer som inte återkommer senare.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 10:45 am 
Redaktionen

Aldarion skrev:
Ja det du skriver är sant, men Tolkien blev ju sågad av sin tids författare för att de tyckte att han just hade med för många karaktärer. De tyckte också att stycket Elronds rådslag var för tok på långt, och menade att här orkar ingen läsare ta sig igenom. Men det fungerade ju alldeles utmärkt. Kanske PJ hade lyckats få till det, i alla fall så att biopubliken accepterade det.

Du har helt rätt vad gäller Tolkiens verk, och kanske hade, som du säger, PJ lyckats på samma sätt.

Men det finns avgörande och viktiga skillnader mellan filmer och böcker som medier. I en bok kan du exempelvis alltid bläddra tillbaka och läsa om ett stycke du inte förstod. Dessutom så kräver ju en filmatisering av en så tjock och uttömmande som LoTR att du stryker och reviderar en hel del, även om man har fått förmånen att dela upp den på tre olika filmer. Sedan är det förstås upp till var och en vad man väljer att stryka och ändra, men att det måste göras är ett faktum.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 11:26 am 
Maia

Jo PJ blev självklart tvungen att stryka en hel del. Frågan är bara om han strök Glorfindel pga att han trodde biopubliken skulle få svårt med alla karaktärer, eller för att fylla ut Arwens roll. Säkert är båda anledningarna sanna, men det känns som att den senare ligger närmare, tyvärr, tycker jag.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 11:49 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Synd att han inte fick göra sex filmer. Det är ju ändå sex böcker. *önskedrömmar*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 12:40 pm 
Redaktionen

Aldarion skrev:
Jo PJ blev självklart tvungen att stryka en hel del. Frågan är bara om han strök Glorfindel pga att han trodde biopubliken skulle få svårt med alla karaktärer, eller för att fylla ut Arwens roll. Säkert är båda anledningarna sanna, men det känns som att den senare ligger närmare, tyvärr, tycker jag.

Som du säger var säkert båda anledningarna sanna, och jag tycker att båda anledningar dessutom är goda anledningar.

Jag stör mig inte på att han valde att byta ut Glorfindel mot Arwen, utan hur han valde att hantera detta. Jag saknar att Frodo faktiskt rider över floden på egen hand.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 5:34 pm 
Maia

Motvilligt håller jag med Danne om att det fanns orsaker att byta ut Glorfindel mot Arwen (och att Frodo borde ridit över själv) men jag sörjer ändå djupt att man tagit bort den lilla roll som Glorfindel var given. :cry: . Kunde man inte utökat hans roll istället? :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 17, 2006 6:36 pm 
The Magnificent

Precis! För med tanke på hur vissa går på i andra trådar så verkar bara Arwens roll komplicera till handlingen ytterligare. Bort med henne och låt Glorfindel och Legolas dela på hennes sysslor! :wink:

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 18, 2006 7:04 am 
Maia

Nja, jag gillar Arwen också.. Finns det ingen annan roll som stå tillbaka till förmån för Glorfindel.. :?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 18, 2006 8:26 am 
Redaktionen

Olórin skrev:
Nja, jag gillar Arwen också.. Finns det ingen annan roll som stå tillbaka till förmån för Glorfindel.. :?

Hmm, Haldir, Celeborn? Saruman...? :wink:

Frågan är vad man egentligen vinner på att exempelvis byta ut Glorfindel mot Celeborn. Det blir ju i praktiken bara namnet som byts ut...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 18, 2006 8:54 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Haldir är ju faktistk ett ganska bra förslag. Det vore mer naturligt att Glorfindel ledde en trupp alver. (Även om jag inte gillar att de dyker upp i Helms Klyfta alls.)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 18, 2006 7:30 pm 
Maia

Men jag gillar inte tanken på att Glorfindel skulle dö i en strid som han inte ens är med i.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 18, 2006 7:44 pm 
Maia

Turambar skrev:
Men jag gillar inte tanken på att Glorfindel skulle dö i en strid som han inte ens är med i.

Håller med, men gillar i och för sig inte att Haldir dör heller, det är ett påhitt av PJ & co.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 18, 2006 9:49 pm 
Maia

Jag var också inne på Haldir men landade sedan i att jag 1. inte vill att han ska dö (igen), 2. vill att han ska finnas med i sin egen historia, inte i någon annans.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 19, 2006 10:06 am 
Maia

Låter bra. Vi får helt enkelt vara nöjda, trots att Glorfindel inte fick vara med, skulle han fått vara med så hade han säkert gått en död till mötes :?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]